استرچ سیلاژ چیست؟

استرچ سیلاژ نوعی نایلون تولید شده از پلی اتیلن است که جهت بسته‌بندی علوفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلم‌های استرچ سیلاژ معمولاً چند لایه هستند و به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و همچنین افزایش طول عمر محصولات کشاورزی و علوفه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از نایلون‌ها نقش مهمی در صنعت کشاورزی دارند چرا که با کمک آن‌ها می‌توان محصولات کشاورزی همچون علوفه و غلات را بسته‌بندی کرده و در برابر رطوبت و هوا محفاظت کرد.

جهت آشنایی بیشتر با این نایلون‌ها و کاربرد استرچ سیلاژ در این مطلب از کیهان پلاستیک همراه ما باشید.

فیلم استرچ سیلاژ یا علوفه چیست؟

فیلم استرچ سیلاژ که از آن با نام‌های فیلم استرچ علوفه یا استرچ بسته‌بندی علوفه یاد می‌شود، نوعی نایلون است که جهت بسته‌بندی علوفه دام‌ها در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلم‌ها با بسته‌بندی درست علوفه به حفظ ارزش غذایی محتویات و ممانعت از فرایندهای تخمیری نامطلوب کمک شایانی می‌کنند.

جهت بسته‌بندی سیلاژ از فیلم‌های پلی اتیلن و استرچ استفاده می‌شود‌. فیلم‌های استرچ با توجه به خاصیت ارتجاعی که دارند، جهت نگهداری طولانی مدت علوفه بسیار مناسب هستند.

در روش‌های سنتی و پر هزینه بسته‌بندی علوفه، کشاورزان علوفه را برداشت کرده و بعد از خشک کردن، آن‌ها را در انبارهای سیلو نگهداری می‌کنند. در این روش نگهداری، همچنان مقداری رطوبت در علوفه باقی خواهد ماند که موجب ایجاد کپک و باکتری در آن خواهد شد.

برخلاف روش سنتی در روش نوین، کشاورزان با استفاده از استرچ سیلاژ، اقدام به بسته‌بندی علوفه می‌کنند. به این صورت که پس از درو کردن علوفه، آن‌ها را به صورت پک درآورده و از همان ابتدای صبح روی زمین‌های زراعی قرار می‌دهند. این پک‌ها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید خشک شده و آب موجود در علوفه تبخیر خواهد شد. بعد از خشک شدن همه قسمت‌های آن، با بهره‌گیری از ماشین آلات بسته‌بندی، نایلون‌های استرچ به دور بسته علوفه پیچیده می‌شوند.

به این ترتیب هرکدام از بسته‌های علوفه، یک سیلو مجزا خواهند بود که می‌توان تا مدت‌های زیادی آن‌ها را نگهداری کرد بدون آنکه دچار خرابی یا کپک زدگی شوند. در نهایت نیز حمل و جابه‌جایی این بسته‌ها خیلی راحت‌تر از روش سنتی بسته‌بندی علوفه است. انواع مختلف استرچ سیلاژ همچنین در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف قابل تولید هستند که با توجه به نوع کاربرد می‌توان برای هر محصول، از رنگ و اندازه متفاوتی استفاده کرد.

قیمت استرچ سیلاژ

قیمت استرچ سیلاژ بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت این محصول، کیفیت بالای آن است. چرا که اگر به دنبال خرید استرچ سیلاژ با کیفیت هستید باید محصولی را پیدا کنید که از مواد اولیه با کیفیت و مرغوبی تهیه شده باشد.

از این رو قیمت مواد اولیه یکی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت استرچ سیلاژ است. تولید این دسته از محصولات با استفاده از مواد درجه ۲ و ۳ بدون شک با قیمت کمتری ارائه می‌شود اما در مقابل نسبت به مواد درجه ۱، کیفیت کمتری خواهند داشت.

از دیگر عوامل مؤثر در تعیین قیمت استرچ سیلاژ می‌توان به ابعاد و ضخامت نایلون و همچنین برندهای تولید کننده آن‌ها اشاره کرد. در واقع هر چه برند تولید کننده از اعتبار و تجربه بیشتری در تولید فیلم‌های استرچ سیلاژ برخوردار باشد، محصولات آن نسبت به برندهای دیگر قیمت بالاتری دارند.

کاربرد استرچ سیلاژ

استفاده از استرچ سیلاژ در بسته‌بندی محصولات کشاورزی علوفه بسیار گسترده است. از طرفی با توجه به فوایدی که این روش دارد، بسیاری از افراد به جای استفاده از روش سنتی گذشته به بسته‌بندی علوفه با استرچ سیلاژ روی آورده‌اند.

از این محصول می‌توان در سیلاژ ذرت، یونجه، چغدرقند، جو و سیب‌زمینی استفاده کرد که از نمونه‌های بارز کاربرد این محصول در صنعت کشاورزی هستند‌. در واقع استفاده از سیلاژ تضمین کننده غذای مناسب گاوهای شیرده در هر فصلی خواهد بود. چرا که علوفه بسته‌بندی شده با کمک این روش، حتی تا بیشتر از یک سال سالم خواهد بود و همچنین برای نگهداری آن‌ها نیاز به هیچ شرایط محیطی استثنایی نخواهد بود. از مهم‌ترین کاربرد استرچ سیلاژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تضمین کننده تأمین خوراک منظم دام و طیور در هر شرایطی
  • امکان تأمین علوفه در فصل‌هلی مختلف با کیفیت یکسان
  • امکان تولید سیلاژ در فصول مختلف و با شرایط آب‌وهوایی متنوع
  • بهبود فرایند بهداشت و کمک به افزایش تولید چمن سبز
  • مؤثر در از بین رفتن بیماری‌های انگلی در اثر بسته‌بندی درست
  • مانع از هدر رفتن علوفه های سبز و تازه مازاد

جمع‌بندی

استفاده از نایلون‌ بسته بندی علوفه در صنعت کشاورزی بسیار گسترده است. یکی از انواع پلاستیک‌ها، استرچ سیلاژ است که جهت بسته‌بندی علوفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلاستیک که به آن فیلم استرچ سوله هم گفته می‌شود غالباً به صورت چند لایه تولید شده و با جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، باعث افزایش طول عمر علوفه می‌شود.

قیمت استرچ سیلاژ با توجه به کیفیت مواد اولیه به کار رفته در آن، ابعاد و ضخامت و در نهایت برند تولید کننده آن متفاوت است. با این حال با توجه به کاربرد استرچ سیلاژ در بسته‌بندی علوفه، بهتر است به کیفیت و تعداد لایه‌های فیلم‌های استرچ علوفه بیشتر دقت کنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها