معرفی انواع دستگاه استرچ پالت
در این مقاله می خوانیم

دستگاه استرچ پالت مدل‌های گوناگونی دارد. کاربرد دستگاه پالت پیچ بسته‌بندی کالاها به شکلی که است که حمل‌ونقل آن‌ها آسان‌تر شود و صدمات مربوط به نقل‌وانتقالات به کم‌ترین میزان ممکن برسد. در نتیجه انواع مختلف دستگاه استرچ کش در دنیایی که در آن خبری از استانداردهای دقیق بسته‌بندی و تست‌های منظم در این زمینه نیست، نقش مهمی برعهده دارند. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی انواع این ماشین‌های استرچ پالت را خدمت شما معرفی کنیم.

دستگاه‌های استرچ پالت دستی

استفاده از ماشین استرچ کش دستی همواره طرفداران خاص خود را دارد و امروزه نیز شاهد به کارگیری این دستگاه‌ها هستیم. در این روش که معمول‌ترین و کم‌کارآمدترین نوع بسته‌بندی است. 2 یا 3 نفر با استفاده از دستگاهی خاص و با حرکت در اطراف محموله یا قرار دادن آن بر روی چرخ گردان استرچ پالت بند را بر روی کالاها می‌کشند.

نیروی وارده بر سراسر محموله از طرف فیلم استرچ باید یکسان باشد و توزیع آن به درستی صورت گیرد. رعایت این مسئله در هنگام کار با ماشین‌های دستی راحت نیست. همچنین بسته‌بندی با این روش کار سخت و خسته‌کننده‌ای خواهد بود. در نتیجه بهره‌گیری از ماشین‌های اتومات و نیمه‌اتومات پیشنهاد می‌شود.

دستگاه‌های استرچ پیچ اتومات و نیمه‌اتومات

انواع دیگری از دستگاه‌های استرچ پیچ، اتوماتیک و یا نیمه‌اتوماتیک هستند و 4 مدل اصلی دارند. قبل از بررسی این مدل‌ها، ابتدا باید با نحوه عملکرد ماشین‌های استرچ پالت اتومات و نیمه‌اتومات آشنا شوید.

مدل اتومات ماشین‌های استرچ پالت، یک پالت را از ابتدای خط گرفته و به طور کاملا خودکار آن را به قسمت بسته‌بندی یعنی بخشی که دستگاه مطابق تنظیمات سیستم کنترل، فیلم استرچ را بر روی پالت‌ها می‌کشد ارسال خواهند کرد. پس از اتمام کار، دستگاه‌های اتوماتیک در حالی که بسته‌های جدیدی را بسته‌بندی می‌کنند پالت‌های قبلی را به انتهای خط منتقل خواهند کرد.

مدل نیمه‌اتومات دستگاه استرچ کش، به اپراتور نیاز دارد تا وظایف زیر را به انجام رساند.

  • بارگزاری محموله‌ها و سپس تخلیه آن‌ها
  • آغاز فرآیند بسته‌بندی
  • تنظیم دستگاه استرچ پالت برای ایجاد یک بسته‌بندی مناسب

دستگاه استرچ کش

دستگاه استرچ پالت صفحه‌گردان

در ساده‌ترین حالت، بار بر روی صفحه گردان قرار داده می‌شود، سپس ماشین استرچ کش همزمان با گردش بار فیلم استرچ را به دور آن می‌پیچد. اصولا دستگاه‌های استرچ پالت، فیلم را از پایین محموله به سمت بالا بر روی آن می‌کشند و در دور بعدی بسته‌بندی را از بالا به سمت پایین ادامه می‌دهند.

این نوع استرچ کش‌ها از پرفروش‌ترین انواع چنین دستگاه‌هایی هستند و می‌توانند به گونه‌ای تنظیم شوند که شکل‌های مختلفی از بسته‌بندی را ارائه دهند.

دستگاه استرچ پیچ فرودگاهی

تین نوع دستگاه استرچ پیچ فرودگاهی کاربرد چندانی در صنعت نداشته و بیشتر برای استرچ پیچ کردن محصولات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و همانطور که از نام آن پیدا است برای بسته بندی کیف و ساک‌های فرودگاه و یا در کارخانه تولید قطعات و یا برای بسته بندی اسباب بازی و محافظت از آن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه فرودگاهی در اصل همان صحفه گردان است، تنها با این تفاوت که دارای ابعاد بسیار کمتری است.

دستگاه استرچ پالت یا دستگاه استرچ کش دروازه‌ای

برخلاف ماشین‌های استرچ پالت صفحه‌گردان که در آن‌ها محوله به دور خود می‌چرخد، در انواع دروازه‌ای بار ثابت می‌ماند و سیستمی که استرچ پالت بند را بر روی محموله می‌کشد به دور آن خواهد چرخید. چنین ماشین‌هایی می‌توانند بارهای ناپایدار، سبک و سنگین را در حجم‌های کم یا زیاد بسته‌بندی کنند.

دستگاه‌های استرچ پالت یا استرچ پیچ رینگی

یک ماشین استرچ پالت رینگی با استفاده از فیلم استرچ، یک پالت را زمانی که بر روی تسمه حمل بار قرار دارد از بالا و پایین بسته‌بندی می‌کند. از این دستگاه معمولا برای بارهایی استفاده می‌شود که پهن و یا بدفرم هستند، مانند درها، تابوت‌ها، رول‌های فرش و لوله‌ها.

 

قیمت دستگاه استرچ پالت

دستگاه‌‌ استرچ پالت رینگی دروازه‌ای

این نوع ماشین‌های استرچ کش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سرعت بسیار بالایی در بسته‌بندی بارها دارند. به‌ طوری که می‌توانند در هر ساعت 200 محموله را تحویل دهند. این دستگاه‌‌ها تخصصی هستند و معمولا برای بسته‌بندی کالاهایی همچون نوشیدنی‌ها، دستمال‌کاغذی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 دیگر انواع دستگاه استرچ کش

دستگاه‌های استرچ کش علاوه‌بر 4 مدل اصلی که به بررسی آن‌ها پرداختیم، انواع دیگری نیز دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

ماشین استرچ پالت مرغک‌دار: این نوع از ماشین‌ها همانند دستگاه‌های استرچ کش صفحه گردان، دارای بخشی برای چرخاندن بارها هنگام کشیدن فیلم استرچ بر روی آن‌ها هستند. با این تفاوت که بازویی نیز دارند که در قسمت بالایی بارها قرار می‌گیرد تا از برهم خوردن تعادل محموله در زمان بسته‌بندی جلوگیری به عمل آورد.

تا اینجا با انواع دستگاه استرچ پالت بند آشنا شده اید و متوجه شدیم که با توجه به نیاز و شرایط کاری می‌توان، از کدام مدل از دستگاه‌ها استفاده کرد. اما نکات دیگری را هم باید در نظر بگیرید، درواقع بعد از آشنایی با دستگاه‌ها، عواملی مانند: کارایی تسمه در بسته بندی با این دستگاه‌ها تکنیک و نکات کاربردی بسته بندی و نحوه بستن استرچ پالت بر روی محصولات. مسئله این است که بسته بندی کالا‌ها یکی از مهم ترین مواردی است که در بیشتر کسب و کار‌ها به آن توجه می‌شود و هر کالا با کالا های دیگر متفاوت است و برای محافظت از کالا، حمل و نقل و نو موندن کالا این نکات بسیار مهم است.   

پالت چیست و چه انواعی دارد؟

پالت وسیله ای است که محصولات روی آن قرار می گیرد، تا به راحتی حمل و نقل شود. انواع پالت عبارتند از :

  • پالت چوبی
  • پالت فلزی
  • پالت پلاستیکی

نمونه های فلزی دارای مقاومت بالایی است اما وزن و قیمت زیادی دارد، نمونه های پلاستیکی هم که ارزان قیمت ترین نوع محسوب می شود قدرت و تحمل وزن بالایی ندارد.

نمونه های چوبی به عنوان بهترین نوع شناخته شده است زیرا هم دارای قیمت مناسبی است و هم مقاومت و استحکام بالایی دارد. این نوع پالت محبوبیت زیادی بین مردم دارد. البته صنعت گران از نمونه‌های فلزی استفاده می‌کنند.

نمونه تصویر از دستگاه پالت پیچ

 انواع دستگاه استرچ پالت ساخته شده تا برای کمک به تولید کننده‌ها و فروشنده‌ها بیاید. ویژگی و کاربرد دستگاه پالت پیچ، دیدگاه خوبی به شما مشتری عزیز داد، که هنگام انتخاب برند و عوامل های عمومی، بهتر بدانید کدام دستگاه، نیاز شما را برطرف خواهد کرد. دستگاه استرچ کش یکی از ماشین الات مهمی است که در صنعت بسته بندی نقش مهمی را ایفا می‌کند و برای تولید کننده ها از اهمیت زیادی برخورد دار است. پس خوب است که قبل از تهیه دستگاه، کمی تحقیق کرد.

 

سخن پایانی

همان‌طور که با مطالعه این مقاله دریافتید، هر کدام از انواع دستگاه استرچ پالت ویژگی‌های متفاوتی دارند که توانایی‌ها و کاربردهای آن‌‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. در نتیجه در زمان تهیه این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی محموله‌های خود، لازم است به مواردی همچون سایز، پایداری و وزن بار توجه کنید. علاوه‌براین همواره سرعت ماشین و امنیت آن را در نظر داشته باشید.ا میدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب شما را با انواع ماشین‌ها و کاربرد دستگاه پالت پیچ آشنا کنیم. بدین ترتیب می‌توانید دستگاه استرچ کش متناسب با نیازهای خود را خریداری کنید. 

  • دستگاه استرچ پالت چيست؟

دیدگاه ( 2 )

  1. لواسانی15 مهر 1401

    استرچ پالت چند تا مدل داره؟

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک29 مهر 1401

      سلام استرچ پالت دستی و ماشینی داریم که خودشون مدل های مختلف دارن

      پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*