نقش لایه پلاستیکی در گرم نگه داشتن گلخانه چیست؟

هر گیاه برای داشتن رشد مطلوب و به ثمر رسیدن نیاز به محیطی با شرایط مساعد همچون خاک مناسب، نور و رطوبت کافی و آبیاری استاندارد و به اندازه دارد. گلخانه‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که با کمک آن‌ها می‌توان در فصل سرما و زمستان شرایط مساعد را برای رشد گیاهان محیا کرد.

از این رو نوع گلخانه و پوششی که در آن به کار می‌رود، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی فراهم آمدن شرایط مساعد و کیفیت محصول نهایی دارد. نقش لایه پلاستیکی در گرم نگه داشتن گلخانه از اهمیت زیادی برخوردار است که در این مطلب از کیهان پلاستیک قصد داریم به توضیح آن بپردازیم.

پوشش پلاستیکی در گلخانه

در بین پوشش‌هاي مختلف گلخانه همچون پلاستیک، شیشه و موارد دیگر، استفاده از پوشش‌های پلاستیکی رایج‌تر است. چرا که مزایای این نوع پوشش‌ها نسبت به انواع دیگر بسیار بیشتر است. به طور کلی انواع لایه‌های پلاستیکی به کار رفته در پوشش گلخانه، از جنس پلی استر، پلی اتیلن، پلی فلوئوریدوینیل و پلی کلرید وینیل هستند. این نوع پوشش‌ها از ویژگی‌هایی همچون مقاومت زیاد در برابر اشعه ماوراءبنفش، کیفیت و طول عمر بالا برخوردار هستند.

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک پوشش گلخانه‌ای مناسب باید دارا باشد، جذب نور و حرارت کافی و در نهایت رساندن آن به گیاه است. در واقع یک پوشش مناسب باید قابلیت این را داشته باشد که تا حد امکان مانع از اتلاف انرژی و گرما شود. از طرفی در اثر تغییرات دمایی و جوی همچون تغییر رطوبت، تغییر دما و شرایط‌های مختلف بارش، گلخانه مصون بماند. البته در کنار این خصوصیات، مقرون به صرفه بودن آن‌ نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از آنجایی که مزایای استفاده از نایلون و لایه‌های پلاستیکی نسبت به شیشه بسیار بیشتر است، بسیاری از افراد این پوشش را برای گلخانه خود ترجیح می‌دهند. نایلون‌های پلاستیکی همچنین در جذب گرما و گرم نگه‌داشتن گلخانه بسیار موفق عمل می‌کنند.

نقش لایه پلاستیکی در گرم نگه داشتن گلخانه چیست

این روزها بسیاری از گلخانه‌ها در کل دنیا با استفاده از پوشش پلاستیک ساخته می‌شوند. در این میان پلی اتیلن بیشترین سهم را در پوشش‌های پلاستیکی گلخانه‌ها دارد‌. گلخانه‌های از جنس پلی اتیلن که غالباً با افزودنی‌های مقاوم به اشعه ماوراءبنفش ترکیب شده‌اند، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. همین عامل نقش به سزایی در افزایش طول عمر آن‌ها تا حدود ۳ سال دارد.

لازم به ذکر است که این روزها تمام گلخانه‌های مدرن ساخته شده با پوشش پلاستیکی پلی اتیلن دو لایه هستند. البته ضخامت لایه درونی نسبت به بیرونی کمتر است.

اهمیت استفاده از لایه پلاستیکی در گرم نگه داشتن گلخانه

یکی از روش‌های طبیعی جهت گرم نگه داشتن فضای گلخانه استفاده از روش دوپوش کردن فضای گلخانه است. در واقع با کمک این روش می‌توان از طریق لایه‌های پلاستیکی تا حدودی گرمای گلخانه را حفظ کرد. چرا که به طور کلی استفاده از دوپوش و لایه پلاستیکی نقش مؤثری در کاهش مصرف انرژی در گلخانه دارد.

فقط این نکته را در نظر داشته باشید که جهت استفاده از دوپوش گلخانه، لازم است از پلاستیک‌هایی استفاده کنید که ضخامت کمی داشته باشند تا امکان برقرار شدن جریان هوا در گلخانه و به دنبال آن انتقال انرژی حرارتی به خوبی ایجاد شود.

نقش لایه پلاستیکی در گرم نگه داشتن گلخانه

حال که با اهمیت استفاده از لایه پلاستیکی در گلخانه آشنا شده‌اید شاید بد نباشد بدانید نقش این لایه‌ها در حفظ گرمای گلخانه چگونه است؟

امروزه جهت گرم نگه داشتن فضای گلخانه از شیوه‌های مدرن و دستگاه‌های متنوعی استفاده می‌کنند. از طرفی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از گیاهان به دلیل قرار گرفتن در معرض گرمای ناشی از این دستگاه‌ها کیفیت اولیه خود را از دست داده‌اند، بنابراین با استفاده از لایه پلاستیکی در روش دوپوش کردن تا حدودی می‌توان میزان گرمای ناشی از این دستگاه‌ها را کنترل کرد.

در ادامه به معرفی نقش و فواید لایه پلاستیکی در کنار روش‌های تأمین گرمای گلخانه می‌پردازیم.

گرمایش از کف

یکی از روش‌های مدرن جهت گرم نگه داشتن فضای گلخانه استفاده از سیستم‌های لول‌های گرم در کف است. در این روش گرما به صورت یکنواخت پخش می‌شود. از طرفی استفاده از روش دوپوش کردن و لایه‌های پلاستیکی در کنار این روش، منجر به مصرف انرژی بهینه در گلخانه می‌شود.

استفاده از هیتر

دوپوش کردن گلخانه از طریق اضافه کردن یک لایه پلاستیک اضافی باعث می‌شود تا حد امکان نیاز به خریداری دستگاه هیتر نداشته باشید. در واقع در بسیاری از موارد جهت گرم کردن گلخانه نیاز به خریداری چند عدد دستگاه هیتر است. در صورتی که با استفاده از دوپوش کردن، با کاهش تعداد هیترها، در هزینه صرفه‌جویی خواهد شد.

گرمایش همرفتی

از روش‌های دیگر تأمین گرمای گلخانه، استفاده از گرمایش همرفتی است. این روش هم ممکن است همچون روش‌های دیگر معایبی داشته باشد که عدم پخش گرما به صورت یکنواخت در فضای گلخانه یکی از آن‌هاست. از این رو برای حل این مشکل می‌توان از روش دوپوش کردن استفاده کرد. در این صورت به راحتی و با صرف هزینه کم می‌توان با خرید یک لایه پلاستیک مشکل را حل کرد.

گرمایش با استفاده از بخار آب

گرمایش با کمک بخار آب، از جمله روش‌های کارآمدی است که جهت گرم کردن فضای گلخانه استفاده می‌شود. البته این روش با وجود مزیت‌های فراوان، هزینه خرید و نگهداری بالایی دارد. از این رو استفاده از یک لایه پلاستیک اضافی جهت دوپوش کردن گلخانه، موجب شده مصرف انرژی دستگاه کاهش پیدا کند در نتیجه در طولانی مدت میزان کارایی آن افزایش پیدا می‌کند.

مزایای لایه پلاستیکی در گرم نگه داشتن گلخانه

استفاده از لایه پلاستیکی در ایجاد دوپوش گلخانه مزیت‌های بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش استفاده از دستگاه‌های گرمایشی گلخانه و در نهایت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی اشاره کرد. البته کاهش مصرف سوخت منجر به کاهش میزان اتلاف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌ها می‌شود.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، در کنار استفاده از روش‌ها و دستگاه‌های پیشرفته گرم کننده گلخانه، می‌توان به کمک خرید لایه پلاستیکی و روش دوپوش کردن، همچنین خرید نایلون گلخانه، گرمای گلخانه را حفظ کرد. استفاده از لایه‌های پلاستیکی در کنار حفظ گرمای طبیعی گلخانه، منجر به کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها