چگونه گلخانه‌ای مقاوم در برابر برف و باد داشته باشیم؟

تا به حال در اثر مشکلات سرما و برف و بوران به این سوال فکر کرده اید که چگونه گلخانه‌ای مقاوم در برابر برف و باد داشته باشیم؟ به‌هنگام خرید یا ساخت گلخانه در کنار تمام تصمیمات، ممکن است مقاومت گلخانه در برابر برف و باد به راحتی نادیده گرفته شود‌. با این حال، یک گلخانه‌دار باید به‌طور جدی در نظر بگیرد که چگونه یک گلخانه‌، در مقابل برف و باد دوام می‌آورد.

نکاتی در رابطه با گلخانه ای مقاوم در برابر با برف و باد

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، بارش برف سنگین و وزش‌های تندِ باد می‌توانند به ساختار گلخانه آسیب جدی برسانند. متاسفانه تمام سازنده‌های گلخانه با مشکلات ناشی از برف و باد مواجه‌اند. اولین کاری که یک گلخانه دار قبل از ساخت یا خرید گلخانه باید انجام دهد این است که با جهاد کشاورزی منطقه مشورت کند و به این مسئله پی ببرد که با توجه به موقعیت جغرافیایی گلخانه اش چه میزان الزامات بار برف و باد لازم است.

صرف‌نظر از نوع گلخانه‌ای که می‌خواهید داشته باشید (به صورت مستقل یا متصل) بسیار مهم است که بررسی کنید و ببینید که الزامات کد ساختمان چگونه خواهد بود. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید نزد یک تأمین‌کننده یا سازنده گلخانه بروید تا ببینید کدام طرح گلخانه ای این الزامات و شرایط را برآورده می‌کند.

مقاومت گلخانه

گلخانه با قاب آلومینیوم اکسترود شده

 یک گلخانه کوچک با ساختار آلومینیومی مهر و موم شده معمولا به مجوزهای ساختمانی احتیاج ندارد، اما به ندرت شرایط بارهای برف یا باد را برآورده می‌کند. بیشتر گلخانه‌ها طوری طراحی نشده‌اند که یک عمر دوام داشته باشند و به سرعت تخریب می‌شوند. تولیدکنندگانی که به دنبال ساختاری ماندگارتر هستند باید به دنبال گلخانه هایی باشند که به جای قاب آلومینیومی مهر و موم شده، از قاب آلومینیوم اکسترود شده ( قالب‌ریزی شده) استفاده کنند.

گلخانه‌های کیفیت بالاتر با قاب آلومینیوم اکسترود شده به احتمال زیاد الزامات محلی را برآورده می‌کنند، بنابراین طول عمر بالاتری دارند. به‌طور‌کلی، گلخانه ها باید حدود 14 کیلوگرم برف در هر متر مربع (معادل حدود 1/3 متر برف) و وزش باد تا 160 کیلومتر بر ساعت را تحمل کنند تا بیشترین کارایی را داشته باشند.گلخانه‌هایی که با قاب‌های اکسترود، با کیفیت ساخته شده اند نه تنها قادر به تأمین نیازهای باد و برف هستند بلکه یک ساختار کاملا دائمی در نظر گرفته می‌شوند که برای مدت زمان طولانی عمر می‌کنند.

اگر به دنبال گلخانه‌ای هستید که بارهای سنگین برف و باد را تحمل کند و یک عمر دوام بیاورد، باید به‌طور جدی گلخانه‌ای با قاب آلومینیوم اکسترود شده را در نظر بگیرید. تولید انواع پوشش گلخانه باعث شده است که گلخانه ها در شرایط مختلفی از محیط‌ها؛ خود را با محیط های اطراف وقف دهند و بتوانند شرایط رشد مناسبی را برای گیاهان  فراهم سازد. گلخانه‎‌ای از جنس آلومینیوم اکسترود شده یکی از این نوع پوشش ها است.  گلخانه‌های کوچک برای برخی کاربردها مناسب است اما نباید به عنوان یک ساختار دائمی در نظر گرفته شود در مکان‌هایی که بارهای برف یا باد از حد معمول فراتر می رود، از مهار بند اضافی یا از طرح‌های فن‌آوری پیشرفته برای ایجاد مقاومت بیشتر استفاده می‌شود.

برخی از گلخانه‌های قدیمی از بندهای متقاطع سنگین برای برآوردن نیازها و الزامات بیشتر برف استفاده می‌کنند. بسیاری از گلخانه‌های جدید از طراحی‌های پیشرفته مهندسی مانند خرپای قیچی استفاده می‌کنند. طراحی خرپای قیچی نه تنها به قدرت سازه گلخانه می‌افزاید بلکه به‌دلیل از بین بردن نیاز به بندهای متقاطع، فضای بیشتری برای سردرِ گلخانه فراهم می‌کند

 

گلخانه در زمستان

زمانی که در شرایط جغرافیایی نا مساعد قرار داریم و تصمیم به احداث یک گلخانه می‌کنیم، باید از قبل پیش بینی یک سری احتمالات یا حوادث و مشکلات را بکنیم، بعضی وقت‌ها هم اصلا از شرایط جغرافیایی یک محل خبری نداریم و تصمیم به احداث یک گلخانه می‌کنیم، در اینجور مواقع باید اگه از شرایط آب و هوایی مطلع هستیم که هیچ، اگر نه که با وزارت جهاد کشاورزی و یا اداره هوا شناسی یک مشورت در رابطه با شرایط آب و هوایی آن منطقه انجام دهیم. راه حل دوم احداث یک گلخانه‌ مقاوم در برابر برف و باد از جنس قاب آلومینیوم اکسترود شده می‌تواند برای ما کار ساز باشد.
 

کلام آخر

در یک نتیجه کلی متوجه شدیم که در شرایط نا مساعدی مثل برف و باد شدید چگونه گلخانه‌ای مقاوم در برابر برف و باد داشته باشیم وبا راه حل‌های مثل مراجعه به اداره هواشناسی منطقه یا جهاد کشاورزی، تمام اطلاعاتی را که برای الزامات بار برف و باد نیاز دارید به شما ارائه داده می‌شود. با استفاده از این اطلاعات می توانید تمام گزینه های خود را با تامین کننده گلخانه خود در میان بگذارید و از خیال خود را بابت یک  گلخانه‌ مقاوم در برابر برف و باد را راحت نگه دارید. همچنین متوجه شدیم که بهترین گلخانه در این شرایط گلخانه‌ای است، از قاب آلومینیوم اکسترود شده که مقاوم و مناب با شرایط آبو هوایی نامساعد است.

دیدگاه ( 2 )

  1. علی17 دی 1402

    سلام یه گلخونه 3در4 روی پشت بوم خونه دوطبقه دارم با وزن 200کیلو میخوام بدونم تا چه سرعتی از باد میتونه خرابش کنه یا بلندش کنه من مشهد هستم میانگین سرعت باد درمشهد 65بوده

    پاسخ
    • کیهان پلاستیک30 دی 1402

      سلام مشاوران ما در شرکت به صورت رایگان میتونن راهنمایی کنن. لطفا تماس بگیرید

      پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها