درباره مزایای استفاده از نایلون در گلخانه چه می‌دانید؟

گیاهان و میوه‌ها برای اینکه رشد خوبی داشته باشند به محیطی نیاز دارند که شرایط مطلوب مانند نور کافی، رطوبت مناسب، کیفیت خاک، آبیاری کافی و استاندارد و… داشته باشد. در کنار این موارد وجود یک گلخانه کمک می‌کند که شرایط نامساعد محیطی مانند سرما و یخبندان و… آسیبی به گیاهان در حال رشد وارد نکند. بنابراین نوع گلخانه و پوششی که برای آن استفاده می‌کنید، تاثیر بسیاری بر فراهم شدن شرایط مناسب، کیفیت محصول و درنتیجه سودآوری فعالیت کشاورزی شما خواهد داشت. مزایای پلاستیک در گلخانه یک نکته بسیار مهم  برای داشتن یک گلخانه عالی برای رشد محصولات است. در این متن می‌خواهیم به بررسی مزایای استفاده از نایلون در گلخانه بپردازیم و به شما بگوییم که این پوشش پلاستیکی چرا آنقدر اهمیت دارد.

پوشش پلاستیکی در گلخانه چیست؟

جنس پلاستیک‌هایی که برای پوشش گلخانه استفاده می‌کنند معمولا از نوع پلی استر، پلی ‌اتیلن، پلی فلوئوریدوینیل و پلی کلرید وینیل است. این پوشش نایلونی در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم بوده و کیفیت و طول عمر بسیار بالایی دارد. ضخامت و عرض و طول پوشش پلاستیکی گلخانه متفاوت است، اما به صورت کلی ضخامت‌های آن‌ها بیشتر از ۲۰۰ میکرون و طول آن‌ها نیز بلندتر از ۴۰ متر است. همچنین گلخانه‌هایی که پوشش نایلونی دارند، به یکی از پرکاربردترین و بهترین گلخانه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده‌اند.

انواع پوشش گلخانه؛ برای گلخانه‌های متنوع در شرایط مکانی مختلف وجود دارد که باید قبل احداث گلخانه خود، با آن‌ها به خوبی آشنا شوید. درواقع خود پوشش‌ های گلخانه‌ای، از نایلون های کشاورزی به وجود می‌آید. درواقع دقیق تر بخواهیم به این موضوع بپردازیم، نایلون گلخانه جزئی از نایلون های کشاورزی است. مزایا نایلون در کشاورزی و کاربرد های آن به پوشش های گلخانه‌ای هم مربوط می‌شود. برای هر کاری از کشاورزی این دسته از نایلون‌ها به یک نوع خاصی تولید می‌شود ولی برا پوشش های گلخانه‌ای به این نوع که داریم در این مقاله می‌خوانیم.

نحوه نصب نایلون گلخانه

 نصب پلاستیک بر روی گلخانه

شما با نصب موفقیت‌آمیز، نایلون فضای داخلی گلخانه را از شرایط آب و هوایی سخت در امان نگه‌ می‌دارید. از آنجا که این پوشش به‌طور معمول به سازه متصل می‌شود، مراحل نصب باید به‌صورت استراتژیک برنامه‌ریزی شود تا مقاومت فیلم با توجه به نوسانات دمای محلی یا پاره شدن‌های تصادفی، در امان بماند.  همچنین در بخش مقالات ما به طور مفصل راجب نحوه نصب نایلون گلخانه صحبت کرده ایم و میتوانید برای اطلاعات بیشتر مقاله را در سایت ما مطالعه کنید.

اهمیت اندازه نایلون برای نصب گلخانه

یک موضوع اصلی که معمولا قبل از، نصب پلاستیک بر روی گلخانه‌، فکر گلخانه داران را درگیر خود می‌کند، این است که چگونه باید، اندازه نایلون گلخانه خود را برای سفارش نایلون، تخمین بزنند اندازه گلخانه شما لزوما با طول و عرض مشخص نمی‌شود. نوع سازه گلخانه و دیواره‌های انتهایی هم اهمیت پیدا می‌کند. لازم است یک سری نکات را قبل سفارش انجام دهید.

با مزایای نایلون گلخانه آشنا شوید

با مزایای استفاده از نایلون در گلخانه آشنا شوید

برای اینکه مطمئن شوید که گلخانه‌های پلاستیکی مناسب محصول شما است، باید درباره مزیت‌های استفاده از نایلون در گلخانه بدانید. در ادامه به تعدادی از این مزیت‌ها اشاره شده است:

نایلون‌های گلخانه به اسکلت فلزی محکم و سنگین نیاز ندارند.

