جنس مناسب پوشش های گلخانه بر اساس محیط

در این مطلب، بهترین پوشش برای گلخانه را توضیح خواهیم داد. گلخانه جایی است که در آن گیاهان را کشت می‌دهند و دور تا دور آن را با پوشش‌های شفاف همچون شیشه می‌پوشانند. این پوشش باعث می‌شود که اثر گلخانه و انرژی خورشید درون گلخانه محبوس شود. جنس پوشش‌های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی و شرایط آب و هوایی متغیر خواهد بود.

گلخانه‌ها سبب می‌شوند که گیاهان از سرمای زیاد در زمستان و گرمای زیاد در تابستان در امان بمانند. مورد دیگری که در گلخانه‌ها باید رعایت شود و به آن دقت شود، این است که هر گیاهی برای رشد کردن به شرایط خاص خود نیاز دارد و از نظر نور، دما، رطوبت هوا و رطوبت خاک متغیر است بنابر این باید پوشش مناسب برای گلخانه بر اساس محیط و شرایط هر گیاه در نظر گرفته شود.

انواع پوشش‌های گلخانه‌ای

پس از اینکه اسکلت ساختمان طراحی شد، می‌بایست پوشش آن را تنظیم کرد تا در برابر سرما، گرما، نور مستقیم آفتاب و دیگر شرایط آب و هوایی از گیاهان محافظت شود. انواع مواد شفاف برای پوشاندن گلخانه استفاده می‌شوند. یکی از آن‌‌ها شیشه است که نور را کاملا از خود عبور می‌دهد اما ایراد اصلی آن این است که امکان شکستن آن وجود دارد. بنابر این جنس پوشش‌های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی متغیر خواهد بود. در زیر انواع پوشش‌های گلخانه‌ای بررسی شده‌اند و قیمت هرکدام متفاوت خواهد بود.

بهترین پوشش برای گلخانه “جنس شیشه”

پوشش شیشه‌ای برای گلخانه قیمت بالاتری دارد و نور زیادی از خود عبور می‌دهد. ضخامت آن حداقل باید 4 میلی‌متر باشد و نیاز به سازه مستحکمی نیز دارد. درزهای موجود در اتصال بین شیشه‌ و سازه یک تهویه به شمار می‌رود.

بهترین پوشش برای گلخانه “جنس پلی کربنات”

پوشش پلی کربنات یا کربنات از شیشه بسیار سبک‌تر و کم هزینه‌تر است. جنس آن از طلق است و نسبت به پلاستیک مقاومت بالاتری نیز دارد. جنس پلی کربنات برای گلخانه‌ها جایگزین شیشه شده، درتابستان از ورود گرما به داخل گلخانه جلوگیری کرده و در زمستان از خروج گرما و هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. این نوع از پوشش‌ها در هنگام نصب ساده‌تر هستند و در برابر اشعه UV مقاومت دارند.

این نوع از پوشش‌ها در برابر برف، باران، باد، تگرگ و در برابر ضربه مقاوم هستند و نور خورشید را به اندازه مناسبی از خود عبور می‌دهند. طول عمر این پوشش بالا است و به دلیل وزن پایین‌تری که دارد، قابلیت نصب آن نیز آسان‌تر است.

بهترین پوشش برای گلخانه جنس پلی اتیلن

 

بهترین پوشش برای گلخانه “جنس پلی اتیلن”

این پوشش نایلونی است و در سازه‌های با سقف قوس دار استفاده می‌شوند. این پوشش به راحتی و در زمان کوتاهی نصب می‌شود. پوشش پلی اتیلن در برابر باد کمترین مقاومت را دارد و بهتر است برای مناطق بادخیز استفاده نشود. ار جمله محاسنی که این جنس از پوشش‌ها دارند این است که تبادل حرارتی پایینی دارد و خواص ضد بخار دارد. از جمله نقاط ضعفی که این نوع از پوشش‌ها دارند، این است که مصرف سوخت بالاتری دارند، قبلیت اشتعال، پارگی و خراب شدن آ‌ن‌ها بیشتر است و در مقابل ضربه نیز مقاوم نیستند.

بهترین پوشش برای سقف گلخانه “جنس فایبرگلاس”

فایبر گلاس‌ها به سرعت و به مرور زمان سال فرسوده ‌می‌شوند و با جذب گرد و خاک تیره و کدر می‌شوند و همچنین در اثر تابش اشعه UV تخریب شده و شکسته می‌شوند. بنابراین امروزه از این جنس پوشش برای گلخانه‌ها کمتر استفاده می‌شود و پوشش‌های پلی کربنات جایگزین آن‌ها شده‌اند. جنس فایبر گلاس اشتعال زا هستند و از دست رفتن گرما می‌شوند.

بهترین پوشش برای گلخانه “جنس اکریلیک”

در بین انواع پوشش‌ها این نوع از پوشش از همه شفاف‌تر است و نور را بهتر از خو عبور می‌دهد. ساختار این جنس همانند پلی کربنات است ومزیت آن نسبت به پوشش پلی کربنات، مقاومت بالاتر آن است. با این حال جنس اکرلیک برای استفاده در گلخانه‌ها به صورت دائمی مناسب نمی‌باشد به دلیل اینکه اشتعال پذیری بالایی دارد و با جذب ذرات گرد و غبار بیشتر به سرعت کدر و مات می‌شوند.

  • بهترین پوشش برای گلخانه “جنس پلی وینیل فلوراید”

این نوع از پوشش‌ها مقاومت و طول عمر بالاتری دارند و برای محافظت از صفحات فایبر گلاس بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند. این جنس در مقابل سائیدگی و طوفان مقاوم است و از خود اشعه ماورای بنفش را عبور نمی‌دهد و بیشتر در مناطق گرم و با آفتاب مستقیم به کار می‌روند. این پوشش‌ها الکتریسیته ساکن را جمع می‌کنند و در نتیجه باعث جذب غبار می‌شوند که به مرور زمان سبب کاهش انتقال نور می‌شود.

 

پوشش های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی

 

جنس پوشش های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی

چند معیار مهم در انتخاب مکان مناسب گلخانه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

  • شرایط آب و هوایی
  • نحوه تامین آب و برق گلخانه
  • فاصله محل احداث گلخانه از بازار و هزینه حمل و نقل گیاهان
  • جهت وزش باد
  • تهویه، خنک کننده و گرم کننده مناسب

در این بخش سعی داریم بهترین پوشش برای گلخانه‌ها را بر اساس محیط جغرافیایی آن‌ها بررسی کنیم:

جنس پوشش‌های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی در محیط‌های گرم

در مناطقی که گرم هستند، پوشش و سازه‌های که برای گلخانه در نظر گرفته می‌شود، باید به صورتی باشد که از تابش بیش از حد آفتاب جلوگیری کند. و سقف سازه می‌بایست پوشانده شود تا مانع تابش زیاد نور خورشید شود.

جنس پوشش‌های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی در محیط‌های سرد

در مناطق سرد، به جای استفاده از ساختار آلومینیومی برای سازه گلخانه، بهتر است برای ماندگاری بیشتر آن از قاب آلومینیوم قالب ریزی شده یا اکسترود استفاده شود. در این مناطق بهتر است از پوشش‌های شیشه‌ای با قابلیت عبور نور بالا اسفاده شود و درون گلخانه را با سیستم‌های گرمایشی و بخاری معتدل کرد.

جنس پوشش‌های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی در محیط‌های بارانی

یکی از پوشش‌هایی که بیشتر در اروپا و مناطقی که کمتر آفتاب خیز است، از آن استفاده می‌کنند، پوشش شیشه‌ای است به دلیل اینکه نور آفتاب را بسیار عبور می‌دهد و نور و گرما در گلخانه ایجاد می‌شود.

جنس پوشش‌های گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی در محیط‌های خشک

در مناطق خشک و گرم که دمای هوا بالا و تابش نور آفتاب مستقیم است، گیاهان گلخانه باید از تابش مستقیم و زیاد آفتاب محفوظ شوند. آب باران در این نواحی باید برای زمان‌ها و دوره‌های خشک ذخیره و استفاده شوند، بنابراین این گلخانه‌ها باید ناودان و محلی برای جمع آوری آب باران داشته باشند. در این شرایط اقلیمی باید از مه پاش یا سیستم سرمایش تبخیری استفاده شود تا محیط مطلوبی را برای گیاهان تنظیم کند.

 در مناطق خشک نیمه گرمسیری مانند جنوب آفریقا، جنوب استرالیا و مناطق حاشیه دریای مدیترانه که دارای تابستان‌های خشک و گرم و زمستان‌ها متعادل هستند گلخانه‌ها باید از پوششی استفاده کنند که در مقابل تابش طول موج بلند آفتاب نفوذ نا پذیر باشد. همچنین در این مناطق نیز آب باران باید در ناودان و منبعی برای مواقع بی آبی ذخیره شوند.

در مناطقی که کاملا خشک هستند، شرایط به این صورت است که مقدار آب کافی ندارند و آب‌های زیر زمینی در این مناطق اغلب شور هستند و احتمال وقوع طوفان شن وجود دارد. دراین مناطق بین روز و شب تفاوت دمایی زیادی وجود دارد، به طوری که ممکن است در شب یخبندان رخ دهد.

بنابراین سازه‌های گلخانه‌ها در این مناطق باید طوری طراحی شوند که گیاهان را از طوفان شن و خشکی بیش از حد هوا محافظت کنند. این گلخانه‌ها باید تهویه موثری داشته باشند و از سرمایش و خنک کننده تبخیری در آن‌ها استفاده شود. برای تهییه آب شیرین در این مناطق می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد و آب شور را به آب شیرین تبدیل کرد.

 

نتیجه‌گیری در رابطه با بهترین پوشش برای گلخانه

گلخانه‌ها فضایی هستند که در آن‌ها گیاهانی را در شرایط کنترل شده و محیطی مناسب کشت می‌کنند تا بتوانند گیاهان مناطق مختلف و فصول مختلف را همیشه داشته باشند. بنابراین جنس سازه و جنس پوشش گلخانه بر اساس محیط جغرافیایی متفاوت است و بهترین پوشش برای گلخانه، پوششی است که متناسب با شرایط اقلیمی و محیطی آن منطقه جغرافیایی خاص باشد. پوشش گلخانه موضوع مهمی است که پیش از احداث آن باید بررسی شود و تنها با توجه به پایین یا بالا بودن هزینه انتخاب نشود. جهت استعلام قیمت خرید نایلون گلخانه با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*