خزانه گیری برنج

برای کاشت برنج کشاورز ابتدا زمین شالی را آماده کرده و خاک ورزی می‌کند سپس پس از  تهیه بذر و ضدعفونی کردن آن خزانه برنج را آماده می‌کند. برای جلوگیری از خسارت سرمای بهاره در خزانه  و پیش‌ رس کردن محصول لازم است که خزانه با نایلون پوشش داده شود. حفظ نایلون در خزانه در بعضی از سال ها تا اردیبهشت ماه ضرورت دارد.

مکان خزانه برنج چطور باید باشد؟

لازم است تا مکان خزانه برنج حداقل دو بار شخم زده شود.  همزمان با شخم زدن بار دوم نیاز است تا از کودهای دامی استفاده شود. مکان بذر برنج باید موقعیت خوبی از نظر آب و نور داشته باشد.  توصیه می‌شود مکان خزانه برنج در جهتی باشد که باد کمتری به خزانه ها بخورد.

بهترین زمان برای خزانه گیری برنج

خزانه برنج

بهترین زمان خزان گیری برنج با توجه به شرایط هر منطقه متفاوت است.  ولی به طور کل زمانی که از سرمای اول فصل گذشته است و دمای محیط به ۱۶ درجه سانتیگراد رسیده زمانی مناسب تلقی می‌شود.  از نظر کارشناسان بهترین زمان خزانه گیری برنج هفته اول فروردین ماه است، ولی به دلیل مشکلات زیست محیطی کشاورزان تمایل دارند تا از هفته دوم اسفند شروع به خزان گیری کنند.

انواع خزانه برنج

خزانه انواع مختلفی دارد که در ادامه با مدل‌های مختلف آن آشنا می‌‌شوید:

خزانه سنتی: این نوع خرانه ابعاد خاص و مشخصی ندارد و بذرهای بدون پوشش، با تراکم بالا درون بسترها کاشته می شوند.

خزانه جعبه‌ای: جعبه‌هایی از پیش آماده شده وجود دارد و بذرها درون آن قرار می‌گیرند.  حدود ۵ کیلوگرم خاک لومی رسی با عمق ۲ سانتی متر درون این جعبه ها ریخته می‌شود و بذر را درون خاک قرار می دهند.و پس از پاشیدن بذر روی آن را دوباره با خاک می پوشانند.

جوی پشته‌ای: در روش جوی پشته ای، عرض بستر حدودا 1 الی 2 متر و طول آن را در معمولا۱۰ متر درنظر می گیرند و ارتفاع مناسب برای پشته ها ۵ الی ۱۰ سانتی متر است. بسترها حدودا ۲۰ سانتی متر از هم فاصله دارند و به صورت جوی می باشد

آماده سازی بستر خزانه برنج

به ازای هر هکتار زمین زراعی برنج نیاز به آماده سازی نشا در 250 مترمربع خزانه است. برای پرورش نشاهای سالم باید مراقبت های ویژه ای در خزانه صورت گیرد.  مهمترین عامل استفاده از نایلون  کشاورزی و انواع نایلون گلخانه و عریض است. این نایلون‌ها، نشاها را در برابر باد های شدید و سرما ایمن می‌سازند همچنین علف‌های هرز را به حداقل رسانده و با کنترل آفات و بیماریها،  شرایط مناسبی را برای نشانه ها به وجود می‌آورند.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد، برای آماده سازی خزانه برنج به یک محل که به اندازه یک دهم کل مزرعه تان نیاز دارید زیرا همانطور که می دانید برای کاشت برنج به نشاهای آماده شده نیاز است. در این مقاله روش خزانه گیری برنج به صورت خلاصه شرح داده شد. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را ببرید. جهت خرید انواع نایلون کشاورزی به صفحه مربوطه بروید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها