پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی و کاربرد آن‌ها
در این مقاله می خوانیم

پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر نوعی از انواع پلاستیک‌ها هستند که در صورت رها شدن در طبیعت، تخریب شده و به عناصر موجود در طبیعت تجزیه می‌گردند. برای ساخت و تولید این پلیمر‌ها از توده‌های زیستی گیاه بهره برداری می‌شود. (برای تولید این پلاستیک‌ها از انواع سلولز، نشاسته، پروتئین، فیبر و چربی‌های موجود در ساختار گیاهان استفاده می‌شود.) همان طور که مشاهده کردید به علت عناصر گیاهی موجود در این پلمیر‌ها، نایلون‌هایی که از آن ساخته می‌شود، قابلیت برگشت به محیط را دارند. بهترین پلاستیک های زیست تخریب پذیر در کشاورزی از کوپلیمیر پلی هیدروکسی بوتیرات و پلی هیدروکسی والرات ساخته و تهیه می‌شود که تولید آن بسیار سخت از تولید پلمیر‌های تک مونومری است. در ادامه‌ی این مطلب به شرح جزئیاتی درباره کاربرد پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی و نایلون ‌های کشاورزی زیست تخریب پذیر خواهیم پرداخت.  

نایلون ‌های کشاورزی زیست تخریب پذیر چگونه تولید می‌شوند؟

نایلون های زیست تخریب پذیر توسط فناوری d ‎‏۲‏w ™ ‎ تهیه و تولید می‌شوند. در این فناوری یک افزودنی به مقدار یک درصد با انواع پلی اتیلن‌ها و پلی پروپیلن‌ها ترکیب می‌شود و سپس هنگامی که گرم شد یک تقویت کننده تجزیه اکسایشی به آن اضافه می‌شود. محصول نهایی این فرایند یک پلاستیک استاندارد شفاف، متسحکم و نفوذپذیر خواهد بود که خواص حرارتی و چاپ را نیز در بر دارد.

 خوب است بدانید که این پلاستیک از نظر کاربرد هیچ تفاوتی با پلاستیک‌های نفتی ندارد، فقط در صورتی که در معرض نور یا گرما قرار گیرد، شروع به تخریب می‌کند. پلمیر‌های نفتی و مصنوعی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن در دسته پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر قرار نمی‌گیرند اما به علت خواص ویژه‌ای که دارند همواره در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه به علت وجود پلاستیک‌هایی هماهنگ با طبیعت دیگر استفاده از این پلاستیک‌ها اخلاقی به حساب نمی‌آید. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم تا کاربرد انواع پلاستیک‌های پاک را در صنعت کشاورزی شرح دهیم.

کاربرد پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی به عنوان روکش گلخانه

استفاده از پلاستیک برای پوشاندن سقف گل‌خانه باعث می‌شود که عوامل مضر نور خورشید که باعث تخریب خاک و حتی محصول می‌شود؛ دفع شود و گیاه سریع‌تر و بهتر رشد کند. انواع نایلون کشاورزی زیست تخریب پذیر که ضخامت لازم برای روکش کردن گل‌خانه را داشته باشند، می‌توانند برای سقف گل‌خانه مناسب باشند. اما دقت کنید این نایلون‌ها در معرض نور آفتاب سریع شروع به تجزیه می‌کنند پس باید هر چند وقت یک بار این نایلون‌ها را تعویض کنید.

کاربرد پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی

نایلون آبیاری‎

همانطور که از نام نایلون آبیاری پیداست، این نایلون برای آبیاری در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این نایلون در آبیاری باعث می‌شود تا آب بیشتری به خاک نفوذ کند و علاوه بر کاهش میزان مصرف آب باعث می‌شود ریشه گیاه بیشتر در معرض آب قرار گیرد و از املاح بیشتری برخوردار شود. در نتیجه بهتر و زودتر رشد می‌کند همچنین مصرف آب کاهش پیدا می کند. البته از این نایلون‌ها به عنوان تجهیزات در ساختمان سازی نیز استفاده می‌شود. (نایلون‌ آبیاری قطره ای در مرحله سفت سازی بتون مورد استفاده قرار می‌گیرند.) علاوه بر پلاستیک‌های نفتی، انواع پلاستیک های زیست تخریب پذیر آبیاری نیز تولید می‌شود که با صرف اندکی هزینه بیشتر برای خرید این نایلون‌ها می‌توانید به زمین به عنوان محیط زیست کمک کنید تا محیط سالم‌تری به جا بگذارید.

کاربرد پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی به عنوان نایلون کشت نهال

بسیاری از تولیدکنندگان درخت میوه از نایلون‌های کشت نهال، جهت پرورش درختان جدید استفاده می‌کنند. اگر از انواع نایلون ‌های زیست تخریب پذیر برای کشت نهال استفاده کنید، می‌توانید نایلون را بدون نگرانی در خاک بگذارید چرا که بعد از مدت کوتاهی تجزیه شده و برای نهال تازه کاشته شده به یک منبع آلی تبدیل می‌شود. از طرفی استفاده از این پلاستیک‌ها باعث رشد بهتر و سریع‌تر نهال شما می‌شود.

استفاده از  نایلون ‌های کشاورزی زیست تخریب پذیر مالچ

مالچ نوعی نایلون است که سطح خاک را می‌پوشاند تا از عوامل آسیب زا حفظ شود. اگر از پلاستیک های زیست تخریب پذیر مالچ به جای نایلون‌های نفتی مالچ استفاده کنید، می‌توانید طبیعت را از مضرات نایلون‌های نفتی حفظ کنید. علاوه بر این موضوع؛ این نایلون‌ها در اثر تخریب، خاک را غنی می‌کنند و برای کشت در سال‌های بعد، آن را آماده‌تر خواهند کرد.

نایلون زیست تخریب پذیر

پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی کاربرد های زیادی می‌تواند داشته باشد همین طور مشتری‌های مخصوص به خود را دارد و استفاده های خاص خود را دارد. مهم ترین جنبه این پلاستیک‌ها  ساختار پلیمری آن است که از صدمه زدن به محیط زیست جلو گیری می‌کند. به نظر میاد که خصوصیات استفاده از این پلاستیک به عنوان نایلون کشاورزی نظر بدی نیست و نکات خوبی را در خود دارد، اما نکات منفی آن‌ها رو هم باید در نظر گرفت اما انتخاب نهایی به عهده مشتری است.

جمع بندی

همان طور که گفته شد؛ نایلون‌های زیست تخریب پذیر، جزئی از نایلون های کشاورزی است و نایلون های کشاورزی انواع مختلفی دارد و در هریک از بخش ها و امور کشاورزی نایلون خاصی استفاده می‌شود. از لحاظ ویژگی، کاربرد و مخصوصا قضیه متصل بودن این نوع نایلون به نایلون های کشاورزی، میتوان گفت که پلاستیک زیست تخریب پذیر به نوعی از مزایای نایلون در صنعت کشاورزی اشاره دارد و ‌می‌توان از مزایای آن استفاده کرد.

در این مطلب به نکات مثبت استفاده از پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر در کشاورزی پرداختیم و سه نایلون پرکاربرد (نایلون روکش گل‌خانه، نایلون آبیاری و نایلون مالچ) را مورد بررسی قرار دادیم. فراموش نکنید که استفاده از پلیمر‌های گیاهی باعث می‌شود تا زمین به عنوان خانه ما، سالم‌تر بماند و یک میراث غنی‌تر برای فرزندانمان به جا بگذاریم. جهت خرید انواع نایلون های کشاورزی زیست تخریب پذیر می‌توانید و آگاهی از قیمت‌ها می‌توانید از صفحات فروشگاهی سایت ما دیدن کنید. امیدواریم مطلب ارائه شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*