علایم بازیافت روی نایلون و پلاستیک

همانطور که می‌دانید دفع زباله‌های پلاستیکی و بازیافت آن همواره یکی از چالش‌های صنعت پلاستیک سازی و حفظ محیط زیست بوده است. رزین‌های پلاستیکی هر یک با خصوصیات ویژه خود، شرایط متفاوتی برای بازیافت دارند و در بعضی مواقع امکان بازیافت وجود ندارد. برای سهولت بازیافت زباله‌های پلاستیکی، شرکت‌ها کد و علایمی را بر روی محصول درج می‌کنند که نشان دهنده نوع رزین پلاستیک است و به شناخت شرایط پلاستیک برای بازیافت کمک می‌کند. همراه ما باشید تا در این مقاله با علایم بازیافت روی پلاستیک آشنا شویم و معنی آن‌ها را بشناسیم.

علایم بازیافت روی پلاستیک

بازیافت پلاستیک امروزه به یکی از کارهای مهم در حفظ محیط زیست تبدیل شده است که شرکت‌های تولید کننده مواد پلاستیکی با درج علایم بازیافت روی پلاستیک به سهولت این راهکار کمک می‌کنند. آشنا شدن با این علایم و کدها، ضمن مشخص کردن پایه رزین پلاستیک به ما در آشنایی با میزان خطر آن مواد و شرایط بازیافت آن کمک می‌کند. معمولا این علایم به شکل مثلث با اعدادی در میان آن و کلمه‌ای زیر قاعده مثلث بر روی پلاستیک حک می‌شود تا بازیافت کنندگان با استفاده از این اطلاعات به سختی بازیافت کالا پلاستیکی پی ببرند. مثلث بازیافت خود از سه فلش تشکیل شده است که هر یک آن‌ها به ترتیب به معنا جمع آوری، طبقه بندی و تفکیک هستند. فرآیند جمع آوری پلاستیک و بازیافت فرآیند سخت و پرهزینه‌ای است و گاهی بازیافت آن به انرژی و وقت زیادی نیاز دارد. به همین دلیل است که بیشتر پلاستیک‌های تولیدی در طبیعت رها شده و تنها مقدار کمی از آن بازیافت می‌شود.

معنی علایم روی نایلون و پلاستیک

با گذشت زمان و به خطر افتادن طبیعت و آلودگی محیط زیست، شناخت حروف و علایم درج شده در قسمت تحتانی کالا پلاستیکی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. با شناخت معنی علایم روی نایلون و پلاستیک می‌توانیم شرایط نگهداری محصول را بشناسیم و با شیوه تفکیک سازی درست آن، گام موثری در جهت حفظ محیط زیست برداریم. در قسمت قبلی به بررسی خلاصه علایم بازیافت پرداختیم تا آشنایی اولیه داشته باشید و در این قسمت به معنی تک تک آن اعداد و علایم روی نایلون و پلاستیک می‌پردازیم. علامت مثلث که با سه فلش ساخته شده است، نشان دهنده مراحل بازیافت محصول پلاستیکی است. مرحله اول و دوم به ترتیب جمع آوری و طبقه بندی است که با فرهنگ سازی می‌توان از مصرف کنندگان برای سرعت بخشیدن به این مراحل کمک گرفت. مرحله سوم به تفکیک اختصاص دارد تا کالا جمع آوری شده برای بازیافت آماده شود و به تولید محصولات پلاستیکی دیگر کمک کند. شناخت معنی علایم روی نایلون و پلاستیک و فرهنگ سازی تفکیک زباله در مصرف کنندگان، کمک زیادی به فرآیند بازیافت می‌کند و امکان بازیافت تعداد بیشتری از زباله‌ها فراهم می‌شود. کلماتی که زیر مثلث درج شده است، نشان دهنده نوع پلاستیک و اعداد میان هر مثلث، کدهایی متغیر از عدد یک تا هفت هستند که میزان زیست تخریب پذیری کالا پلاستیکی را نشان می‌دهد. بنابراین با شناخت معنی علایم روی نایلون و پلاستیک شما به اطلاعاتی چون نوع پلاستیک، قابلیت بازیافت و میزان خطر آن دست می‌یابید که کمک زیادی به سهولت فرآیند بازیافت می‌کند.

اعداد و علائم روی ظرف پلاستیکی

تا اینجا مقاله با معنی علایم بازیافت روی پلاستیک و اطلاعاتی که به ما می‌دهد آشنا شدید. در این قسمت قصد داریم 7 علائمی که روی کالا پلاستیکی درج می‌شود را به صورت دقیق بررسی کنیم تا با شرایط بازیافت هر یک از آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

شماره 1 PETE

PETE همان پلی اتیلن ترفتالات است که با خصوصیت شفاف بودن، معمولا برای تولید بطری آب و نوشابه، ظرف سس، بطری روغن مایع و… استفاده می‌شود. این اعداد و علائم روی ظرف پلاستیکی نشان می‌دهد که محصول تا 90 درصد امکان بازیافت و استفاده مجدد دارد. اما به دلیل متخلخل بودن این نوع بسته بندی، نفوذ باکتری به درونشان به سرعت اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است بعد از یکبار استفاده از آن، دیگر برای ریختن مواد داغ و فریز کردن استفاده نشود. به طور کلی از کاربردهای این پلاستیک بعد از بازیافت می‌توان به مواردی چون تولید قطعات خودرو، کفش ورزشی، تسمه، نخ، مبلمان و… اشاره کرد.

شماره 2 HDPE

پلاستیک کدر و سختی به نام پلی اتیلن متراکم که برای تهیه مایع ظرف شویی و مواد شوینده دیگر کاربرد دارد. علیرغم خشکی و سفتی زیاد این نوع پلاستیک، می‌توان از علائم روی پلاستیک به راحتی و سرعت بالا بازیافت آن پی برد. این نوع محصول پلاستیکی بعد از بازیافت می‌تواند برای تولید بطری مواد شوینده، خودکار، کفپوش و… استفاده شود.

شماره 3 PVC

وجود این علایم بازیافت روی پلاستیک نشان دهنده پایه پلاستیکی پلی وینیل کلراید است که پلاستیکی نرم و انعطاف پذیر برای تولید بطری‌های روغن، لوله‌های پلاستیکی و… شناخته می‌شود. این نوع پلاستیک قابلیت بازیافت دارند اما با انجام مراحل بازیافت، بسیاری از خواص خود را از دست داده و دیگر برای مواد غذایی و محصولات کودکان مناسب نخواهند بود. معمولا از این پلاستیک بازیافت شده برای تولید کفپوش، سرعت گیر، کابل، قاب سازی و… استفاده می شود. قرارگیری این مواد در معرض حرارت باعث انتشار مواد خطرناکی می‌شود که برای سلامت انسان مشکل زا است، بنابراین از تماس آن با گرما زیاد و یا سوزاندن آن خودداری کنید.

شماره 4 LDPE

پلی اتیلن سبک که همواره در روز با آن سروکار دارید برای تولید کیسه‌های نایلونی و به طور کلی بسته بندی‌ها کاربرد دارد. به ندرت ممکن است برای بازیافت این نوع پلاستیک هزینه شود. به همین دلیل بهتر است در شرایط غیر ضروری از کیسه‌های پارچه‌ای به جای آن استفاده شود. معمولا این نوع پلاستیک بعد از بازیافت برای تولید سطل زباله، کفپوش و… کاربرد دارد.

شماره 5 PP

پلی پروپیلن یکی از انواع پرکاربرد پلاستیک در صنعت مواد غذایی است که در تولید ظرف نوشابه، نی و… استفاده می‌شود. این علایم بازیافت روی پلاستیک حاکی از بی‌خطر بودن آن است و امکان بازیافت نیز وجود دارد.

شماره 6 PS

از این نوع ماده پلاستیکی برای تولید ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود و با توجه به این اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی، می‌توان به سختی بازیافت آن پی برد. معمولا بعد از بازیافت از این نوع پلاستیک برای تولید شانه تخم مرغ، کلید پریز، عایق حرارتی و… استفاده می‌شود.

شماره 7 OTHER

این اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی برای سایر پلاستیک‌های پلی کربنات، پلی آمید، پلی اورتان و… استفاده می‌شود که معمولا غیر قابل بازیافت هستند و برای تولید محصولات در تماس با غذا توصیه نمی‌شود. به طور کلی این علائم را می‌توان در محصولاتی چون دی وی دی، علائم ترافیکی، قطعات کامپیوتر و… مشاهده کرد که به عدم بازیافت و استفاده مجدد آن تاکید بسیاری شده است.

جمع بندی

علایم بازیافت روی پلاستیک فرآیند بازیافت این محصولات را با سهولت بیشتری همراه کرده است که با شناخت معنی هر یک از آن‌ها می‌توان چالش‌های بازیافت را کاهش داد. اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی هر یک نشان دهنده نوع پلاستیک محصول، میزان زیست تخریب پذیری و قابلیت بازیافت آن را نشان می‌دهد که با 7 عدد مشخص شده است. ما در این مقاله به بررسی کامل معنی علایم روی نایلون و پلاستیک پرداختیم تا شما عزیزان اطلاعات کافی از شرایط بازیافت محصولات پلاستیکی داشته باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها