دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس

اگر قصد شروع فعالیت در حرفه خط تولید نایلون ونایلکس را دارید باید ابتدا شناخت کافی نسبت به ابعاد فنی و اقتصادی کار داشته باشید. تاکنون به این فکر کرده‌اید که نایلون‌ها و نایلکس‌ها چگونه تولید می‌شوند؟  از جمله اقلام و وسایلی که به طور روزانه در خانه، محل کار و … با آن‌ها سر و کار داریم، می‌توان به نایلون‌ها و نایلکس‌ها اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید؛ چرا که قصد معرفی و بررسی دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس را داریم.

اگر برای خرید وسیله‌ای می‌رویم، فروشندگان معمولا آن وسیله را در نایلون قرار داده و به ما تحویل می‌دهند. استفاده از نایلون و نایلکس در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز بیشتر است. البته ایران در زمینه تولیدکنندگان مطرح نایلون و نایلکس نیز شناخته می‌‌شوند و فعالان زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند.

راه‌اندازی خط تولید نایلون و نایلکس

در هر فعالیت تولیدی مشکلاتی وجود دارد. یکی از مشکلات تولید نایلون، علاوه بر دانش فنی،‌ نیاز به چندین دستگاه برای پیشبرد کارهای مرتبط با تولید محصول وجود دارد. واقعیت این است که به دلیل بازار به شدت رقابتی که در حال حاضر در دنیا به وجود آمده است،‌ تولید پلاستیک به روش‌های سنتی به هیچ وجه جواب‌گو نیست و لازم است تا به سمت تولیدات مکانیزه حرکت کنیم. امروزه برای این که بتوانیم در بازار به حیات خود ادامه دهیم، باید قیمت تمام شده محصول را حتی الامکان کاهش دهیم. به این ترتیب می‌توانیم مشتریان را به سمت خود جذب کنیم.

تولید با تیراژ بالا اصلی‌ترین راه حلی است که برای این چالش پیش روی ما قرار دارد. در حوزه تولید و ساخت نایلون و نایلکس نیز برای تولید محصولات باکیفیت و مقرون به صرفه نیاز به راه‌اندازی خط تولید وجود دارد. در ادامه به معرفی دستگاه‌ های خط تولید نایلون و نایلکس می‌پردازیم.

انواع دستگاه های تولید نایلون

انواع دستگاه های تولید نایلون

یکی از ویژگی های دستگاه های نایلون سازی این است که نایلون‌ها را به صورت رولی در عرض‌های معین تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها دارای یک مخزن هستند که در واقع به عنوان بخش ابتدایی این تجهیزات شناخته می‌شود. مواد اولیه تولید نایلون‌ها و نایلکس‌ها با نسبت ترکیب معین داخل این مخزن‌ها ریخته می‌شوند. مواد اولیه معمولا به صورت گرانول هستند. حتی می‌توان بسیاری مواد پلاستیکی بازیافتی را نیز برای ساخت نایلون بکار برد.

در ادامه فرآیند حرارت دادن به این مواد اولیه و ترکیب آن‌ها به صورت مواد مذاب، درون دستگاه انجام می‌شود. پس از این مرحله مواد مذاب کمی سرد می‌شوند. سپس به کمک یک کمپرسور هوای بالنی به سمت غلتک‌ها هدایت می‌شوند. در نهایت توسط غلتک‌های مخصوص به صورت فیلم‌های نازک با عرض‌های مشخص تبدیل می‌شوند. مکانیزم عملکرد غلتک‌ها کاملا وابسته به نوع نایلون‌هایی است که تولید می‌شود. اگر قصد ساخت نایلون‌های دو یا چند لایه را داشته باشیم، لازم است تا از تعداد غلتک بیشتری بهره ببریم تا لایه‌های فیلم را روی یکدیگر سوار بکند. از جمله دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه دوخت نایلون | دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس

گاهی اوقات لازم است تا نایلون‌های تولیدی به صورت کیسه باشند. اگر نایلون‌ها را به صورت رول شده تولید کنیم، نیازی به استفاده از دستگاه دوخت نایلون نیست. اما اگر قصد داشته باشیم تا کیسه‌های نایلون و نایلکس با ابعاد مختلف تولید و روانه بازار کنیم، باید از این دستگاه استفاده کنیم. کیسه فریزر، نایلون دسته‌دار و نایلون زباله که تقریبا هر روز مورد استفاده ما هستند، به کمک دستگاه دوخت نایلون تولید می‌شوند.

این دستگاه دقیقا در ادامه غلتک‌های دستگاه تولید فیلم نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون‌ها به صورت رول شده وارد این دستگاه می‌شوند و به صورت خودکار، کار دوخت نایلون با ابعاد و شکل مورد نظر توسط دستگاه انجام می‌شود. این دستگاه‌ها به صورت یک طبقه و دو طبقه در بازار عرضه می‌شوند. مزیت دستگاه دو طبقه آن است که می‌توان چهار رول نایلون را به صورت همزمان داخل آن قرار داد در حالی که در دستگاه یک طبقه تنها دو رول قابل استفاده به صورت همزمان است. استفاده از دستگاه دو طبقه در مواقعی که تولید با تیراژ بالا انجام می‌شود، توجیه دارد.

دستگاه-پانچ-نایلون

دستگاه پانچ نایلون

قطعا کیسه‌های نایلون دسته‌دار را به وفور دیده‌اید و از آنها استفاده کرده‌اید. دسته این کیسه‌ها توسط یکی دیگر از انواع دستگاه های تولید نایلون یعنی دستگاه پانچ نایلون تولید می‌شود. کیسه‌ها در مرحله قبل با ابعاد مشخص دوخته و آماده می‌شوند. سپس به سمت دستگاه پانچ ناسلون هدایت می‌شوند. این دستگاه با تجه به طراحی که روی آن صورت گرفته است، دسته کیسه را به کمک پانچ کردن کیسه به وجود می‌آورد.در تولید کیسه‌های فریزر که دسته ندارند، نیازی به این دستگاه در خط تولید وجود ندارد.

دستگاه پرفراژ نایلون

دستگاه پرفراژ نایلون یا دستگاه دوخت رولی، برای تولیدسفره یک بار مصرف، نایلون‌های فریزر، کیسه‌های زباله و به طور کلی تمامی محصولاتی که در آنها خط پرفراژ وجود دارد به کار می‌رود. این دستگاه کیسه‌های زباله و فریزر را به شکل رولی به یکدیگر می‌دوزد. دستگاه پرفراژ نایلون شامل دو مدل تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. دستگاه‌های نیمه اتوماتیک در مقایسه با دستگاه‌های تمام اتوماتیک دارای سرعت بالاتری هستند اما یک عیب آن‌ها که باعث شده کمتر از آن‌ها استفاده شود، نیاز به اپراتور است. به همین دلیل دستگاه‌های تمام اتوماتیک محبوبیت و کارایی بیشتری نزد صنعت گران دارد. 

کمپرسور هوا فشرده

همان‌طور که پیشتر در این متن به آن اشاره شد، برای تولید نایلون و نایلکس نیاز به کمپرسور باد یا همان کمپرسور هوا فشرده است، این دستگاه که یک دستگاه عام است و تقریباً در تمامی خطوط تولیدی مختلف وجود دارد، وظیفه کمپرسور کردن هوا به دستگاه تولید را بر عهده دارد. به این صورت که نایلون خروجی از بخش اکسترودر با استفاده از این کمپرسور دمیده و باد شده و شکل می‌گیرد، به طور معمول خرید یک کمپرسور هوای 150 لیتری برای خطوط تولید کفایت می‌کند.

دستگاه تولید نایلون در منزل

با پیشرفت تکنولوژی امکان ساخت دستگاه نایلون خانگی مقدور شده است و عده زیادی از این طریق کسب و کار خانگی خود را راه انداخته‌اند. دستگاه‌های تولید نایلون در رنج قیمتی متفاوتی تولید شده‌اند. هرکدام از این دستگاه‌ها قابلیت‌های مختلفی دارند که هرکدام از این ویژگی‌ها تاثیر مستقیم بر روی قیمت دستگاه تولید نایلون در منزل دارد. 

دستگاه تمام اتوماتیک تولید نایلون

دستگاه تمام اتوماتیک تولید نایلون به دستگاهی اطلاق می‌شود که به صورت کاملاً خودکار و بدون نیاز به مداخله انسان، فرایند تولید نایلون را انجام می‌دهد. این دستگاه شامل قسمت‌هايي مانند واحد مواد اوليه، واحد واكنش‌هاي شيميايي، خالص‌سازي و فرم‌دهي است كه در نهايت باعث توليد نايلون بدون دخالت انسان و از طريق رايانه‌هاي صنعتي به صورت تمام اتوماتیک می‌شود.

معرفی دستگاه های استرچ نایلون

به طور کلی دستگاه های استرچ به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود که عبارتند از :

دستی: این نمونه برای حجم های پایین مورد استفاده قرار می گیرد و نیازمند یک نیرو انسانی برای بسته بندی است، هزینه دستگاه های دستی نسبت به اتوماتیک بسیار پایین‌تر است.

اتوماتیک: ماشین آلات اتوماتیک استرچ پالت بند دارای نوع های مختلفی که با توجه به حجم خط تولید و ابعاد بسته بندی مدل مورد نیاز را باید انتخاب کنید.

 برای بسته بندی اکثر کالاها و محصولات با نایلون‌های استرچ احتیاج است، تا با دستگاه استرچ پالت آشنا شویم و کاربرد‌ها و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. هر کدام از انواع دستگاه استرچ پالت ویژگی‌های متفاوتی دارند که توانایی‌ها و کاربردهای آن‌‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. در نتیجه در زمان تهیه این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی محموله‌های خود، لازم است به مواردی همچون سایز، پایداری و وزن بار توجه کنید. علاوه‌براین همواره سرعت ماشین و امنیت آن را در نظر داشته باشید.

نحوه-بستن-استرچ-پالت-و-تسمه‌کشی-در-بسته‌بندی

نکات نحوه بستن استرچ با دستگاه و تسمه 

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های بسته‌بندی پالت، بستن استرچ پالت و مهار آن با استفاده از تسمه است. ادغام این دو روش، یعنی بستن پالت با استفاده از استرچ و تسمه به صورت همزمان می‌تواند خطرات ناشی از جا‌به‌جایی بار را به حداقل کاهش دهد. 

دستگاه شیرینگ پک

دستگاه پلاستیک سازی شیرینگ پک

یکی دیگه از دستگاه‌های نایلونی دستگاه شرینگ پک است که با استفاده از حرارت دادن به رول یا نایلون شرینک قرار داده شده، در داخل آن، باعث تغییر حالت و چسبیدن پلاستیک نازک به اطراف جعبه یا بدنه محصول می‌شود. دستگاه شیرینگ پک به صورت کلی در دو مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید شده است. فقط نباید تولید کننده نایلون باشید که از دستگاه شرینک پک استفاده کنید. خیلی از تولید کننده‌های صنایع مختلف، شرایط شغلی افراد ایجاب می‌کند که نحوه کار و تنظیمات دستگاه شیرینگ را بلد باشند، تا با مشکلات احتمالی با استفاده از کار با دستگاه شرینگ پک، آماده قبلی را داشته باشند.

در راه‌اندازی خط تولید نایلون ونایلکس به قول معروف لازم است یک  سری فوت و فن هایی را بلد باشیم. یکی از این هنر ها پایین آوردن هزینه های داخلی است. یکی از راه‌های پایین آوردن هزینه های داخلی، آشنایی با دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس است. آشنایی با انواع دستگاه‌ها و مشخصات آن‌ها، چندین فایده برای شما دارد؛ اول این که هزینه نیرو انسانی برای شما کاهش پیدا می‌کند و سپس کیفیت تولیدی محصولات شما با دستگاه‌های خوب، بالا تر می‌رود. فرض کنید یک خط تولید نایلون راه اندازی کرده اید و بعد یک سال، مشکلاتی مثل خرابی زود به زود در دستگاه دچار می‌شوید، یکی از دلایل آن این است که دستگاه‌های درستی را انتخاب نکرده اید.  منظور از دستگاه‌های درست یعنی آشنایی کامل با قطعات، باکیفیت دستگاه‌ها، موتور اصلی دستگاه‌های تولید نایلون و… را پیدا کرده باشید.

تا اینجا مقاله با خط تولید نایلون ونایلکس و انواع دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس آشنا شدید. اصلی‌ترین ویژگی دستگاه های نایلون سازی، اتوماتیک بودن این تجهیزات است. به هر ترتیب اگر تصمیم گرفته‌اید که کسب و کار ساخت نایلون و نایلکس راه‌اندازی کنید، پیشنهاد ما این است که ابتدا برای مدتی در یک مجموعه مشغول به کار شوید تا با زیر و بم و چالش‌های این شغل به خوبی آشنا شود. در ادامه می‌توانید پس از مدتی کسب‌وکار شخصی خود را شروع کنید و درصد موفق بودن خود در را اندازی خط تولید نایلون بالا ببرید.

دیدگاه ( 7 )

  1. ابراهیم بیگی26 مرداد 1401

    تولید نایلون یا کسب و کار کوچیک مربوط به نایلون چه قدر هزینه میخواد؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک26 مرداد 1401

      سلام جناب برای اطلاع دقیق و مشاوره رایگان با شماره های شرکت در تماس باشید

      پاسخ
      • مهدی29 فروردین 1402

        سلام ببخشید دستگاه دوخت نایلون میخوام قیمت چنده

        پاسخ
  2. yavari15 فروردین 1402

    سلام
    دستگاه استرچ نایلون میخواستم قابله سفارشه؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک19 فروردین 1402

      سلام دستگاه نمیفروشیم متاسفانه، تولیدی نایلون و نایلکس داریم

      پاسخ
  3. سیامک7 مرداد 1402

    سلام اگر تولیدکننده فیلم استرچ هستین مایل به همکاری هستم تماس بگیرید 09025467823

    پاسخ
  4. محمد بیابان گرد10 آبان 1402

    سلام درآمد زایی خوام بکنم این کار تولید نایلون و نایلکس چجوری دستگاه چند می صرف بیام شروع کنم

    پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها