رول‌های لمینتی فودگرید

امروزه تمامی صنایع محصولات تولیدی خود را به روش‌‌های مختلفی بسته بندی می‌کنند که کیفیت محصول تولیدی هنگام عرضه به مشتری حفظ شود. بنابراین کیفیت بسته بندی و میزان حفاظت آن از محصولات، اهمیت بالایی دارد. صنعت مواد غذایی یکی از صنایعی است که برای بسته بندی محصولات خود باید به نوع بسته بندی و درجه کیفی آن از لحاظ فودگرید بودن، توجه کند. رول‌های لمینتی فودگرید از نمونه‌های پرکاربرد بسته بندی در این صنایع هستند که ویژگی‌های لازم جهت حفظ ارزش غذایی این صنعت را دارند. همراه ما باشید تا در این مقاله با رول لمینتی فودگرید آشنا شویم.

معرفی رول لمینتی فودگرید

بسته بندی‌های فودگرید نوعی فیلم پلاستیکی باکیفیت هستند که در ضخامت‌های 50 تا 250 میکرون و در عرض‌های 4 تا 120 سانتی‌متر وارد بازار می‌شوند. پلاستیک‌های فودگرید دچار اکسایش و خوردگی نمی‌شوند، به همین دلیل در تماس مستقیم با مواد غذایی، ارزش غذایی ماده حفظ می‌شود. در واقع تماس رول لمینتی فودگرید باعث انتقال مواد آسیب زا و شیمیایی به غذا نمی‌شود، بنابراین سلامت مصرف کنندگان نیز به خطر نمی‌افتد. به طور کلی رول بسته بندی مواد غذایی با نشان فودگرید اطمینان خاطر مصرف کنندگان را تامین می‌کند و معمولا در رنگ‌های سفید، مشکی، طلایی، متالایز نقره‌ای و… به دو صورت چاپی یا ساده در دسترس هستند. گستردگی صنایع غذایی و کاربرد زیاد رول لمینتی فودگرید باعث شده است که بسیاری از تولید کنندگان این محصول را به صورت سفارشی در ابعاد، ضخامت و ویژگی‌های فیزیکی مورد نیاز مشتریان تولید کنند تا این رول بسته بندی مواد غذایی با محصولات تولیدی سازگاری بیشتری داشته باشد.

رول لمینتی OPP-CPP

رول لمینتی فودگرید در انواع متنوعی از نظر جنس تولید می‌شود که از نمونه‌های پرطرفدار آن می‌توان به OPP و CPP اشاره کرد. این نوع رول مواد غذایی به حالت‌های مات و شفاف با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در شرایط مختلفی کاربرد دارند. رول لمینتی OPP-CPP فیلم‌های پلاستیکی فودگریدی هستند که می‌توان از آن‌ها برای بسته بندی انواع مواد غذایی تر و خشک، نان و غلات، غذای آماده یا نیمه آماده و… استفاده کرد.

رول لمینتی OPP

رول لمینتی OPP ورق نازکی از جنس پلی پروپیلن است که با استحکام و مقاومت بالا به بسته بندی مواد غذایی کمک می‌کند. این نوع رول لمینتی در انواع متالایز، صدفی، مات و شفاف موجود هستند. رول‌های OPP متالایز با برخوداری از پودر فلز آلومینیوم، سطحی براق دارند و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید از خود نشان می‌دهند. بنابراین می‌توان از نمونه متالایز این رول لمینتی فودگرید برای بسته بندی محصولاتی که در معرض نور خورشید هستند، استفاده کرد.

رول لمینتی CPP

از رول لمینتی CPP معمولا برای افزایش استحکام بسته بندی‌های دیگر چون OPP استفاده می‌شود که سهولت دوخت پذیری و چاپ پذیری رول بسته بندی مواد غذایی را به همراه دارد. بنابراین می‌توان گفت که این رول لمینتی فودگرید، باعث افزایش سطح کیفیت بسته بندی مواد غذایی می‌شود.

به طور کلی رول OPP-CPP نوعی رول لمینتی فودگرید OPP شناخته می‌شود که با لایه‌ای نازک از CPP استحکام بالاتری یافته است و در برابر عوامل مختلف مقاومت کافی دارد. در این حالت از ورود هر نوع ماده شیمیایی پلاستیکی به ماده غذایی جلوگیری شده و سلامت آن حفظ می‌شود.

تفاوت رول بسته بندی مواد غذایی از دیگر نمونه‌ها

رول‌های پلاستیکی در انواع متنوعی در بازار موجود هستند که فقط نمونه‌های فودگرید آن برای نگهداری مواد غذایی مناسب است. پلیمر‌های تشکیل دهنده پلاستیک، خود از به هم پیوستن منومر ایجاد شده اند که در شرایط محیطی مختلف، امکان جدایی این منومرها وجود دارد. بنابراین اگر رول بسته بندی مواد غذایی از پلاستیک نامرغوب تولید شود و در شرایط محیطی نامناسب مثل دما خیلی بالا یا خیلی پایین قرار گیرد، ممکن است که برخی منومر‌ها وارد مواد غذایی شوند. به همین دلیل با طراحی رول لمینتی فودگرید چون OPP-CPP سعی شده است که این ضعف برطرف شده و از ورود مواد آسیب زا به غذا جلوگیری شود. در این حالت می‌توان ارزش غذایی محصولات را حفظ کرد تا سلامت مصرف کنندگان تضمین شود.

قابلیت چاپ رول لمینتی فودگرید

صنعت مواد غذایی یکی از صنایع محبوب در کشور شناخته می‌شود که محصولات تولیدی آن از نیازهای روزانه مردم است. بنابراین این صنایع علاوه بر توجه به کیفیت بسته بندی، باید طرح و رنگ آن را نیز در نظر بگیرند. رول لمینتی فودگرید امکان چاپ پذیری به روش‌های مختلف دارد که این قابلیت باعث افزایش جذابیت محصول و افزایش فروش آن می‌شود. در واقع چاپ رول لمینتی فودگرید روشی تبلیغاتی برای جذب مشتری است که در ادامه با روش‌های مختلف آن آشنا می‌شوید.

چاپ فلکسو: این روش چاپ رول لمینتی فودگرید با دو دستگاه سیلندر مرکز و استک انجام می‌شود که دستگاه سیلندر مرکز با فاصله چاپی کمتر، کیفیت بالاتری دارد. برای چاپ با این روش طرح مورد نظر بر روی کلیشه ژلاتینی حک می‌شود و به کمک دستگاه بر روی رول نقش می‌بندد.

چاپ هلیوگراور: این روش چاپ، نوعی روش تخصصی برای رول پلی پروپیلن شناخته می‌شود که با وجود کلیشه فلزی و جزئیات بالاتر، کیفیت بهتری از چاپ طرح را روی بسته بندی نشان می‌دهد.

هرکدام از روش‌های نام برده شده با توجه به دقت دستگاه و کلیشه‌های استفاده شده، کیفیت و هزینه متفاوتی برای چاپ رول بسته بندی مواد غذایی دارند که باید برای انتخاب آن، به بودجه و نیاز محصولات تولیدی توجه شود.

جمع بندی

رول لمینتی فودگرید یکی از انواع بسته بندی‌های پلاستیکی است که در صنایع مواد غذایی کاربرد دارد. این بسته بندی فودگرید با نمونه‌های معمولی تفاوت بسیاری دارد و از ورود مواد شیمیایی به غذا جلوگیری کرده و باعث حفظ سلامت آن می‌شود. رول لمینتی OPP-CPP یکی از نمونه‌های پرکاربرد این نوع بسته بندی است که ما در این مقاله به بررسی آن‌ پرداختیم. بهتر است برای انتخاب این نوع بسته بندی، به ویژگی‌های مواد غذایی توجه کنید و در آخر محصولی مطابق با نیاز مجموعه سفارش دهید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها