نحوه بستن استرچ پالت و تسمه‌کشی در بسته‌بندی
در این مقاله می خوانیم

برای بسته‌بندی محصولات حجیم و بزرگ روش‌های زیادی وجود دارد که یکی از جدید ترین آن‌ها استرچ پالت یا استرچ رپینگ می‌باشد. همچنین یکی دیگر از مرسوم‌ترین روش‌های بسته‌بندی پالت، بستن پالت توسط استرچ وتسمه و مهار آن با استفاده از تسمه است. ادغام این دو روش، یعنی بستن پالت با استفاده از استرچ و تسمه به صورت همزمان می‌تواند خطرات ناشی از جا‌به‌جایی بار را به حداقل کاهش دهد. در ادامه نحوه بستن استرچ پالت، تسمه‌کشی و مزایا و معایب این دو روش را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه بستن استرچ پالت، روش امن بسته‌بندی

 در این روش با استفاده از دستگاه استرچ نوارهای چسبناکی موسوم به فیلم استرچ در اطراف محصول مورد نظر پیچیده می‌شود. برای درک بیشتر این روش می‌توان آن را با سلفون‌پیچ کردن مقایسه کرد، در واقع دستگاه استرچ پالت مانند یک سلفون‌پیچ فیلم استرچ را دور تا دور محصول می‌پیچد. فیلم یا نایلون استرچ نوار شفافی از جنس PVC یا PVDC است که از لحاظ عرض و ضخامت به چندین نوع تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها با توجه به جنس محصول و نحوه بستن استرچ پالت در جای خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه-استرچ-رپینگ

زمانی که میخواهیم به صورت تخصصی راجب دستگاه‌های استرچ پالت صحبت کنیم، با سوالات زیادی به عنوان چالش مواجه می‌شویم، برای مثال: موضوع نحوه بستن استرچ پالت و تسمه‌کشی در بسته‌بندی یکی از اون چالش هایی است که، افراد موقع بستن استرچ پالت و تسمه کشی، به چالش و سوالات زیادی بر می‌خورن و منابعی لازم دارند که جواب سوالات خود را بگیرند.

 

دستگاه استرچ رپینگ

پیچیدن استرچ پالت بند به صورت دستی اطراف محصولات با حجم بالا تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل دستگاه‌های متفاوتی در این زمینه ابداع شده‌اند که نحوه بستن استرچ پالت در هرکدام از آن‌ها متفاوت است:

استرچ پالت دروازه‌ای

این دستگاه تقریبا 800 کیلویی برای بسته‌بندی محصولات فوق سنگین مانند ماشین‌آلات صنعتی، تکه سنگ‌های بزرگ و… کاربرد دارد. کافی است محصول مورد نظر را به وسیله لیفت تراک داخل محفظه دستگاه قرار داده و منتظر بمانیم تا رپینگ کامل شود. سرعت بسته‌بندی دستگاه استرچ پالت دروازه‌ای حدود 25 عدد در هر روز است.

استرچ پالت صفحه گردان

نحوه بستن استرچ پالت در این دستگاه به صورت چرخشی است. استرچ پالت صفحه گردان یک صفحه دوار دارد که کالاهای نسبتا کوچک تا حداکثر ارتفاع دو متر را بر روی آن قرار می‌دهند و با هر چرخش یک لایه فیلم استرچ محصول را می‌پوشاند.

دستگاه استرچ پالت رولی

برای بسته‌بندی محصولات استوانه‌ای بلند مانند رول نایلون، توپ‌های پارچه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه استرچ کش دستی

در صورتی که محصول مورد نظر ما کوچک‌تر از ابعاد صنعتی باشد و ارتفاعی تا حدود 50 سانتی‌متر داشته باشد می‌توان از استرچ‌کش دستی استفاده کرد. این دستگاه با توجه به اندازه نسبتا کوچک، قیمت مناسب و نحوه بستن استرچ پالت ساده‌ای که دارد بهترین گزینه بسته‌بندی در کارگاه‌های خانگی است.

 بستن پالت توسط استرچ و تسمه

نحوه بستن استرچ پالت؛ اهمیت تسمه‌کشی اطراف محصول

بستن استرچ پالت اطراف کالا آن را در جای خود محکم می‌کند و خطرات افتادن و لغزش را در آن به حداقل می‌رساند. بستن پالت توسط استرچ و تسمه علاوه بر موارد فوق به عنوان یک محافظ جانبی عمل می‌کند، برای مثال در صورت پارگی استرچ فیلم مانع از جابه‌جایی افقی کالاها و لغزش آن‌ها  بر روی یک‌دیگر می‌شود. به همین دلیل امکان افتادن بار هنگام جا‌به‌جایی به حداقل ممکن می‌رسد، البته خطر افتادن بار به نحوه بستن استرچ پالت بستگی دارد.

 در بسته‌بندی مصالح ساختمانی که تعداد بسیار زیادی محصول سنگین مانند سنگ و سرامیک بر روی هم قرار دارند، استرچ فیلم نمی‌تواند به تنهایی قوام بسته‌بندی را حفظ کند و حتما نیاز به تسمه‌کشی همزمان است.

بستن تسمه به تنهایی نیز پیشنهاد نمی‌شود. تسمه‌کشی حفاظت فیزیکی محصول را تضمین نمی‌کند و محصول از عواملی مانند رطوبت و گرد و غبار محافظت نمی‌شود. همچنین بستن پالت توسط استرچ و تسمه می‌تواند تا میزان زیادی از کالا در برابر ضربه حفاظت کند.

بستن تسمه ممکن است در نقاط زاویه دار به پالت یا کارتن اطراف کالا آسیب وارد کند، این آسیب به ویژه در هنگام تکان‌های شدید می‌تواند باعث شکستن پالت شود. استفاده از استرچ پالت پیش از تسمه‌کشی نقش محافظ را برای پالت ایفا می‌کند و تسمه به ندرت باعث آسیب‌دیدگی پالت می‌شود.

مشکلات استفاده از استرچ پالت و تسمه

فیلم‌های استرچ پالت شفاف نیستند و امکان دیدن محصول پیش از باز کردن بسته‌بندی وجود ندارد. فارغ از نحوه بستن استرچ پالت، همواره خطر پارگی برای آن وجود دارد و همانطور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از تسمه جلوگیری از وقوع پارگی بسته‌بندی است.

تسمه‌کشی کار خطرناکی است و استفاده ناصحیح و عدم رعایت نکات ایمنی هر ساله موجب آسیب‌دیدگی بسیاری از کارگران حوزه بسته‌بندی کالا می‌شود. همچین برای تسمه‌کشی کامل نیاز به بلند کردن محصول است، این در حالی است که نحوه بستن استرچ پالت به گونه‌ای است که نیاز به بلند کردن کالا از جای خود ندارد.

نحوه بستن استرچ پالت

در دنیای امروز بسته‌بندی کالا و سالم رساندن آن به مقصد از اصول مهم تجارت است. روش‌های متعدد بسته‌بندی گاهی اوقات موجب سردرگمی صاحبان صنایع و به اشتباه افتادن آن‌ها می‌شود. بستن پالت توسط استرچ و تسمه به صورت همزمان یکی از امن‌ترین راه‌های جا‌به‌جایی کالا را در دسترس ما قرار داده است. همانطور که گفته شد نحوه بستن استرچ پالت و کیفیت استرچ فیلم‌ مورد استفاده نیز در قوام بسته‌بندی بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین  بهتر است جهت جلوگیری از بروز حوادث بعدی، بسته‌بندی توسط کادر مجرب و باتجربه انجام شود.

دیدگاه ( 1 )

  1. Iran Pack4 آذر 1400

    سلام عالی بود

    پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*