۸ مزیت فیلم مالچ پلاستیکی در کشاورزی
در این مقاله می خوانیم

یکی از نگرانی‌های افرادی که زمینی برای زراعت و یا پرورش گیاهان و سبزیجات و… دارند، پیدا کردن راه‌حل‌هایی است که از افت کیفیت خاک جلوگیری کند. اگر زمین کشاورزی و یا فضای سبز بزرگی در منطقه‌ای خشک یا نیمه خشک دارید، یکی از راه‌هایی که می‌توانید عملکرد بهتری در زمینه آبیاری و محافظت از خاک داشته باشید، استفاده از فیلم مالچ کشاورزی است. بعد از اینکه راه‌حل پیدا شد، سوالات مختلفی در ذهن کشاورزان و باغبانان بوجود می‌آید که کدام نوع مالچ بهتر است و اینکه مزایای استفاده از مالچ چیست. اگر می‌خواهید درباره فیلم مالچ کشاورزی و مزایای استفاده از آن را در کشاورزی بیشتر بدانید، تا انتهای متن همراه ما باشید. در ادامه به تمام سوالات شما در ارتباط با فیلم مالچ پاسخ خواهیم کرد.

 فیلم مالچ کشاورزی چیست؟

به صورت کلی مالچ به پوششی گفته می‌شود که بر روی سطح خاک برای محافظت از خاک و افزایش کیفیت آن استفاده شود. در گذشته از مالچ‌های آلی یا مالچ طبیعی مانند کاه، علف خشک، برگ، چوب خرد شده و… استفاده می‌کردند، اما امروزه برای داشتن عملکرد سریع‌تر و بهتر و زودرسی محصولاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل، ذرت و به صورت کلی اکثر گیاهان گرمادوست از مالچ‌های غیرآلی و پلاستیکی استفاده می‌شود.

 این ایده که هزینه‌ها را کاهش دهند و استفاده از مالچ را آسان‌تر کنند و همچنین سازگار کردن مالچ با محیط زیست، از سال ۱۹۶۰ شروع شد و در ۱۰ سال اخیر و با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه‌های تولیدی، این ایده توانست به ساخت فیلم های مالچ پلاستیکی تبدیل شود. مالچ‌های غیرآلی از پلی‌ اتیلن یا پلاستیک ساخته شده‌اند و ماندگاری بیشتری نیز در مقایسه با مالچ‌های دیگر دارند. به دلیل ضخامت، کیفیت و انعطاف‌پذیری که مالچ پلاستیکی دارد، کشاورزان و باغبانان به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و مالچ را بر روی سطح خاک قرار دهند.

مزایای استفاده از فیلم مالچ پلاستیکی در کشاورزی چیست؟

مزایای استفاده از فیلم مالچ پلاستیکی در کشاورزی چیست؟

برای افرادی که می‌خواهند با مزایای فیلم مالچ پلاستیکی در کشاورزی آشنا شوند و خیالشان از کیفیت خاک راحت شود و با اطمینان از این مالچ استفاده کنند، در این بخش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم:

زودرس شدن محصول

اولین مزیتی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، رسیدن زودتر محصول با استفاده از فیلم مالچ پلاستیکی است. مالچ پلاستیکی انرژی خورشید را جذب می‌کند و سپس با کاهش تهویه باعث افزایش دمای خاک و نگه داشتن گرما در آن می‌شود و بنابراین نمی‌گذارد که سرمای محیط بیرون باعث آسیب به جوانه‌های گیاهان شود. با برداشت سریع‌تر محصولات این امکان برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید زودتر از رقیب‌های خود، محصولات را در بازار عرضه و آن‌ها را به فروش برسانید.

کاهش میزان آبیاری

از دیگر مزایای استفاده از فیلم مالچ پلاستیکی در کشاورزی می‌توان به کاهش تبخیر بیش‌ از حد اشاره کرد. بنابراین با کاهش تبخیر و خروج آب، تعداد دفعات آبیاری نیز کمتر خواهد شد. درنتیجه فیلم مالچ به شما کمک می‌کند تا در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۸ مورد از مزایای فیلم مالچ پلاستیکی بیشتر آشنا شویم:

جلوگیری از خروج مواد مغذی خاک

اگر به همراه استفاده از فیلم مالچ پلاستیکی برای زمین کشاورزی از آبیاری قطره‌ای نیز استفاده کنید، می‌توانید علاوه بر مزیتی که در قسمت قبل گفته شد از کاهش مواد مغذی موجود در خاک به دلیل شسته شدن آن‌ها نیز جلوگیری کنید؛ زیرا مالچ سطح خاک را پوشانده و نمی‌گذارد مواد مغذی از خاک خارج شوند.

جلوگیری از رشد علف هرز

اگر فیلم مالچ پلاستیکی از نوع تیره را تهیه کنید، می‌توانید علف‌های هرز زمین خود را کاهش دهید. به این صورت که این نوع از مالچ‌ها از فتوسنتز سایر گیاهان جلوگیری می‌کنند و بنابراین شرایطی برای علف‌های هرز بوجود نمی‌آید که بتوانند از آب و مواد مغذی خاک استفاده و رشد کنند.

 بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی

بعد از رسیدن محصول، فیلم‌های مالچ‌ پلاستیکی که سطح خاک و محصول را پوشانده‌اند از برخورد آن‌ها با سطح خاک جلوگیری می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که کیفیت محصول بهتر شده و آسیب و خرابی برای آن بوجود نیاید.

جلوگیری از فرسایش خاک

همچنین فیلم مالچ پلاستیکی از فرسایش خاک در اثر باد و دیگر اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی جلوگیری می‌کند و بنابراین کیفیت خاک در تمام طول رشد محصول حفظ خواهد شد.

ایجاد فضایی خوب برای رشد ریشه‌ها

برای اینکه محصولی به نتیجه برسد باید ریشه‌های آن بتوانند در محیط خوبی رشد کرده و گسترش پیدا کنند. مالچ پلاستیکی این شرایط مطلوب را برای ریشه‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند به خوبی رشد خود را ادامه دهند.

  • از دیگر مزایای استفاده از مالچ پلاستیکی می‌توان به کاهش شستن کودها از روی خاک، جلوگیری از تنش رطوبتی گیاه، جلوگیری از ایجاد شدن لایه نمکی بر روی سطح خاک، مانع سله بستن خاک، جلوگیری از نوسانات دمایی و موارد دیگر اشاره کرد. فیلم مالچ کشاورزی یک نوع از پلاستیک های کشاورزی است. در واقع کاربرد و مزایای فیلم مالچ کشاورزی به نوعی مرتبط است با کاربرد و مزایای نایلون در صنعت کشاورزی، چون هر یک از این نایلون های کشاورزی در بخش های مختلف کشاورزی کاربرد و مزایای منحصر به فرد خود را دارد.

نکات--فیلم-مالچ-کشاورزی

در هنگام خرید فیلم مالچ پلاستیکی به این نکات توجه کنید

باید بدانید که از انواع مالچ موجود در بازار کدام نوع از این مالچ ها مناسب کار شما است. برای مثال اگر بعد از خواندن مزایای استفاده از مالچ پلاستیکی در کشاورزی تصمیم  به انتخاب مالچ مورد نظر گرفته‌اید، که کدام نوع مالچ را برای زمین کشاورزی خود تهیه کنید، حتما توجه داشته باشید که محصول مالچ پلاستیکی مطابق با فصلی باشد که می‌خواهید از آن استفاده کنید، به عنوان مثال برای فصول گرم از مالچ تابستانی و برای فصول سرد از مالچ زمستانی استفاده کنید.

 وظیفه این دو نوع مالچ با یکدیگر متفاوت خواهد بود و مالچ زمستانی برای زمانی است که می‌خواهید عایقی بر روی گیاهان ایجاد کنید و مالچ تابستانی برای جلوگیری از ورود گرما به خاک است. همچنین باید بدانید که نوع، ضخامت و رنگ فیلم مالچ پلاستیکی را باید با توجه به نوع گیاهان و شرایط خاک و آب و هوایی منطقه انتخاب کنید تا مالچ بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.

فیلم مالچ

نتیجه گیری کلی از تهیه فیلم مالچ کشاورزی

اگر زمین کشاورزی داشته باشید، حتما نگران شرایط و سلامت خاک و زمان رسیدن محصول و کیفیت آن‌ها خواهید بود و به همین دلیل در این متن به بررسی مزایای استفاده از فیم مالچ پلاستیکی در کشاورزی پرداختیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای نگهداری و محافظت از خاک و گیاهان موجود در زمین خود بگیرید. اگر نایلون مالچ پلاستیکی را به درستی انتخاب کنید، می‌توانید تعداد دفعات آبیاری را کاهش داده و کیفیت خاک را حفظ کنید و نگذارید علف‌های هرز یا نوسانات دمایی یا شرایط رطوبتی آسیبی به خاک و ریشه گیاهان و محصولات برساند و سریع‌تر از همه بتوانید محصولی باکیفیت را در بازار عرضه کنید.

  • مالچ پلاستیکی چیست؟

دیدگاه ( 1 )

  1. حسینی1 تیر 1401

    و اگر این پلاستیک ها در طبیعت رها شود !!! فاجعه ای بزرگتر در راه است!!

    پاسخ
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*