انواع چاپ روی نایلون و پلاستیک

نایلون‌ها در کنار کاربردشان برای جابجایی انواع و اقسام کالاها، به عنوان یک ابزار بازاریابی برای صاحبان صنایع و کسب‌وکارها نیز به شمار می‌روند. در واقع وقتی یک مشتری یک کیسه نایلون را که روی آن برند و سایر اطلاعات یک شرکت ثبت شده‌ است را در خیابان با خود حمل می‌کند، کمک به دیده‌شدن نشان تجاری آن کسب‌وکار می‌کند. چاپ نایلون یکی از راه‌های دیده شدن برای نام تجاری کسب و کار هایی است که محصولات خود را در نایلون ها به مشتری های خود تحویل می‌دهند. چاپ پلاستیک نکات و روش هایی را همراه خود دارد. ما در این مقاله میخواهیم با انواع چاپ روی نایلون و پلاستیک آشنا شویم.

انواع چاپ روی پلاستیک

نایلون یک محصول پلاستیکی است که عمدتا از نوعی فیبر مصنوعی تولید می‌شود. نایلون‌ها به سبب نوع مواد اولیه‌ای که در تولید آن ها به کار می‌رود، شکل‌پذیری بالایی دارند و به همین دلیل میزان انعطاف‌پذیری آن ها نیز بالا است. برای انواع چاپ بر روی نایلون باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان مقاومت حرارتی نایلون‌ها معمولا پایین است و نمی‌توانید انواع روش‌های چاپ نایلون، حرارت زیادی به آن اعمال کنید.

اگر صاحب کسب‌وکار بزرگی هستید، برای حضور در انواع و اقسام نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، رویدادها و کنفرانس‌ها در سطح داخل و خارج کشور باید هزینه مناسبی را برای تولید پلاستیک‌های باکیفیت دارای نشان تجاری‌تان در نظر بگیرید. در ادامه در خصوص انواع چاپ نایلون، بیشتر بحث خواهیم کرد.

 

چاپ نایلون فروشگاهی

کیسه خرید فروشگاهی

نایلون‌های تبلیغاتی مورد استفاده در فروشگاه‌ها، همگی با بهره‌گیری از صنعت چاپ بر روی نایلون، توسط دستگاه‌های چاپ نایلون تهیه می‌شود. در گذشته مردم برای نگهداری و حمل‌ونقل خریدهای خود از زنبیل و سبدهای حصیری و پلاستیکی استفاده می‌کردند. به مرور زمان استفاده از این وسایل کمتر شد و جای خود را به کیسه‌های پلاستیکی سفید، مشکی و رنگی داد. با گسترش صنایع پتروشیمی و نفتی، نایلکس‌های فروشگاهی تولید شد و در نهایت با ظهور صنعت چاپ دیجیتال، چاپ نایلون تبلیغاتی به شکل امروزی نایلون فروشگاهی به وجود آمد. این روش تبلیغاتی با توجه به بازخوردی که داشته است، بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کارها قرار گرفته است.

چاپ نایلون و نایلکس

قبل از این‌که در مورد چاپ نایلون و نایلکس توضیح داده شود، ابتدا باید عنوان شود که نایلون به پلاستیک‌های نرم و انعطاف‌پذیرگفته می‌شود و نایلکس‌ها شامل پلاستیک‌های خشک‌تر هستند. عموماً دستگاه‌های چاپ، قابلیت طرح و شکل انداختن روی هر نوع کیسه پلاستیکی را دارند.

چاپ نایلون در صنایع گوناگون کاربردهای فراوانی دارد. در واقع از طریق چاپ بر روی نایلون، انتقال اطلاعات و مفهوم اصلی صورت می‌گیرد. با استفاده از چاپ نایلون بر روی تمام بسته‌بندی‌های غذایی و غیرغذایی می‌توان بسته مورد نظر خود را در بین قفسه‌های یک فروشگاه به راحتی پیدا کرد.

چاپ اشکال و طرح‌های مختلف بر روی انواع نایلون و نایلکس توسط دستگاه‌های چاپ تمام اتوماتیک انجام می‌شود. با پیشرفت صنعت چاپ نایلون، عملیات چاپ عکس روی نایلون‌ها از ایده‌های جالبی برخوردار شد.

تولید و چاپ نایلون

تنوع در بسته‌بندی محصولات تولیدی شرکت‌ها، پایه و اساس نیاز به چاپ نایلون بسته‌بندی را بیشتر کرده است. همواره کیسه‌های پلاستیکی که از طریق چاپ نایلون تهیه می‌شوند با استقبال مشتریان زیادی رو به رو خواهد شد. تمامی چاپ‌های روی پلاستیک‌های بسته بندی انواع پوشاک، موادغذایی، لوازم خانگی و اشیاء دیگر با دستگاه‌های چاپ بر روی نایلون انجام می‌شود.

