کاربرد و مزایای نایلون در صنعت کشاورزی
در این مقاله می خوانیم

برای اینکه شرایط مطلوبی را برای رشد گیاهان فراهم کنید، باید به سلامت و کیفیت خاک، میزان نور، نوع توزیع سم‌پاشی در خاک، مقدار آبیاری و… توجه کنید و برای این کار به نایلون‌های مخصوص احتیاج دارید. نایلون‌ها و پلاستیک‌ها در کشاورزی به عنوان پوشش گلخانه، ضدعفونی‌کننده خاک، مالچ‌ و بسته‌بندی سیلو مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید درباره کاربرد و مزایای نایلون در کشاورزی بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

تعریفی از نایلون‌های مخصوص کشاورزی

نایلون کشاورزی که به آن نایلون عریض نیز گفته می‌­شود نوعی نایلون بر پایه‌­ی پلی‌­اتیلن است که در صنعت کشاورزی از آن استفاده می شود. کشاورزان برای محافظت از محصول در برابر تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از سرمازدگی محصول و همچنین رساندن نور کافی به محصول از این نایلون­‌ها استفاده می­‌کنند. نایلون­‌های کشاورزی با فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد گیاه باعث باروری بیشتر محصول می­‌شوند و می‌­توان محصول را 2 الی 3 هفته زودتر از موعد برداشت و روانه‌­ی بازار کرد. به این ­ترتیب سود بیشتری را برای کشاورزان به ارمغان می‌­آورد.

نایلون­‌های کشاورزی در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارند. این نایلون­‌ها باضخامت­‌های متفاوتی و به صورت یک، دو و یا چند لایه تولید می‌شوند و هرچقدر ضخامت لایه­‌ها بیشتر باشد به کیفیت نایلون و درنتیجه محصولات کشاورزی افزوده می‌­شود. نایلون­‌های کشاورزی براساس درجه کیفی، سایز، کاربرد، ضخامت، طول و عرض در انواع متفاوتی تولید می‌­شود.

ویژگی-های-نایلون-‌های-چند-لایه-کشاورزی

کاربرد نایلون در صنعت و کشاورزی:

نایلون­‌های عریض کشاورزی در صنایع کشاورزی و غیر کشاورزی کاربرد دارند و عملا در عملکرد تولیدات کشاورزی و همچنین صنایع ‌های دیگر باعث بهود روند کار شده است. از جمله این مزایای کاربردی این نایلون‌ها می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از نایلون­ کشاورزی در ساختمان سازی به عنوان پوشش بتن و عایقی برای جلوگیری از ورود و خروج سرما و گرما به ساختمان استفاده می­‌شود.
  • نایلون‌­های عریض کشاورزی در باربری، پوشش موقت انبارها و بناهای مختلف برای به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از آب و هوا و گرد و خاک و… استفاده می­‌شوند.
  • این نایلون­‌ها در دامداری به منظور عایق کردن محل نگهداری دام و حیوانات و ثابت ماندن دمای دامداری کاربرد دارند.
  • نایلون کشاروزی به عنوان پوششی برای سقف گلخانه به کار می­رود و شفاف بودن این نایلون ها باعث عبور نور در محیط گلخانه می­‌شود.
  • اماکن پرورش قارچ به منظور رعایت اصول لازم برای رشد و پرورش و نگهداری قارچ از نایلون کشاورزی استفاده می­‌کنند.
  • نایلون­‌های عریض در صنعت بسته‌بندی (میوه‌وتره‌بار، تشک و …) و همچنین کاور مبلمان نیز به کار برده می­‌شوند.

به‌طورکلی نایلون­‌های عریض کشاورزی به دلیل ایجاد عایق و پوشش مناسب، در بسیاری از کسب‌وکارها کاربرد دارند و باتوجه‌به نیاز مصرف­‌کننده می­‌توان آن را در ضخامت و عرض­‌های متنوع تولید کرد. رول نایلون­‌های کشاورزی بهتر است به‌صورت افقی، نگه­داری شوند و باتوجه‌ به اینکه این نایلون­‌ها از فیلم‌های پلی‌اتیلن ساخته می­‌شوند بهتر است دور از شعله‌­ی مستقیم (نور مستقیم خورشید) باشند زیرا خطر اشتعال و ذوب شدن وجود دارد. همچنین این نایلون‌­ها باید در مکانی سرپوشیده و دور از رطوبت نگهداری شوند. نایلون­‌های کشاورزی را نباید برای مدت‌زمان طولانی مورد استفاده قرار داد زیرا بوبین­‌های مقوایی آن تغییر شکل می‌دهند، بنابراین یادتان باشد که هرچند وقت یکبار آن‌­ها را تعویض کنید. 

تاثیر وزن نایلون در کشاورزی

عوامل زیادی بر وزن نایلون‌های کشاورزی تاثیر می‌گذارد. برای مثال هر چه کیفیت نایلون بیشتر باشد وزن آن هم بیشتر است. یک عامل تاثیر گذار دیگر ضخامت و سایز اندازه‌های نایلون است. طبیعی است که هر چه ضخامت نایلون بیشتر باشد هم محکم‌تر خواهد بود و هم سنگین‌تر. از طرفی هر چه اندازه طول نایلون بیشتر باشد وزن آن نیز بالاتر خواهد رفت. در نتیجه بر روی افزایش قیمت نایلون هم تاثیر می‌گذارد. یکی از تاثیرات وزن نایلون کشاورزی باعث بهبود عملکرد کار تولید در کشاورزی می‌شود.

ابعاد-نایلون-چند-لایه-کشاورزی

بهبود عملکرد کشاورزی با استفاده از نایلون های چند لایه

در گذشته، کشاورزان با مشکلات زیادی از جمله فاسد شدن و از بین رفتن تولیدات محصولی خود مواجه می‌شدند. اما بعدا این مشکلات کم تر شد و مشکلات کم تری به وجود آمد. زمانی که با نایلون های کشاورزی آشنا شدند و از آن‌ها استفاده کردند، باعث شد در  اوایل کار به یک موفقیت کوچکی دست پیدا کنند، اما مشکلاتی مثل کوتاه بودن نایلون، پاره گی زود راس  و کیفیت پایین نایلون‌ها به وجو آمد. امروزه زمانی که کشاورزان و گلخانه داران با نایلون کشاورزی چند لایه آشنا شدند متوجه این موضوع شدند که، تنها فقط نایلون کشاورزی چند لایه عملکرد تولیدات کشاورزی  را بالاتر ‌می‌برد و از آن روز به بعد نایلون کشاورزی چند لایه بیشتر مورد استقبال واقع گرفت.

نایلون پنج لایه شرکت نوآوران کیهان پلاستیک پارسام

نقش پلی اتیلن در کشاورزی

کیفیت پلی اتیلن در صنعت کشاورزی بسیار در این صنعت مهم بوده و مورد توجه قرار دارد.  پلی اتیلن دارای استحکام کم است اما خواص عایقی بسیار خوب و ضربه پذیری بالایی دارد و در عین حال دارای اصطکاک پایین است. ضمنا مقاومت بالایی در برابر سایش دارد. کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی مزایای گسترده ای در فعالیت های روز مره کشاورزی گذاشته است. پلی اتیلن‌ها به عنوان مواد اولیه جهت تولید نایلون، دارای ساختار تقریبا کریستالی و نیز دارای ساختار مولکولی قرینه هستند و هرچه مقدار بلور در آن‌ها بیشتر شود، خواص مکانیکی و شیمیایی پایدارتری خواهند‌ داشت.

ابعاد نایلون‌ های چند لایه کشاورزی

نایلون‌­های کشاورزی بسته به کاربرد و تقاضای مشتری در عرض‌­ها و به ضخامت­‌های متفاوتی تولید می­شوند. این نایلون‌­ها به صورت یک یا چند­لایه با عرض 1 متر تا 20 متر  30 تا 400 میکرون قابل تولید است که باتوجه‌به نیاز مشتری سفارشی‌سازی می‌­شود. هرچقدر ضخامت نایلون افزایش یابد به مقاومت آن افزوده می‌­شود.

شیوه­ی نگهداری از نایلون­ های چندلایه عریض در صنعت کشاورزی:

پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی

یک نوع از نایلون های پلاستیکی موجود در صنایع کشاورزی که می‌توان به آن اشاره کرد، پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر در کشاورزی هستند. این نوع پلاستیک از انواع پلاستیک‌ها هستند که در صورتی که در طبیعت، آن‌ها را رها کنیم تخریب شده و به عناصر موجود در طبیعت تجزیه می‌شوند. برای ساخت و تولید این پلیمر‌ها از توده‌های زیستی گیاه بهره برداری می‌شود. (برای تولید این پلاستیک‌ها از انواع سلولز، نشاسته، پروتئین، فیبر و چربی‌های موجود در ساختار گیاهان استفاده می‌شود.)