به عنوان اولین مزایای استفاده از نایلون در گلخانه باید به موضوع مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. پوشش‌های نایلونی را می‌توان بر روی اسکلت دائمی گلخانه و یا بر روی اسکت‌های سبک‌تر به کار برد. بنابراین اگر از نایلون برای پوشش گلخانه استفاده کنید، می‌توانید با هزینه‌ای بسیار مناسب یک محیط استاندارد و اصولی برای پرورش محصولات داشته باشید.

هزینه گرم کردن گلخانه‌های پلاستیکی از گلخانه‌های شیشه‌ای کمتر است.

هزینه گرم کردن و حرارت‌دهی در گلخانه‌هایی که از نایلون برای پوشش آن‌ها استفاده شده است حدود چهل درصد از گلخانه‌های شیشه‌ای و یا گلخانه‌های یک لایه‌ای کمتر خواهد بود. بنابراین با انتخاب یک نایلون مناسب می‌توانید در این هزینه نیز صرفه‌جویی خوبی داشته باشید.

فراهم کردن نوری باکیفیت برای رشد گیاه

از دیگر مزایای استفاده از پوشش نایلونی برای گلخانه می‌توان به کیفیت نور عبوری اشاره کرد. همانطور که مي‌دانید فتوسنتز و تولید پروتئین و به صورت کلی تمام مراحل رشد گیاه به نور وابسته است. اگر شما نایلون درجه یک و باکیفیتی را انتخاب کنید، کیفیت نوری که به داخل گلخانه وارد می‌شود نیز بهتر خواهد بود و بنابراین شرایط بهتری برای رشد گیاه فراهم خواهد شد.

مقابله با شرایط نامساعد محیطی

یکی از ویژگی‌های مهم گلخانه و شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین انتظاراتی که کشاورزان و باغبانان از گلخانه دارند، ایجاد یک سد مقاومتی و محکم در برابر شرایط نامساعد محیطی مانند بارش شدید برف، یخبندان، بادهای شدید و… است. نایلون‌ها مقاومت خوبی در برابر خسارت‌های طبیعی و فیزیکی دارند و به همین دلیل محیط خوبی را برای رشد و پرورش گیاهان فراهم می‌کنند. به همین دلیل شما می‌توانید با استفاده از گلخانه‌هایی با پوشش پلاستیکی در خارج از فصل نیز محصولات باکیفیت و خوش طعم داشته باشید.

کاهش استفاده از سم‌کش و جلوگیری از رشد باکتری‌ها

اگر پوشش نایلون گلخانه‌ای شما آنتی باکتری باشد یعنی این نایلون از رشد باکتری‌های مضر در گلخانه جلوگیری می‌کند. برای اینکه نایلون‌ها این ویژگی را داشته باشند به آن‌ها افزودنی AB اضافه می‌کنند و این افزودنی از عبور طول موج نورهایی که باعث رشد باکتری‌های مضر می‌شوند، جلوگیری می‌کند. در نهایت استفاده از پوشش نایلونی به کاهش مصرف سموم کمک خواهد کرد و شما می‌توانید با هزینه کمتر با این باکتری‌های مضر مقابله کنید.

جلوگیری از عبور اشعه ماورا بنفش یکی از مزایای استفاده از نایلون در گلخانه است.

معمولا نایلون‌هایی که به عنوان پوشش گلخانه مورداستفاده قرار می‌گیرند دارای Anti UV هستند و که این افزودنی از عبور اشعه ماورا بنفش به داخل گلخانه و همچنین پوسیدگی نایلون در برابر این اشعه جلوگیری می‌کند.

حفظ دما و گرمای مطلوب گلخانه

اگر نایلونی برای پوشش گلخانه انتخاب کرده‌اید دارای افزودنی IR یا مادون قرمز باشد، یعنی این پوشش نقش مهم و تاثیرگذاری در جلوگیری از کاهش سریع دما در گلخانه خواهد داشت و بنابراین مصرف سوخت در گلخانه را کاهش می‌دهد. از دیگر مزیت‌های استفاده از این نایلون‌ها برای گلخانه می‌توان به جلوگیری از وارد شدن تنش و توقف رشد و باردهی گیاهان اشاره کرد.

پوشش مناسب و پر مزایا برای گلخانه

پوشش مناسب و پر مزایا برای گلخانه من کدام است؟

یکی از ابتدایی‌ترین مراحل ساخت گلخانه، انتخاب پوشش مناسب برای گلخانه‌ خود است. برای تصمیم گیری درباره این موضوع ابتدا بایدقبل انتخاب و سفارش با انواع پوشش گلخانه و مزایای آن به خوبی آشنا شوید. همیشه گلخانه داران دنبال یک سوال تکراری هستند، که کدام نوع از پوشش گلخانه از همه مناسب تر است؟ پوشش گلخانه شیشه ای بهتر است یا پوشش گلخانه فایبر گلاس و سایر پوشش ها؛ مقایسه کردن درواقع بد نیست ولی خیلی خوب هم نیست. درواقع همه پوشش های گلخانه دارایه مزایا و معایب هستند و پاسخ به این سوال مربوط به این است که نیاز شما از این پوشش ها چیست؟ و شرایط محیطی و جغرافیایی شما به به چه صورت است. با بررسی این عوامل می‌توانید پوشش مناسب گلخانه خود را پیدا کنید.

تاثیر-افزودنی-ها-بر-نایلون-گلخانه

انواع افزودنی‌هایی که در پوشش‌های گلخانه استفاده می‌شود

نایلون گلخانه ای شرکت نوآوران کیهان پلاستیک پارسام از انواع افزودنی‌ها به منظور بهبود عملکرد تولیدات پلاستیک گلخانه ای خود استفاده می‌کند. در زیر انواع افزودنی های به کار رفته در نایلون گلخانه ای آورده شده است.

افزودنی  Anti UV

افزودنی Anti UV به کار رفته در این نایلون؛ نايلون گلخانه uv  را به وجود می‌آورد. هم از گیاه در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند و هم طول عمر پلاستیک گلخانه را افزایش  می‌دهد. این افزودنی در 2 رنج 5 درصد و 10 درصد و متناسب با وِیژگی‌های اقلیمی منطقه در پوشش گلخانه به کار برده می‌شوند.

افزودنی ضد شبنم  (Anti Fog)

با اضافه کردن افزودنی آنتی فوگ؛ نایلون گلخانه آنتی فاگ به وجود می‌آید. خاصیت ضد شبنم یا آنتی فاگ در ایجاد قطرات شبنم بر روی دیوار داخلی پلاستیک گلخانه جلوگیری می‌کند. این خاصیت تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت محصول و رسیدن بهتر نور به گیاه دارد. 

افزودنی IR یا مادون قرمز

با اضافه کردن افزودنی IR به نایلون گلخانه باعث می‌شود، شب‌های سرد زمستان می‌توان نگرانی ناشی از هدر رفت گرمای فضای گلخانه را فراموش کرد در صورتی که نایلون گلخانه شما مجهز به افزودنی IR یا همان مادون قرمز باشد. این خاصیت همچنین به حفظ هوای خنک گلخانه به ویژه در روزهای گرم تابستان کمک زیادی می‌کند. پس در انتخاب نایلون گلخانه خاصیت  IRیا مادون قرمز را فراموش نکنید که به حفظ انرژی گلخانه کمک می‌کند.

افزودنی آنتی ویروس

این افزودنی از مهم‌ترین افزودنی هایی است که در محیط مرطوب گلخانه مناسب است. وجود خاصیت آنتی ویروس در نایلون گلخانه، گیاه کشت شده و فضای گلخانه را از هجوم باکتری‌ها و قارچ‌ها در امان نگه می‌دارد.

افزودنی EVA

این افزودنی زنجیره‌های پلیمری قوی برای نایلون گلخانه ایجاد می‌کند. وجود این افزودنی، افزایش طول عمر، قدرت و استحکام پلاستیک گلخانه را به همراه دارد.

چه ویژگی‌هایی از نایلون بر روی کیفیت نور عبوری تاثیرگذار است؟

چه ویژگی‌هایی از نایلون بر روی کیفیت نور عبوری تاثیرگذار است؟

رنگ نایلون یکی از عوامل تعیین‌کننده برای کیفیت نور عبوری است. هرچه نایلونی که انتخاب می‌کنید، کمرنگ و بی‌رنگ‌تر باشد یعنی می‌تواند طول موج‌های مناسب برای فتوسنتز و رشد گیاه را عبور دهد. اما اگر نایلون به رنگ سبز و زرد باشد، از عبور طول موج قرمز جلوگیری می‌کند و بنابراین گیاهانی که در این پوشش پلاستیکی قرار دارند، نمی‌توانند به خوبی عمل فتوسنتز را انجام دهند.

به عنوان مورد دیگر می‌توان به ضخامت نایلون اشاره کرد که هرچه این ضخامت کمتر باشد، کیفیت نور عبوری نیز بهتر خواهد بود. در آخر افزودنی‌هایی که به نایلون اضافه می‌شود مانند افزودنی Anti UV، از سوختن برگ‌ها جلوگیری می‌کند و باعث پخش یکنواخت نور را در محیط گلخانه می‌شود. بنابراین در هنگام انتخاب و خرید نایلون برای پوشش گلخانه به نوع محصول و شرایط محیطی و زمین دقت کنید تا بهترین شرایط را برای پرورش گیاهان داشته باشید.

ابعاد و ضخامت مناسب نایلون برای گلخانه

نایلونی که برای گلخانه خود استفاده می‌کنید، یک حداقل و حداکثری برای اندازه و ضخامت آن باید در نظر داشته باشید. همچنین شما می‌توانید، ابعاد و ضخامت نایلون عریض گلخانه ای خود را با یک محاسبه دقیق و راحت تخمین بزنید. به طور معمول حداقل ضخامتی که نایلون‌های گلخانه‌ ای باید داشته باشد، شش میلی‌متر است. اگر ضخامت نایلون از این میزان کمتر باشد، نمی‌توان در آن گلخانه در فصول مختلف سال کار پرورش محصولات را انجام داد. چون قابلیت تأمین شرایط دما و رطوبت مورد نیاز گلخانه را ندارد. همچنین نایلون‌های گلخانه‌ای به طور معمول در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. البته آنچه بیشتر در بین تولیدکنندگان مرسوم است، نایلون‌هایی با عرض {8 , 10 , 12} متر است. طول رول هر نایلون را نیز معمولا 50 متر در نظر می‌گیرند. باز بنا به استفاده مشتریان می‌تواند این اندازه‌ها متفاوت باشد.

 نصب پلاستیک بر روی گلخانه

اهمیت وزن در نایلون گلخانه

هرچه ضخامت نایلون‌ها افزایش پیدا می‌کند، استحکام آن‌ها بیشتر می‌شود. اما این مسئله باعث سنگین‌تر شدن نایلون‌ها نیز می‌شود؛ که نه تنها این موضوع بد نیست بلگه یک امتیاز مثبت برای نایلون‌های گلخانه‌ای به حساب می‌اید، زیرا هرچه وزن نایلون گلخانه بیشتر باشد، یکی از نشانه‌های استحکام و مقاومت نایلون است. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که چارچوب گلخانه را طوری طراحی کنید که بتواند وزن نایلون‌ها را تحمل کند.

گلخانه‌ها یکی از رکن های  اصلی در کشاورزی هستند و بسیار از گیاهان و مواد غذایی، باتوجه به درست کردن شرایط محیطی مطلوب از گلخانه‌ها به وجود می‌آید، پس باید یک گلخانه مطلوب یک سری ویژگی داشته باشد. مهم ترین ویژگی یک گلخانه مطلوب، پوشش مناسب است. یکی از این پوشش های مقرون به صرفه، پوشش نایلونی است و مزایای استفاده از نایلون در گلخانه می‌تواند بسیار برای گلخانه داران سود آور باشد. مهم ترین مزایای آن مقرون به صرفه بودن و ارزان بودن آن است. نایلون گلخانه خود مدل‌های  زیادی می‌تواند داشته باشد و در سایز‌های گوناگونی روانه بازار شود.

 

 

ویژگی های پوشش گلخانه‌ای

سخن پایانی مزایای استفاده از نایلون در گلخانه

برای داشتن محیطی مناسب برای رشد و پرورش گیاهان، نیاز است که درباره بهترین شرایط گلخانه‌ها بدانید و سپس بتوانید بهترین تصمیم را برای پوشش آن بگیرید. در این متن به مزایای استفاده از نایلون در گلخانه اشاره کردیم و توضیح داده شد که چرا نایلون و پلاستیک‌ها یکی از مناسب‌ترین و پرکاربردترین پوشش‌ها برای گلخانه‌های بزرگ و کوچک هستند. بنابراین اگر می‌خواهید با کمترین هزینه، یک محیط مناسب و استاندارد برای گیاهان ایجاد کنید و نگذارید شرایط نامساعد آب و هوا و اشعه‌های مضر خورشید و باکتری‌ها به محصولات شما آسیب برسانند، پوشش نایلونی را انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید در قسمت فروشگاه سایت ما مشخصات و ویژگی‌های این محصول را مشاهده کنید و برای خرید نایلون گلخانه در قسمت فروشگاهی سایت اقدام کنید.

دیدگاه ( 5 )

  1. مهتا نوری15 فروردین 1402

    سلام
    کار نصب هم انجام میدید؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک19 فروردین 1402

      سلام بله انجام میشه

      پاسخ
  2. قندچی15 فروردین 1402

    سلام
    درباره ابعاد مناسب نایلون گلخانه م مشاوره میدید ؟ موجودی هم دارید؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک19 فروردین 1402

      سلام بله تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن

      پاسخ
  3. ابوذر رحمتی2 اردیبهشت 1402

    سلام
    شما امکان جرقه گیری پلاستیک گلخانه با UV 10% و فروش آن بصورت رول ۵۰ سانتی متری دارید؟

    پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*