نایلون‌هایی که چاپ، روی آن‌ها اجرا می‌شود از نظر دسته، شامل دسته موزی، دسته رکابی، دسته زنبیلی، دسته تقویت و نایلون بسته‌بندی هستند. مشتریان می‌توانند جهت چاپ بر روی نایلون، با توجه به نوع مصرفی که فروشگاه‌ آن‌ها دارد، هر کدام از انواع نایلون‌های گفته شده را انتخاب کنند و سفارش چاپ نایلون را بدهند.

چگونگی چاپ روی پلاستیک

چاپ نایلون تبلیغاتی در چاپخانه‌های مجهز و پیشرفته در سراسر کشور صورت می‌گیرد. چاپ کیسه نایلون رنگی و حک کردن لوگو بر روی نایلون و نایلکس در ۲، ۴، ۶ و ۸ رنگ و به صورت چاپ تمپلات قابل اجرا است. برای چاپ تصاویر بر روی کیسه‌های پلاستیکی از چاپ ۶ یا ۸ رنگ باید استفاده کرد.

برای این‌که چاپ بر روی نایلون، تمیزتر و کیفیت بهتری داشته باشد، نیاز است از نوع پلاستیک مورد استفاده، رنگ به کار رفته در دستگاه چاپ و همچنین امکانات چاپ، اطلاعات کافی داشته باشید. بعد از اجرای عملیات چاپ نایلون و اجرای طرح بر روی آن نیز حتما مراحل تثبیت رنگ صورت بگیرد.

 

چاپ نایلون برای دیده شدن برند تجاری

همانطور که در بالا اشاره شد هر کسب و کاری برای دیده شدن نام تجاری یا برند خود از روش های تبلیغاتی زیادی استفاده می‌کنند؛ اما کسب و کار های فروشگاهی مخصوصا فروشنده های لباس می‌توانند، برای  به یاد نگه داشتن نام تجاری خود در ذهن مردم، از نایلون های تبلیغاتی استفاده کنند. چاپ نایلون یکی از مواردی است که برای فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخورد دار است و برای اینکه متوجه شوند چه نوع چاپی بر روی پلاستیک های خود مناسب تر است در ادامه شما را با انواع چاپ نایلون آشنا می‌کنیم.

چاپ پلاستیک این امکان رو برای ما فراهم می‌کند، این مسئله می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی ثانویه به شمار رود؛ چراکه به کمک این روش می‌توانید علاوه بر برندسازی برای نشان تجاری خود، موجبات افزایش فروش محصولات‌تان را نیز به فراهم کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع چاپ نایلون آشنا شوید.

معرفی چاپ فلسکو

انواع چاپ نایلون

به طور کلی چاپ نایلون تبلیغاتی از نظر جنس کیسه پلاستیکی و همچنین نوع چاپ به سه روش cpp ،opp و pp انجام می‌شود. دستگاه‌های به‌کار رفته در چاپ نایلون بسته‌بندی به روش pp کم هزینه‌تر و در نتیجه کیفیت پایین‌تری دارند. در روش opp یا ترسپافون، جنس کیسه نایلون شفاف‌تر و نرم‌تر است. در این روش ابتدا طرح روی نایلون چاپ می‌شود سپس یک لایه نایلون نازک روی طرح لمینت می‌شود. روش cpp هم شبيه به opp است با این تفاوت که جنس نایلون در این روش نرم‌تر و بهتر است.

چاپ فلسکو

یکی انواع روش‌های چاپ نایلون به عنوان چاپ فلسکو شناخته می‌شود. در این روش برای چاپ روی نایلون از نوعی صفحات و کلیشه‌های با انعطاف‌پذیری بالا که از جنس لاستیک یا ژلاتین هستند، استفاده می‌شود. چاپ فلسکو یک روش چاپ روی نایلون ساده به شمار می‌رود که در فشار بالا انجام می‌شود. در صنعت بسته‌بندی نیز از این روش چاپ به عنوان پرکابردترین روش یاد می‌شود. تصویر یا نوشته مورد نظر در ابتدا روی نوعی نگاتیو تصویری به کمک لیزر حک می‌شود و در ادامه پلاستیک یا نایلون مورد نظر را به کمک غلتک دوار می‌پیچانند و به کمک نوعی عملیات فشاری، تصویر حک شده روی نگاتیو، روی نایلون چاپ می‌شود.

سرعت چاپ روی نایلون در این روش بسیار بالا است و به همین دلیل هزینه چاپ روی این نوع نایلون‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است. یکی دیگر از مواردی که در انواع چاپ کیسه‌های نایلونی، از اهمیت بالایی برخوردار است، مسئله باقی ماندن طولانی‌مدت طرح چاپ‌شده روی نایلون است. همچنین برای چاپ طرح‌های بزرگ روی نایلون، می‌توان از روش چاپ فلسکو با اطمینان خاطر استفاده کرد.

معرفی-چاپ-هلیو

چاپ هلیو 

در بین انواع چاپ نایلون، می‌توان به چاپ هیلو اشاره کرد که به نام‌های روتوگراور یا هیلوگراور نیز شناخته می‌شود. چاپ هیلو به عنوان یک چاپ برجسته روی بسته‌بندی‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. در این روش چاپ، نیاز است تا متناسب با طرح چاپ مورد نظر، یک سیلندر ساخته شود.این سیلندرها به دو روش ساخته می‌شوند که عبارتند از: لیزری و الکترومکانیکی. سیلندر مورد نظر عدتا از جنس فلزی است و یک لایه مس روی آن کشیده می‌شود. نقش یا طرح مورد نظر روی این سیلندر حک می‌شود و در نهایت به حالت پرس کردن روی بسته‌بندی نایلونی، چاپ می‌شود.

یک دستگاه چاپ هیلو از چندین جزء مختلف از جمله سیلندر فشار، سیلندر حکاکی‌شده، تیغه داکتر بلید، مخزن مرکب، رول جمع کننده و خشک کن تشکیل می‌شود. اگر نایلون پلاستیکی که قرار است روی آن کار چاپ انجام شود، چرب باشد، توصیه می‌شود از رنگ پلی‌اتیلن استفاده شود..

یکی از نکات مهم در خصوص چاپ هیلو آن است که با توجه به نیاز طراحی سیلندر برای سفارش چاپ، استفاده از این روش برای تیراژ محدود چندان مقرون به‌صرفه نیست و هزینه زیادی را روی دست صاحبان کسب‌وکارها به جا می‌گذارد. معمولا توصیه می‌شود در صورتی‌که قصد سفارش چاپ روی نایلون در تیراژ بیش از سیصد هزار برگه را دارید، به سراغ چاپ هیلو بروید.

معرفی چاپ کلیشه

چاپ کلیشه

چاپ نایلون نیز در بین انواع چاپ نایلون، به عنوان یک روش مرسوم و پرکاربرد به شمار می‌رود. همانطور که از نام این روش مشخص است، کار چاپ روی نایلون به کمک نوعی کلیشه یا شابلون انجام می‌شود. این روش در گذشته‌های دور نیز برای چاپ روی پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. به این صورت که معمولا طرح مورد نظر روی یک نوع شابلون ترسیم می‌کردند و در ادامه نوعی پارچه روی آن قرار داده و در ادامه رنگ مورد نظر را روی پارچه می‌ریختند. کار چاپ روی نایلون به همین سادگی انجام می‌شد.

اما در حال حاضر پس از طراحی و آماده‌سازی شابون یا کلیشه، آن را روی یک نوع سیلند قرار می‌دهند. در ادامه سیلندر را داخل ظرفی که آغشته به جوهر است، می‌کنند. پس از آن سیلندر مورد نظر را روی نایلون یا پلاستیک مورد نظر قرار می‌دهند و با کمی فشار طرح مورد نظر روی آن چاپ می‌شود.

این روش به عنوان یک روش بسیار ساده و در عین حال ارزان برای چاپ روی نایلون به شمار می‌رود و می‌توان برای سفارش چاپ در تیراژ محدود 1000 تایی نیز از این روش استفاده کرد. معمولا برای فروشنده‌های خرد و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک مانند استارتاپ‌ها استفاده از این روش چاپ برای درج نشان تجاری روی نایلون‌ها گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

چاپ هلیوگراور

چاپ هلیوگراور خیلی شبیه روش فلکسی است؛ با این تفاوت که این روش برای سفارش در مقادیر بالا کاربرد دارد. همچنین در روش هلیوگراور، برای چاپ از سیلندر استفاده می‌شود که هزینه سیلندر در مقایسه با کلیشه ژلاتینی گران‌تر است.

چاپ تامپو

چاپ تامپو بر روی انواع نایلون‌ها و نایلکس‌ها قابل اجرا است. در این روش چاپ نایلون، بعد از شناخت جنس نایلون و انتخاب رنگ مورد استفاده، با استفاده از پدهای سیلیکونی، چاپ بر روی نایلون انجام می‌شود. برای چاپ‌های چند رنگی، بعد از انتقال هر رنگ بر روی پلاستیک و ثابت شدن آن، انتقال رنگ بعدی صورت می‌گیرد.

چاپ ترانسفر و طلاکوب

چاپ ترانسفر غالبا بر روی فویل‌های پلاستیکی، با اعمال بخار و استفاده از ورق‌های طلاکوب انجام می‌گیرد. این نوع روش چاپ نایلون به دلیل استفاده از دستگاه‌های مدرن و مجهز چاپ، در عین دقیق بودن، بسیار پیچیده و حساس است.

 چاپ نایلون کیلویی

با توجه به گستردگی مصارف کیسه‌های پلاستيکی رنگی، چاپ نایلون رنگی به صورت کیلویی مقرون به صرفه‌تر و سریع‌تر است. در این‌گونه سفارش‌های چاپ نایلون، ابعاد نایلون، مدنظر قرار نمی‌گیرد و ضخامت نایلون یا نایلکس، تعداد آن‌ها را مشخص می‌کند. به این صورت که اگر وزن کل آن‌ها را بر ضخامت یکی تقسيم کنید تعداد کل نایلون‌ها بدست می‌آید.

 

قیمت چاپ نایلون

چاپ عکس روی نایلون

امروزه با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، نایلون چاپی عکس‌دار نیز کاملا امکان‌پذیر است‌. دستگاه جدید دیجیتال فلکسی قادر به چاپ ۱ تا ۶ رنگ به صورت فول اچ دی است. دستگاه دیجیتال هیلو نیز با چاپ ۱ تا ۸ رنگ، تصویری با کیفیت فول اچ دی به مشتری‌های چاپ بر روی نایلون ارائه می‌دهد. شرکت‌های دستگاه دیجیتال چاپ نایلون، با توجه به هزینه بالای استهلاک دستگاه‌های چاپ، سفارشات زیر ۲۰۰ کیلو را نمی‌پذیرند.

روش های مختلفی وجود دارد تا تا برای نام برند خود تبلیغات انجام دهید. اگر فروشنده هستید و یا صاحب کسب و کاری هستید که شغل شما با نایلون‌ها و نایلکس‌ها سرو کار دارد می‌توانید با استفاده از چاپ بر روی نایلون تبلیغات برند سازی خود را انجام دهید. چاپ نایلون یک روش عالی برای زنده نگه داشتن برند شما در ذهن مشتری‌های شمااست. برای این کار لازم است که با انواع روش‌های چاپ نایلون به خوبی آشنا شوید.

انواع رنگ های به کار رفته در چاپ بر روی نایلون

برای چاپ نایلون تبلیغاتی رنگ‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله این رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رنگ‌های پلاستیکی که برای چاپ‌های روی پارچه پلاستیکی مناسب است.
  • رنگ pp که برای مواد پلاستیکی خشک و زبر بیشتر به‌کار می‌رود.
  • رنگ پلی اتیلنی که برای کیسه‌های پلاستیکی چرب استفاده می‌شود.
  • رنگ DYO یا PVC که میزان چربی آن بیشتر است. از این نوع رنگ برای چاپ لیبل، کارتون و برچسب بیشتر استفاده می‌شود.

رنگ‌های گفته شده در بالا جزء پرمصرف‌ترین رنگ‌ها در صنعت چاپ هستند.

چاپ نایلون بسته ‌بندی

نایلون بسته‌بندی شامل انواع بسته‌بندی مواد غذایی خشکبار، نایلون‌های بسته‌بندی گوشت و مرغ ، نایلون‌های وکیوم و … است. با استفاده از دستگاه چاپ بر روی نایلون، تمامی بسته‌بندی گفته شده در بالا به صورت چاپی و طرح‌دار انجام می‌شود. تمامی نایلون‌های بسته‌بندی، قابل سفارش در طرح‌ها و چاپ‌های مختلف هستند و امکان تولید در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف وجود دارد.

نکات چاپ نایلون بسته بندی

برای این‌که چاپ کیسه‌های نایلون به صورت ایده‌آل باشد، یک سری نکات را باید رعایت کرد که شامل موارد زیر است.

  • انتخاب نوع نایلون با توجه به کاربرد آن
  • در نظر گرفتن ابعاد چاپ طرح مورد نظر
  • توجه به انواع چاپ نایلون تبلیغاتی با توجه به رنگ
  • در نظر گرفتن قیمت چاپ نایلون مورد نظر
  • سفارش چاپ بر روی نایلون با توجه به استانداردها

با در نظر گرفتن نکات بالا، چاپ نایلون به صورت کاملا و بدون عیب و نقص اجرا می‌شود.