انواع نایلون وجود دارد که هر کدام در صنایع خود استفاده‌هایی دارد، اما یک صنعت وجود دارد که نایلون های زیادی برای آن می‌تواند کاربرد و مزایا داشته باشد. این صنعت؛ صنعت کشاورزی است.  در صنعت کشاوری؛ کاربرد ومزایای نایلون در کشاورزی مطرح است. در این صنعت انواع کار‌های کشاورزی نایلون های خود را دارد، یعنی برای کشت، آبیاری، ضدعفونی کردن خاک، بسته بندی‌ها و حتی گلخانه‌ها که مهم ترین آن‌ها است، نایلون ها برای همه این بخش‌ها کاربرد دارد. کاربرد و مزایای نایلون در کشاورزی موضوع گسترده‌ای است که خیلی از تولیدات غذایی می‌تواند به کمک مزایای این نایلون‌ها بستگی داشته باشد.

 

انواع نایلون چند لایه در کشاورزی:

نایلون‌ های کشاورزی چند لایه در صنعت های مختلفی از کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر کدام آن‌ها در بهبود تولیدات کشاورزی نقش میسری دارند. برای مثال، برای کشت برخی از محصولات غذایی مانند توت فرنگی و بعضی صیفی جات از نایلون مالچ و برای  بسته بندی غذای دام‌ها، از استرچ سیلویی، و برای  بسته بندی غذاهای دام و سیلاژ اضافه بر مازاد از نایلون سیلو( سیلاژ) استفاده می‌کنند. از نایلون های عریض چند لایه در کشاورزی می‌توان به یکی از پر کاربرد ترین نوع ‌های آن، یعنی نایلون گلخانه‌‌ای اشاره کرد، که برای پوشش سقف و بدنه‌های گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته است، همچنین انواع زیادی هم دارد. در کل اگر بخواهیم انواع نایلون کشاورزی رو نام ببریم می‌توانیم به ترتیب اولویت:

  • نایلون گلخانه‌ای
  • نایلون مالچ
  • نایلون‌های بسته بندی علوفه‌ای
  • نایلون آبیاری خاک
  • نایلون ضدعفونی کننده خاک نام برد.

نایلون آبیاری کشاورزی

 نایلون آبیاری

یکی از کاربرد پلاستیک در کشاورزی برای آبیاری کردن است. نایلون آبیاری، باعث صرفه‌جویی در وقت و تلاش، در طول چرخه حیات گیاه می‌شود. یک پرورش‌دهنده وقت کمتری را برای آبیاری محصولات خود و ازبین‌بردن علف‌های هرز ناخواسته صرف می‌کند. و به روش‌های هوشمندانه تر عمل می‌کند.

نایلون-گلخانه-چیست---کیهان-پلاستیک-Sheeting

مزایای استفاده از نایلون در گلخانه

به عنوان یکی از مزایای نایلون در کشاورزی می‌توان به استفاده از آن برای پوشش گلخانه‌ها اشاره کرد. نایلون‌های گلخانه باعث افزایش کیفیت نور عبوری شده و درنتیجه گیاهان می‌توانند در شرایط بهتری فتوسنتز کنند. همچنین این نایلون‌ها در برابر شرایط نامساعد مانند بارش برف، وزش باد و… مقاوم هستند و از عبور اشعه ماوراءبنفش نیز جلوگیری خواهند کرد. بنابراین با استفاده از پوشش پلاستیکی برای گلخانه می‌توانید با هزینه‌ای مناسب، شرایط مطلوب و بدون تنشی را برای پرورش گیاهان، در گلخانه خود فراهم کنید. درباره مزایای استفاده از نایلون در گلخانه نکات زیادی وجود دارد که قبل تهیه آن باید آن‌ها را در نظر گرفت.

مزایای استفاده از مالچ در کشاورزی

مزایای استفاده از مالچ در کشاورزی

اگر می‌خواهید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید و کیفیت خاک و شرایط رشد گیاه را بهبود ببخشید، می‌توانید از مالچ طبیعی و یا مالچ پلاستیکی استفاده کنید که هر کدام از این مالچ‌ها مزایای منحصربه‌فردی دارند. مالچ آلی و طبیعی از فرسایش خاک جلوگیری کرده و با افزودن مواد مغذی به خاک، باعث بالا رفتن کیفیت آن می‌شود. همچنین مالچ طبیعی رشد علف هرز را کنترل می‌کند و از همه مهم‌تر رطوبت را در خاک نگه می‌دارد.

مالچ پلاستیکی از تبخیر آب جلوگیری کرده و درنتیجه میزان آبیاری را کاهش می‌دهد. با استفاده از مالچ پلاستیکی می‌توانید محصولات را سریع‌تر از زمان اصلی برداشت کنید. همچنین این نوع از مالچ‌ها از رشد کردن علف هرز، جمع شدن نمک، نوسانات حرارتی و رطوبتی و… جلوگیری می‌کند. مزایای فیلم مالچ پلاستیکی در کشاورزی باعث برداشت سریع محصولات با کیفیت غذایی برای کشاورزان شده است.

نایلون های عریض 5 لایه کیهان پلاستیک

مزایای استفاده از نایلون برای ضدعفونی کردن خاک

ضدعفونی کردن خاک را می‌توان به عنوان کاربرد پلاستیک در کشاورزی دانست. از جمله مزایایی که استفاده از فیلم‌ ضدعفونی‌ کننده دارد، می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن آن و جلوگیری از رشد علف‌های هرز، آفات و قارچ‌ها اشاره کرد. همچنین با استفاده از نایلون می‌توانید باعث پخش شدن یکنواخت سم در خاک و جلوگیری از وارد شدن گازهای سمی به اتمسفر شوید.

همچنین نایلون و پلاستیک‌ها اگر ضخامت استانداردی داشته و بدون پارگی باشند، باعث رشد یکنواخت و عملکرد حداکثری زمین کشاورزی خواهند شد. نایلون‌هایی که برای ضدعفونی کردن خاک مورداستفاده قرار می‌گیرند، نسبت به اشعه ماوراءبنفش و وزش باد مقاوم هستند و از آسیب به خاک و گیاه نیز جلوگیری خواهند کرد.

عکس بنر مقاله نایلون کشاورزی چیست

مزایای استفاده از نایلون برای بسته بندی سیلو ( سیلاژ)

کاربرد نایلون در کشاورزی را می‌توان در سیلوها نیز پیدا کرد. همانطور که می‌دانید یکی از روش‌های کم‌هزینه و مناسب برای ذخیره کردن علوفه و غلات، سیلو است. اکنون اگر از نایلون برای بسته‌بندی سیلو استفاده کنید، می‌توانید با هزینه‌ای مناسب و حداقل هدر رفتن مواد غذایی، یک ذخیره‌سازی سریع و ایمن داشته باشید. از دیگر مزایای استفاده از سیلوهای پلاستیکی می‌توان به جابجایی آسان، کاهش زمان تخمیر، مقاومت به شرایط آب‌وهوایی متفاوت، مقاومت نسبت به ضربه و فشار، ماندگاری عالی و تازه ماندن علوفه و غلات و… اشاره کرد. مزایای بسته بندی سیلاژ باعث بسته‌بندی ایمن و کم‌هزینه‌ای برای شما می‌شود.

و در آخر متوجه شدیم که مزایا و کاربرد نایلون در کشاورزی چیست و چه تاثیرات مثبتی در امور کار‌ها کشاورزی می‌تواند داشته باشد. کاربرد نایلون در کشاورزی برای اکثر کشاورزا، گلخانه داران و حتی دام پروران دارای اهمیت زیادی واقع گرفته و مرتبا در امور کار‌های خود، نایلون های عریض کشاورزی خود را چک می‌کنند، که هنوز، نایلون ‌ها سالم باشد. این کار برای آن است که اختلالی در کار‍‌های روزمره کشاورزی به وجود نیاید تا نایلون‌ها ظرفیت کار کردن امور کشاورزی  رو داشته باشند. کشاورزان به موقع  اقدام به تعویض نایلون ‌های خود می‌کنند تا  نایلون کاربرد خود را به خوبی در کشاورزی داشته باشد. جهت مشاهده مشخصات و تهیه محصولات پلاستیک‌های کشاورزی به صفحه فروشگاهی نایلون کشاورزی مراجعه کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*