فناوری پیشرفته فیلم پنج لایه
در این مقاله می خوانیم

در این مطلب قصد داریم با یکی از کاربردی ترین محصولات پلیمری مورد استفاده در بخش کشاورزی، آشنا شویم. فیلم های بادی پنج لایه که با پیشرفته ترین روش ها تولید شده و به دست مصرف کنندگان میرسد. منظور از فیلم پنج لایه، تعداد پنج لایه ای است که برای تشکیل یک فیلم بادی و در فرایند دمیدن کنارهم قرار می‌گیرند تا تشکیل یک فیلم را بدهند. تکنولوژی بکار رفته در تولید این فیلم ها فرایند اکستروژن بادی است. به این ترتیب که رزین های مختلف با‌‌ هم ترکیب می‌شوند و سپس این ساختار جدید به‌ وجود آمده درون یک حباب دمیده می‌شود. وقتی حباب به خوبی خنک شد‌ فضای بین غلطک ها و ظرف استوانه‌ای را پوشش میدهد و آنجا قرار می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا فناوری پیشرفته فیلم پنج لایه رو باهم بررسی کنیم.

فیلم اکستروژن بادی چیست؟

فیلم اکستروژن بادی رایج ترین فرایندی است که در صنعت بسته بندی و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند شامل ورود مواد پلاستیکی مذاب به درون محفظه‌ای بادی است که به‌طور‌مداوم دمیدن ادامه پیدا می‌کند تا اینکه لایه های بادی تشکیل شوند. پس از اتمام فرایند اکستروژن پلاستیک فیلم بدست آمده هم به‌ صورت مستقیم و هم به صورت قطعات جداگانه ی فیلم برای ساخت یک فیلم یکدست و مسطح قابل استفاده است.

فرایند اکستروژن بادی

پلاستیک مذاب از طریق یک دهانه ، جهت تشکیل دیواره ای نازک به درون محفظه دمیده می‌شود. هوا از میانه ی دهانه وارد محفظه می‌شود تا اینکه تیوب شکل یک بالون به خود بگیرد. برای خنک کردن فیلم، حلقه ای از هوای خنک که در بالای دهانه هست که کار خنک سازی فیلم را انجام می‌دهد. به دستگاهی که تمام این فرایند در‌‌‌‌‌آن انجام‌ می‌شود اکسترودر‌می‌گویند. همچنین ما برای آشنایی بیشتر با فرایند اکستروژن در مقالات سایت به طور کامل به این موضوع اشاره کرده ایم.

فیلم اکستروژن بادی چیست؟

مواد استفاده شده در فیلم‌ پنج‌لایه

این مواد شامل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی امید یا نایلون و اتیلن وینیل الکل هستند. در بعضی از موارد این مواد با هم ترکیب نمی شوند. در نتیجه فیلم چندلایه بصورت لایه لایه های جدا ازهم درمی‌آید. برای حل این مشکل لایه های کوچکی از رزین تقویت شده بین لایه ها تزریق می‌شود.

 فیلم های پنج لایه نایلونی یا پلی آمیدی

تا نیمه‌ی اول قرن اخیر بیشتر فناوری‌ها، مقالات و تحقیقات به غذاهای فاسدشدنی مثل گوشت، پنیر و بعضی مواد غیر خوراکی مثل صابون و شوینده ها اختصاص داشت. بیشتر بسته بندی‌ها در حالت پیشرفته فلزی یا شیشه ای بود. امروزه بسته بندی های منعطف ساخته شده از مواد پلاستیکی، بخش بزرگی از بازار بسته بندی را در اختیار دارد و به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند.

فرایند اکستروژن بادی

کاربردهای فیلم پنج لایه

از فیلم اکستروژن بادی برای تولید کیسه های پلاستیکی، نایلون کشاورزی، انواع نایلکس و فیلم استرچ استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این فیلم ها در صنعت بسته بندی است. فیلم شرینک، فیلم استرچ و محصولات فاسد شدنی، فیلم مخصوص بسته بندی محصولات یخی و به‌ طور کلی فیلم مورد استفاده در انواع مواد غذایی و بسته بندی های منعطف، از دیگر کاربردهای فیلم اکستروژن بادی هستند. 

نایلون شیرینگ کیهان پلاستیک

مهم ترین ویژگی های نایلون های پنج لایه

  • قدرت مکانیکی
  • سختی بالا
  • مقاوم در برابر ساییدگی
  • مقاوم در برابر پنچری
  • قابلیت حرارتی

همانطور که  قبل تر اشاره شد  یکی از پرکاربردترین موارد مصرف فیلم پنج لایه، در زمینه کشاورزی است. نایلون های پوششی گلخانه ها و روش های مختلف محافظت از گیاهان، محصولات زراعی، محافظت از محصولات در برابر عوامل طبیعی مثل برف و باران و تغییرات آب و هوایی، مواردی هستند که بازار را به سمت تولیدات کاربردی در این زمینه سوق داده اند.

در اقتصاد دنیا افراد زیادی در زمینه تولید محصولات پلاستیکی  مرتبط با کشاورزی فعالیت دارند. در کشورمان ایران، شرکت نوآوران کیهان پلاستیک پارسام، طیف متنوعی از محصولات پلاستیکی را با بروزترین فناوری ها روانه بازار می‌کند. به عنوان مثال فیلم پنج لایه تولید کیهان پلاستیک، از بالاترین کیفیت برخوردار است و توانسته رضایت مشتریان را تا میزان مطلوبی جلب کند. 

خیلی خوب است وقتی شخصی، با محصول یا خدماتی سروکار  دارد اطلاعات لازم را در رابطه با آن محصول، به هر نحوی داشته باشد. در اینجا ما مقالاتی را برای خیلی از تولید کننده‌ها آماده می‌کنیم که با فیلم‌های نایلونی 5لایه سروکار دارند. زمانی که از مشخصات این محصول صحبت می‌شود، که 5لایه بودن این فیلم ها به منظور استحکام محصول و با کیفیت بودن آن است، طبیعی است که ذهن مشتری درگیر این شود که این محصول به چه صورت و با چه موادی ساخته شده است در اینجا موضوع فناوری پیشرفته فیلم پنج لایه به ما این اطلاعات را تا حدی میدهد.

 

نایلون-پنج-لایه-شرکت-نوآوران-کیهان-پلاستیک-پارسام-min

در نتیجه تا اینجای  مقاله متوجه شدیم که فناوری پیشرفته فیلم پنج لایه به چه صورت کار می‌کند و مواد استفاده شده در فیلم‌ پنج‌لایه از چیست. همچنین کاربرد‌ها و ویژگی‌های فیلم 5 لایه دوباره در این مقاله برای ما مرور شد، ولی در مقاله بعدی قراره به صورت دقیق تر بپر دازیم به ادامه این موضوع یعنی فرایند مرحله به مرحله اکستروژن.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*