کاربرد چاپ نایلون

موارد کاربرد چاپ نایلون به یک صنعت خاص تعلق ندارد و از آن در همه صنایع بسته‌بندی و تبلیغاتی می‌توان استفاده کرد. از موارد کاربرد چاپ بر روی نایلون چاپ، بنرهای تبلیغاتی نصب شده بر روی بیلبوردها در اتوبان‌ها، متروها، اتوبوس‌ها و روی پل‌های هوایی، نمونه‌هایی از چاپ نایلونی به شمار می‌آیند. همچنین بسته‌بندی برخی از انواع لوازم بهداشتی و آرایشی نیز از کاربردهای چاپ نایلون محسوب می‌شود.

انواع و قیمت چاپ نایلون

میزان ماندگاری چاپ روی نایلون

عامل‌ها و فاکتورهای متعددی می‌تواند بر مدت زمان ماندگاری چاپ نایلون تبلیغاتی تاثیرگذار باشد. این فاکتورها شامل موارد زیر است.

  • انتخاب نوع چاپ، متناسب با جنس نایلون یا نایلکس
  • انتخاب مناسب متریال چاپ
  • میزان کیفیت اجرای عملیات چاپ بر روی نایلون
  • کیفیت دستگاه تثبیت رنگ

بنابراین با رعایت نکات بالا میزان ماندگاری چاپ را می‌توان افزایش داد.

 

قیمت چاپ روی نایلون و پلاستیک

به طور کلی چندین عامل می‌تواند بر قیمت چاپ نایلون تبلیغاتی موثر باشد که عبارتند از:

  • ضخامت نایلون یا نایلکس مورد استفاده
  • پیچیدگی و منحصر به فرد بودن طرح چاپ
  • تعداد رنگ‌های مورد نیاز برای چاپ نایلون
  • مساحت عکس و طرح قابل چاپ

همه‌ی موارد گفته شده در بالا به کیفیت چاپ نایلون برمی‌گردد. یعنی هرچه کیفیت چاپ بالاتر باشد، قیمت چاپ نیز افزایش می‌یابد.

به طور کلی چاپ نایلون و نایلکس شامل انواع نایلون‌های بسته‌بندی وکیوم، نایلون‌های بسته‌بندی شیرینگ یا حرارتي، نایلون‌های بسته بندی پوشاک و قطعه‌های صنعتی، نایلون‌های بسته‌بندی انواع آجیل، شکلات، نان و … است. چاپ نایلون تبلیغاتی می‌تواند به صورت شفاف، رنگی کامل و یا نیمه رنگی باشد. همچنین چاپ انواع نایلون با کیفیت‌های متفاوتی در طرح‌های مختلف انجام مي‌شود. تولید نایلون باکیفیت که طرح چاپ‌شده روی آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد، چاپ برند شما بر روی پلاستیک می‌تواند یک مشوق خوب برای امر بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکار شما به حساب بیاید. استفاده از نایلون‌های اختصاصی چاپی در کسب‌و‌کارتان به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس کافی را پیدا کنید و نشان تجاری خود را در ذهن مشتریان‌تان ماندگار کنید. الان که با انواع چاپ نایلون آشنا شدید بهتر می‌توانید برای سفارش چاپ نایلون های خود بهتر اقدام کنید.

دیدگاه ( 6 )

  1. شهریاری9 مرداد 1401

    سلام کدوم نوع چاپ وضوح بالاتری داره و مناسب تره برای تبلیفات روی نایلون؟ خودتون کار چاپ هم انجام میدین یا فقط دستگاه دارین؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک9 مرداد 1401

      سلام بستگی داره چه نوغ چاپی لازم داشته باشید. بعضی چاپ ها برجسته یا طلاکوب هستن ممکنه به کار شما نیان. اول باید مشخصات رو اعلام بفرمایید. دستگاه نداریم جناب کار چاپ رو براتون میتونیم انجام بدیم تماس بگیرید

      پاسخ
  2. هاتف12 مهر 1401

    چاپ روی پلاستیک هزینه بره؟ تو تعداد بالا چه قدر تخفیف میخوره؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک15 مهر 1401

      هزینه ای که متقبل میشین ارزش داره چون در سطح شهر نایلون جا به جا میشه و برند شما رو تبلیغ میکنه.

      پاسخ
  3. مقدری26 فروردین 1402

    چاپ بر روی نایلون ممکنه در طول زمان رنگش بپره؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک26 فروردین 1402

      در صورت انجام ندادن جرقه گیری و یا چاپ بی کیفیت ممکنه رنگش تغییر کنه

      پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها