ساخت گلخانه با نایلون

با وجود انواع متنوعی از پلاستیک‌ها در بازار، امروزه می‌توان در هر صنعتی از پلاستیک‌ها برای انجام امور مختلف استفاده کرد. یکی از کاربردهای فیلم پلاستیکی در صنعت کشاورزی که صرفه اقتصادی بسیاری به همراه دارد، ساخت و احداث گلخانه است که مطابق با نیازهای محیطی آن، می‌توان از انواع افزودنی جهت ارتقا کیفیت بهره گرفت. به طور کلی ایجاد محیط گلخانه‌ای به شرایط ویژه‌ای نیاز دارد که با نایلون‌ها می‌توان به راحتی محیط مناسب رشد گیاهان را فراهم کرد. همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی ساخت گلخانه با نایلون بپردازیم.

آشنایی با نایلون مناسب ساخت گلخانه

برای ساخت گلخانه با نایلون باید در ابتدا نایلون مناسب این کار شناسایی شود. به طور کلی فیلم‌های پلی‌اتیلنی عریض و چندلایه، گزینه مناسبی برای ایجاد گلخانه هستند که با وزن سبک و حمل آسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرایط برپایی یک گلخانه فراهم می‌شود. نایلون‌های عریض با ابعاد بزرگ به صورت رولی یا ورقه‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند که شما می‌توانید با در نظر گرفتن ابعاد گلخانه، نسبت به تهیه آن در متراژ مورد نیازتان اقدام کنید. به طور کلی از نایلون‌ها می‌توان در سقف و بدنه گلخانه استفاده نمود و شرایط ایزوله محیطی ایجاد کرد که از هدر رفت انرژی و ورود هرگونه عامل مزاحم جلوگیری کرد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که افزودنی‌های موجود در نایلون معمولا به صورت سفارشی و مطابق با نیاز مشتریان در ترکیبات مواد اولیه نایلون تولیدی استفاده می‌شود که نایلون‌های گلخانه به افزودنی‌هایی چون ضد یو وی، ضد مه، ضد الکتریسیته ساکن، جاذب مادون قرمز و… نیاز دارد.

فاکتورهای مهم در ایجاد گلخانه با نایلون

برای ایجاد گلخانه با نایلون باید به فاکتورهای فیزیکی و محیطی مختلفی توجه شود تا در نهایت شرایط ویژه گلخانه برای رشد گیاهان فراهم شود. از این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نور: جهت ایجاد فضا گلخانه باید از میزان کافی دریافت نور مطمئن شوید. بنابراین بهتر است نایلون تهیه شده از شفافیت کافی برخوردار باشد و محیط احداث گلخانه موقعیت مناسب نورگیری داشته باشد. در غیر این صورت باید تامین منابع نوری غیر طبیعی چون لامپ‌های LED را در نظر داشته باشید.

ساخت گلخانه  خانگی با نایلون

دما: برای ساخت گلخانه با نایلون، باید کیفیت محصوریت فضا بالا باشد تا از ورود سرما و خروج گرما محیط جلوگیری شود. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر رشد گیاهان، دما محیط گلخانه است که نایلون‌های چندلایه با مقاومت بالا امکان محصوریت کامل محیط‌های گلخانه‌ای را فراهم می‌کنند. علاوه بر ایزوله بودن محیط باید برای تهیه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیز برنامه ریزی صورت بگیرد.

تهویه: گیاهان برای رشد مناسب به هوای تازه نیاز و تمیز نیاز دارند که در ساخت گلخانه با نایلون در ابعاد بزرگ، باید هواکش یا بازشوهایی برای تهویه هوا در نظر گرفته شود.

سیستم کنترل کننده: استفاده از نایلون باکیفیت در ساخت گلخانه، تاثیر بسیاری بر ایجاد شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان دارد. اما وجود سیستم کنترل کننده برای اندازه گیری دما، رطوبت و… یکی از تجهیزات ضروری در گلخانه است و کمک زیادی به کنترل شرایط مطلوب می‌کند.

نحوه ساخت گلخانه با پلاستیک

برای ساخت گلخانه با پلاستیک در ابتدا باید نیازهای محیطی و ابعاد گلخانه مورد نظر شناسایی شود تا متناسب با آن، نوع نایلون، ضخامت، ابعاد، میزان افزودنی آن و… مشخص و تهیه شود. سپس نوبت به برپا نمودن اسکلت اصلی گلخانه می‌رسد که معمولا با استفاده از مصالحی چون لوله فلزی، تخته چوبی یا لوله PVC ساخته می‌شود. لوله PVC به دلیل وزن سبک و انعطاف پذیری روش راحت تری برای ایجاد سازه اصلی گلخانه به شمار می‌رود. با توجه به شرایط مرطوب گلخانه، استفاده از لوله PVC مشکلاتی چون زنگ زدگی به همراه نخواهد داشت که این عمر سازه را افزایش می‌دهد. بعد از نصب سازه اصلی، نوبت به عایق بندی گلخانه و نصب پوشش پلاستیکی می‌رسد. وابسته به نوع سازه گلخانه، اتصال پلاستیک متفاوت است. برای ساخت گلخانه با نایلون می‌توان از دو روش اتصال سیم ویگل و کانال قفل و منگنه و پیچ استفاده کرد. سیم ویگل در مناطق مرطوب روشی مقرون به صرفه برای اتصال پلاستیک‌ها به قاب فلزی است که دوام بالایی دارد. روش منگنه و پیچ نیز یکی از راه‌های ارزان نصب پلاستیک است که به کشش بیشتری برای نصب نیاز دارد. به طور کلی در نصب نایلون بر روی گلخانه توجه به نکاتی چون تنظیم محکم نایلون سقف، منگنه و پیچ به فاصله‌های 30 تا 60 سانتی‌متر و مهر و موم کامل پوشش پلاستیک، باعث افزایش کیفیت ساخت گلخانه می‌شود. بعد از نصب پوشش پلاستیکی و بازشوهای گلخانه، روند ساخت محیط گلخانه‌ای تکمیل می‌شود و نوبت به تجهیز گلخانه و تنظیم شرایط محیطی آن مطابق با شرایط رشد گیاهان می‌رسد.

جمع بندی

برای ساخت گلخانه با نایلون، از فیلم‌های پلی اتیلنی سبک و انعطاف پذیر استفاده می‌شود که به عنوان پوشش بر اسکلت اصلی گلخانه قرار گرفته و محیط گلخانه‌ای را ایجاد می‌کند. نایلون‌ها در انواع مختلف ضخامت، تعداد لایه، میزان شفافیت، میزان افزودنی و… قابل تولید هستند که ما در این مقاله ضمن بررسی فاکتورهای مهم جهت احداث گلخانه به شما در انتخاب نوع مناسب آن کمک کرده ایم. جهت خرید انواع نایلون گلخانه به صفحه مربوطه بروید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها