نایلون چیست؟
در این مقاله می خوانیم

شاید بسیار پیش بیاید که مردم کلمات نایلون و نایلکس را به جای یکدیگر به کار ببرند. این مسئله ناشی از آن است که شناخت درستی از تفاوت نایلون و نایلکس وجود ندارد. در این مقاله سعی می‌کنیم تا ضمن معرفی نایلون و نایلکس به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم، همچنین آشنایی مختصری در رابطه با  انواع نایلون های عریض را داشته باشیم؛ اما واقعا نایلون و نایلکس چیست و تفاوت نایلون و نایلکس درچیست این ها همه سوالاتی است که ذهن خیلی از تولید کننده هارا در اوایل کار به خود مشغول کرده بود.

نایلکس چیست؟

نایلکس که در کشور ما با نام فیلم پلی اتیلن سنگین شناخته می‌شود، به صورت پلاستیک رکابی در مراکز فروش عرضه می‌شود. ۸۰ درصد مواد تشکیل دهنده‌ی نایلکس پلی اتیلن سنگین و ۲۰ درصد آن پلی اتیلن سبک است. پلی اتیلن سبک منجر به افزایش براقیت، دوخت بهتر و لطافت بیشتر آن می‌شود. در گذشته پلاستیک‌های موجود در فروشگاه‌ها و کیسه زباله‌ها، از پلی اتیلن سبک تولید می‌شدند؛ اما امروزه پلی اتیلن سنگین یا همان نایلکس جایگزین آن‌ها شده‌است. 

تفاوت نایلون و نایلکس

اگر می‌خواهید تفاوت نایلون و نایلکس را از ظاهر آن‌ها تشخیص دهید، باید بدانید که نایلکس ظاهری خشک و مات دارد. با دست زندن به نایلکس مشاهده خواهید کرد که سر و صدای زیادی تولید می‌کند. اما در خصوص نایلون قضیه کاملا برعکس است؛ چون نایلون‌ها معمولا دارای ظاهری انعظاف‌پذیر و نرم هستند و سطحی براق و شفاف دارند که نور تا حدودی از آن‌ها عبور می‌کند. موقع استفاده از نایلون سر و صدای چندانی ایجاد نمی‌شود.

نایلون، نوعی فیلم دمشی است که از پلی‌اتیلن تولید می‌شود. چهار عنصر کربن، هیدورژن، نیتروژن و اکسیژن از عناصر سازنده نایلون به شمار می‌روند. در کنار هم قرار گرفتن این عناصر خاصیت انعطاف‌پذیری و چغرمگی زیادی را برای نایلون‌ها به ارمغان آورده است. نایلون‌ از دسته‌ای از پلیمرها که دارای ساختاری پلی‌آمیدی هستند، تولید می‌شود. این محصول در درجه‌های مختلفی تولید می‌شود که درجه 6 و 6.6 آن بیشترین میزان کاربرد در بازار و صنایع مختلف را دارند.

نایلکس نیز از ترکیب نوعی پلی‌اتیلن سنگین و سبک ساخته می‌شود که ظاهر خشک و در عین حال مقاوم را برای آن به همراه می‌آورد. میزان چغرمگی نایلکس‌ها در مقایسه با نایلون‌ها کمتر است. نایلکس‌ها را می‌توان در ضخامت‌های مختلف تولید کرد. تفاوت کیسه نایلون و کیسه نایلکس در ضخامت و ظاهر آن‌ها قابل تشخیص است.

تفاوت-میان-نایلون-و-نایلکس

تفاوت مواد تشکیل دهنده نایلون و نایلکس

قبل از این که به تفاوت مواد تشکیل دهنده نایلون و نایلکس بپردازیم خوب است بدانیم که مواد اولیه نایلون چیست و با ترکیب مواد اولیه نایلونها آشنا شوید. اصلی‌ترین تفاوت نایلون و نایلکس که تفاوت عمده آن در مواد تشکیل دهنده آن‌ها است. در تولید نایلون از یک نوع پلی‌اتیلن سبک استفاده می‌شود اما در فرآیند تولید نایلکس، پلی‌اتیلن‌ سبک صرفا سهم 20 درصدی را به خود اختصاص داده است و 80 درصد مواد تشکیل‌دهنده آن از پلی‌اتیلن‌های سنگین ساخته می‌شوند. همین ترکیب است که باعث تحمل وزن بیشتر در نایلکس‌ها می‌شود.

همه مواد تشكیل دهنده نایلكس را معمولا پلی اتیلن سنگین تشکیل نمی‌دهد ولی حداقل ٨٠ درصد مواقع‏ مواد تشكیل دهنده آن پلی اتیلن سنگین است و بقیه این مواد را پلی اتیلن سبك تشکیل میدهد كه استفاده این ٢٠ درصد به خاطر  خاصیت براقی، دوخت پذیری بهتر و لطافت نایلکس است.

تاریخچه نایلون

برای اولین بار شخصی به نام والاس کاروترز در مرکز تحقیقاتی دوپونت، پلیمری به نام نایلون را تولید کرد. این کار در سال 1935 میلادی انجام شد. مصرف این محصول پلیمری به سرعت در بین عموم مردم رواج پیدا کرد. برس مسواک و جوراب زنانه در زمره نخستین مصارف تجاری نایلون هستند که به ترتیب در سال‌های 1938 و 1940 میلادی تولید شدند.

شاید این سوال برای‌ شما پیش بیاید که چرا نایلون تولید شد و در تولید محصولات گوناگون مورد استفاده قرار گرفت؟ پاسخ این سوال را باید در جنگ جهانی دوم جستجو کرد. در آن سال‌ها به دلیل کمبود شدید ابریشم در کشورهای مختلف،‌ محققان به دنبال جایگزینی برای ابریشم بودند؛ البته نه برای مصارف معمولی بلکه برای کاربردهای جنگی از جمله تولید چتر نجات و تایرهای برخی خودروهای نظامی. اما پس از جنگ جهانی دوم، پای نایلون به عرصه تولید محصولات دیگری از جمله فرش و موکت باز شد.

کاربرد نایلون و نایلکس

کاربردهای این دو محصول ریشه در تفاوت نایلون و نایلکس دارند. در خصوص ویژگی‌های نایلکس مطالبی را در بالا عنوان کردیم. در کنار هم قرار گرفتن آن مشخصات باعث شده است تا نایلکس بتواند بارهای بسیار سنگین‌ترین را در مقایسه با نایلون تحمل کند. لذا در بسیاری از میوه‌فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار و اصنافی که محصولات با وزن نسبتا بالا به مشتری عرضه می‌کنند، از نایلکس استفاده می‌شود. نایلکس به راحتی پاره نمی‌شود؛ آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، کش آمدن نایلکس در ازای سنگین‌شدن وزن کالایی است که داخل آن قرار داده می‌شود.

اگر بخواهیم درباره کاربردهای نایلون نیز صحبت کنیم،‌ باید مشخصه تحمل وزن کمتر آن را در مقایسه با نایلکس در نظر بگیریم. لذا نایلون‌ها را بیشتر در جاهایی از قبیل داروخانه‌ها می‌توانید پیدا کنید. در خصوص مصرف خانگی این محصول نیز بسیاری از مواد غذایی را که قرار است در یخچال یا فریزر نگهداری شوند، داخل نایلون می‌گذارند.

نایلون و مصرف آن

تا اینجا با تفاوت کیسه نایلون و کیسه نایلکس آشنا شدید. اگر بخواهیم به مصارف بیشتری در خصوص نایلون اشاره کنیم، باید به کاربرد آن در تولید لباس‌های ورزشی اشاره کنیم. لباس‌های ورزشی که از جنس نایلون تولید می‌شوند نسبت به سایر لباس‌ها ارزان‌تر هستند به همین دلیل هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نایلون برای تولید برخی دیگر از لباس‌ها نظیر مایو شنا، روپوش‌های کارگاهی و لباس‌های زیر نیز استفاده می‌شود. دیگر وسایلی که از نایلون در تولید آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

انواع کیف‌های دستی و کوله‌پشتی، چتر، پرده، فرش و موکت، شیلنگ، کابل، نخ صنعتی، تور ماهیگیری و‌… استفاده می‌شود همچنین باید بدانید تولید همه این محصولات نایلونی و نایلکسی مشکلات خود را دارد مشکلات تولید نایلون برای تولید کننده ها چالش های زیادی را مثل سرمایه اولیه، گردش سرمایه،گرونی مواد اولیه و.. را به همراه دارد.

تفاوت-میان-نایلون-و-نایلکس

ضخامت نایلون و نایلکس

مسئله ضخامت، یکی از موارد تفاوت نایلون و نایلکس است. هر دو این محصولات را می‌توان در ضخامت زیاد تولید کرد. اما در فرآیند تولید نایلون با ضخامت کم و نازک، مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارد و لذا معمولا نایلون‌ها را فقط در ضخامت‌های متوسط و زیاد مشاهده می‌کنید. اما نایلکس را می‌توان در ضخامت‌های بسیار کم نیز بدون هیچ مشکلی تولید کرد. 

انواع نایلون‌ها

نایلون‌ها در گریدهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. انواع نایلون‌ها بر مبنای نوع کاربرد  آن‌ها در چند دسته تقسیم می‌شوند، که مهم‌ترین آن‌ها نایلون‌های صنعتی و نایلون عریض است و سپس سایر نایلون‌ها؛ با ما همراه باشید تا با انواع نایلون ها آشنا شویم:

ویژگی نایلون مناسب گلخانه

نایلون کشاورزی و گلخانه ای

 نایلونی است که جهت مصارف کار های کشاورزی استفاده می‌شود و خود آن به دسته های مختلفی نیز تقسیم می‌شود، برای مثال مهم ترین نایلون کشاورزی نایلون گلخانه‌ای است و برای احداث گلخانه بکار می‌روند. این نایلون‌ها ضخامت زیادی دارند و در عین حال سبک هستند. کیهان پلاستیک تولید کننده انواع نایلون های کشاورزی و گلخانه ای پنج لایه، تمامی این نایلون ها را از فیلم 5 لایه درست می‌کند. فیلم‌های پنج لایه، دارای استحکام زیادی بوده و مقاوم، در برابر پارگی و خرابی زود راس هستند.

نایلون صنعتی و ساختمانی

نایلون صنعتی و ساختمانی از آن دسته نایلون‌های  عریضی است که در ساخت و ساز ساختمان و صنایع مختلف کاربرد به سزایی دارد، نایلون‌صنعتی و نایلون ساختمانی  معمولا به عنوان کاور ساختمان، در صنعت کشاورزی، محافظت از مصالح ساختمانی، پوشش موقت وسایل، پوشش انبارها‌ و بنا های مختلف‌، امنیت و محافظت ناشی از طوفان و آب و هوا، حمل و نقل و… کاربرد دارند اگر می‌خواهید بدانید نایلون صنعتی چیست و انواع نایلون صنعتی در چه دسته‌هایی طبقه‌بندی می‌شود، در مقاله ای جدا گانه آن را برای شما شرح داده ایم، می‌توانید آن‌را مطالعه کنید.

آشنایی-با-نایلون-استرچ-بسته-بندی

 فیلم استرچ

 همه چیز درباره فیلم استرچ:فیلم استرچ که به عنوان استرچ‌ بسته‌بندی شناخته می‌شود، فیلم‌ پلاستیکی بسیار کشسانی است که معمولا از پلی‌اتیلن باچگالی کمِ خطی (LLDPE) ساخته شده است و به‌ منظور بسته‌بندی به دور وسایل پیچیده می‌شود. نایلون استرچ در بیشتر موارد برای بسته‌بندی و ایمن کردن محصولات، روی پالت‌ها استفاده می‌شود و انواع مختلفی نیز دارد. ودر صنعت غذایی و کشاورزی نیز کاربرد دارد.

نایلون شرینک

این نایلون‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. در صنایع مختلف برای حفاظت از محصولات‌شان از این نایلون استفاده می‌شود. این نایلون‌های از پلی‌اتیلن تولید می‌شوند و وقتی در مقابل حرارت قرار می‌گیرند، حالت انعطاف‌پذیر پیدا می‌کنند. شیرینگ‌ها برای بسته بندی و نگه داشتن انواع محصولات غذایی، بهداشتی و… مناسب هستند. انواع شیرینگ بسته بندی؛ در صنعت بسته بندی، بسیار مورد استقبال تولید کننده‌ها قرار گرفته است.

نایلون پشت چسب‌دار

 ویژگی اصلی این گروه از نایلون‌ها این است که ناحیه خارجی آن‌ها چسبنده هستند. لذا برای پوشاندن برخی محصولات به منظور حفاظت از آن‌ها از نایلون‌های پشت چسب‌دار استفاده می‌شود. این نایلون‌ها که در اصطلاح عامه به سلفون نیز معروف هستند، ضخامت کمتری در مقایسه با نایلون‌های گلخانه‌ای دارند.

نایلون-حباب-دار-محافظ-محصولات

 نایلون حباب‌دار

 نایلون‌های حباب‌دار معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع نایلو‌های دارند. پلاستیک حبابدار برای حفاظت از محصولاتی استفاده می‌شوند که در برابر ضربه حساس هستند و امکان شکستگی آن‌ها در حین جابجایی وجود دارد. وزن این نایلو‌ن‌ها نیز نسبت به بقیه زیاد‌تر است.

انواع-نایلون-و-نایلکس-ها

انواع نایلکس‌ها

انواع نایلکس‌های موجود در بازار از نظر نوع کاربری عبارتند از:

 نایلکس‌های تبلیغاتی

این گروه از نایلکس‌های از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. دلیل تولید این گروه از نایلکس‌ها آن است که مردم در هنگام حمل کالاهای مختلف در سطح شهر، از این نایلکس‌ها استفاده می‌کنند که باعث تبلیغات برای برند تجاری ثبت شده روی نایلکس ‌شود.

نایلکس‌های دسته رکابی

نایلکس‌‌های دسته رکابی که با نام نایلکس فروشگاهی نیز شناخته می‌شوند، برای استفاده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میوه و تره‌بار تولید می‌شوند. همچنین برای جابجایی اجناسی که قرار است داخل آن‌ها دیده نشوند، از این نایلکس‌ها استفاده می‌شود.

 کیسه‌های زباله

کیسه‌های زباله مشکی رنگی که تقریبا در هر خانه و کسب‌و‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نایلکس ساخته می‌شوند.

نایلون-ها-و-دستگاه-های-آن

راه‌اندازی خط تولید نایلون و نایلکس

در حوزه تولید نایلون و نایلکس نیز برای تولید محصولات باکیفیت و مقرون به صرفه نیاز به راه‌اندازی خط تولید وجود دارد. تولید با تیراژ بالا چالش‌ها و مشکلات زیادی را به همراه دارد و باید با توجه به نیاز خط تولید، دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس را راه‌اندازی کنیم.

شاید در ظاهر در طول زندگی خود مشاهده نکنیم اما نایلون‌ها و نایلکس‌ها نقش بسیار مهم و پررنگی را در زندگی های ما دارند و در بسیاری از صنایع و شغل‌های مختلف استفاده می‌شوند و تبدیل به  راحتی، در کار‌های روزانه ما شده اند.اکنون که به درک مهم نایلون‌ها و نایلکس‌ها رسیده ایم. هریک از ما ممکن است در صنعت شغلی خود بخواهیم از این نایلون‌ها و نایلکس‌ها استفاده کنیم. خوب است تفاوت نایلون و نایلکس را بتوانیم از یکدیگر تشخیص دهیم و بدانیم مواد اولیه آن‌ها به چه صورت و ساختاری نشکیل شده است. اینکه میگیم نایلون و نایلکس چیست در ظاهر خیلی ساده و سطحی است اما در واقعیت ممکن است یه زمانی از صنف شغلی ما رو در گیر خود کند و اندک اطلاعات حول این موضوع می‌تواند برای ما مفید باشد.

 

نتیجه گیری کلی که می‌توانیم از این مقاله داشته باشیم متوجه شدیم که تفاوت نایلون و نایلکس در چیست و  تفاوت نایلون و نایلکس و مواد تشکیل دهنده آن‌ها، جنس آن‌ها، کارایی آن‌ها و همچنین شباهت نایلون با نایلکس رامتوجه شدیم. به طور مختصری راجب انواع نایلون و تخصصی بودن آن‌ها توضیحاتی داده شد. این یک اطلاعات کلی برای آشنایی شما برای این که متوجه شوید که نایلون چیست و چه استفاده هایی دارد. همچنین شما میتوانید در قسمت فروشگاه سایت کیهان پلاستیک انواع محصولات نایلونی ما با مشخصات و ویژگی های آن را مشاهده کنید.

 

  • نایلون چیست؟
  • نایلکس چیست؟
  • تفاوت نایلون و نایلکس در چیست؟

دیدگاه ( 4 )

  1. شقایق7 مرداد 1402

    سلام نایلون نایلکس دو جنس مجزا هستن؟ از کجا بفهمم محصولی که تو نظرمه از کدوم جنس میشه؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک7 مرداد 1402

      سلام در منو سایت محصولات نایلونی ذکر شدن

      پاسخ
  2. محمد امینی30 دی 1402

    ممنون از اطلاعات کاملتون، من یه مطلبی هم توی مجله اقتصاد آفرین خوندم نوشته بود نایلون از پلی اتیلن سبک ساخته شده، در حالی که حدود ۸۰ درصد نایلکس از پلی اتیلن سنگین و تنها ۲۰ درصد آن از پلی اتیلن سبک ساخته شده، واقعا جالبه

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک30 دی 1402

      ممنون از نظرتون

      پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها