بهترین سیستم های سرمایشی گلخانه کدامند؟

استفاده از بهترین سیستم سرمایش گلخانه برای کمک به سلامت و رشد گیاهان در روزهای گرم تابستان ضروری است. البته، سرمایش گلخانه بسته به آب و هوای منطقه شما متفاوت خواهد بود. اما خنک کردن گلخانه به ترکیبی از سایه، تهویه و رطوبت نیاز دارد. صرف نظر از جایی که هستید، گیاهان در گلخانه‌ای که بیش از حد گرم است، دچار کاهش استحکام ساقه، کاهش اندازه گل و تاخیر در گلدهی می‌شوند. برای کاهش دما در گلخانه خود، به سیستم سرمایش گلخانه نیاز دارید.

انواع سیستم سرمایش گلخانه

سیستم‌های خنک کننده هم در تابستان و هم در زمستان استفاده می‌شوند اما کاربرد آنها در تابستان بیشتر است. با این حال، سیستم سرمایش گلخانه را می‌توان به طور کلی به دو دسته اعم از سرمایش فعال گلخانه و سرمایش غیرفعال گلخانه طبقه بندی کرد. سیستم‌های فعال به نوعی از انرژی برای خنک کردن گلخانه استفاده می‌کنند و اما نوع غیرفعال از انرژی بهره نمی‌برد. در هر صورت، سیستم سرمایشی گلخانه را می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد:

خنک کننده پد و فن (Pad & Fan Cooling)

روش خنک کننده پد و فن به دلیل سادگی در عملکرد بسیار محبوب و کاربردی است. همانطور که از نامش مشخص است، این سیستم سرمایشی از ترکیب پد مرطوب و هواکش ساخته می‌شود. حرکت مکش ناشی از فن‌ها، هوای گرم بیرون را مجبور می‌کند که از طریق پدهای مرطوب (خیس شده با آب) به داخل گلخانه کشیده شود. آب از پدها به هوای گرم تبخیر می‌شود و رطوبت آن را افزایش می‌دهد و در عین حال منجر به کاهش دما در داخل گلخانه می‌شود.

مه پاشی با فشار بالا (High Pressure Fogging)

سیستم سرمایش گلخانه

مشابه روش پد و فن، مه پاشی با فشار بالا بر روی اصل خنک کننده تبخیری کار می‌کند. اصل خنک کنندگی تبخیری یکی از اصول سرمایشی گلخانه است. تحت فشار زیاد، آب به یک نازل با دهانه کوچک وارد می‌شود. در اصل، آب به ذرات ریز تقسیم می‌شود تا مه تولید کند. درجه حرارت و رطوبت در گلخانه اجازه می‎دهند تا این ذرات آب قبل از برخورد به برگ گیاهان در هوای اطراف جذب شوند. درست مانند پد و فن، رطوبت هوا افزایش یافته و هوای گلخانه سرد می‌شود.

گلخانه نیمه بسته (Semi-Closed Greenhouse)

هر دو پد و فن و مه پاشی با فشار بالا در توسعه گلخانه نیمه بسته استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی در این سیستم سرمایش گلخانه این است که در آن هوای خنک به گلخانه وارد می‌شود. گلخانه‌های نیمه بسته از یک اتاقک به اصطلاح آب و هوا استفاده می‌کنند که در آن هوا یا سرد یا گرم می‌شود. با هواکش‌های بزرگ، این هوای تصفیه شده در لوله‌های پلی اتیلن زیر ناودان‌های آویزان به گلخانه دمیده می‌شود.

سایه اندازها (Shading)

سایه اندازها یکی دیگر از گزینه‎های کم انرژی برای خنک کردن گلخانه هستند. سایه اندازها به فیلتر کردن نور خورشید کمک می‌کنند و می‌توان آنها را در لایه‌های بیشتری استفاده کرد. ایجاد سایه می‌تواند با کاهش شدت نور خورشید و همچنین حفظ گرما در طول شب به کارآمدتر شدن انواع دیگر سیستم‌های خنک کننده کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که سایه اندازها ممکن است مانع از عملکرد کارآمد هوا شوند.

اصول سرمایشی گلخانه

اصل سرمایشی گلخانه بر این پایه استوار است که محفظه گلخانه به تابش طول موج کوتاه‌تر یعنی نور مرئی اجازه عبور می‌دهد اما تابش طول موج بلند مانند مادون قرمز (گرما) در داخل گلخانه به دام میفتد. به دلیل این خاصیت، گلخانه‌ها ممکن است به سیستم‌های خنک کننده تابستانی و گاهاً زمستانی نیاز داشته باشند تا دمای مطلوب را برای گیاهان در حال رشد فراهم کنند.

در زمستان ممکن است به دلیل ورود نور خورشید به سیستم خنک کننده نیاز باشد. اما از آنجایی که دمای هوای خارج از نایلون گلخانه معمولاً کمتر از دمای مطلوب برای گیاهان است، تبادل هوای داخل با هوای بیرون معمولاً برای خنک کردن گلخانه کافی است. بنابراین، سیستم سرمایش گلخانه مورد استفاده در تابستان با زمستان متفاوت هستند.

قیمت سیستم سرمایش گلخانه

قیمت سیستم سرمایشی گلخانه بسته به عوامل مختلفی متفاوت است. برای مثال، سیستم سرمایش فعال گلخانه گران تر از سیستم غیرفعال است یا روش خنک کننده پد و فن قیمت کمتری نسبت به روش مه پاش دارد. به طور کلی، عوامل موثر در لیست قیمت سیستم سرمایش گلخانه عبارتند از:

  • کیفیت سیستم
  • نوع سیستم
  • تجهیزات سیستم
  • حجم خنک کنندگی
  • اقلیم منطقه
  • میزان عرضه و تقاضا
  • نوسانات ارزی

چرا باید یک سیستم سرمایش گلخانه بخریم؟

اگر تصمیم به ساخت گلخانه دارید یا در حال حاضر صاحب گلخانه هستید، احتمالاً این سوال برایتان پیش می‌آید که چه روش‌هایی برای خنک کردن داخل آن وجود دارند. یکی از اهداف اصلی برای ساخت یک گلخانه‌ ایجاد یک محیط کنترل شده برای شرایط بهینه رشد گیاهان است. به عنوان یک پرورش دهنده، شما گزینه‌های زیادی در طراحی این ساختار دارید.

یک گلخانه با توجه به طراحی و طبیعت خود می‌تواند بیش از حد گرم شود و در نتیجه بر تولید و کیفیت محصول تأثیر زیادی بگذارد. سرمایش گلخانه بخش مهمی از محیط کنترل شده شماست. پس برای اینکه بتوانید محصولاتی سالم تهیه کرده و آنها را به موقع به بازار عرضه کنید، سرمایه گذاری در خرید سیستم سرمایش گلخانه کاری عاقلانه است.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها