لیست تجهیزات گلخانه ای

گلخانه سازه‌ای است که به منظور محافظت، کاشت و برداشت گیاهان خاص یا خارج از فصل معمول تولید طراحی شده است. در قرن هفدهم میلادی، گلخانه‌ها را از آجر یا چوب می‌ساختند که مساحت چندان زیادی نداشت. با کاهش قیمت شیشه و در دسترس قرارگرفتن آن، گلخانه‌ها به سازه‌ای سقف‌دار و دیواره‌های شیشه‌ای تبدیل شدند. گلخانه‌های بزرگ در زمینه کشاورزی به جزء تولید محصولات کشاورزی، برای علم گیاه‌شناسی نیز حائز اهمیت هستند، زیرا به حفظ و نگهداری گونه‌های نادر گیاهی کمک می‌کنند. تجهیزات گلخانه به تولید محصولات باکیفیت‌تری منجر می‌شود ما در این مطلب قصد داریم به تجهیزات گلخانه ای بپردازیم.

ساختار یک گلخانه به چه شکل است؟

قیمت نایلون گلخانه

گلخانه‌های امروزی اغلب یک سازه شیشه‌ای یا پلاستیکی هستند که به منظور تولید میوه‌ها، گل‌ها و یا هر گیاه دیگری که نیاز به شرایط دمایی خاصی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی اوقات دو یا چند گلخانه در کنار هم هستند تا دیوارهای خارجی کمتری داشته باشند و در نتیجه هزینه‌های گرمایشی آنها کمتر شود. گیاهان نیاز دارند در اغلب ساعات روز در معرض نور طبیعی قرار بگیرند. جنس سازه از آلومینیوم، فولاد گالوانیزه یا چوب‌هایی مانند چوب سرو ساخته می‌شود. اغلب گلخانه‌ها توسط پرتوهای خورشید و قسمتی با وسایل مصنوعی مانند بخاری و هیتر گرم می‌شوند. ممکن است گاهی دمای گلخانه خیلی گرم و یا خیلی سرد شود، برای متعادل‌سازی دما به سیستم تهویه نیاز است. گلخانه ها همچنین دارای تمهیدات خاصی هستند که در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی تجهیزات مورد نیاز گلخانه بپردازیم.

لیست تجهیزات گلخانه ای

در ادامه این مقاله می‌خواهیم تجهیزات گلخانه را به طور کامل برای شما شرح دهیم تا اگر قصد دارید یک گلخانه خانگی و یا حتی یک گلخانه بزرگ تأسیس کنید با تمام ابزار مورد نیاز خود آشنا باشید و یا لیست ابزار مورد نیاز خود را بدانید.

1) پوشش گلخانه‌ای

اولین قدم و اصلی‌ترین بخش تجهیزات گلخانه پوشش گلخانه است. گزینه‌های مختلفی برای پوشش یک گلخانه وجود دارد که به اختصار در مورد هر یک توضیح می‌دهیم.

فیلم پلی‌اتیلن (نایلون عریض): فیلم پلی اتیلن ماده‌ای ضخیم و قابل انعطاف است که به صورت ورق‌هایی با ضخامت مختلف اندازه‌گیری می‌شود و می‌تواند به صورت تک لایه یا چند لایه مورد استفاده قرار گیرد. یک ورق پلی اتیلن با کیفیت می‌تواند از اشعه ماورا بنفش محافظت کند و دوام بسیار خوبی در برابر کشش دارد. شفافیت پلی اتیلن گلخانه‌ای باعث می‌شود که نور را به خوبی در فضا پخش کند. پرکاربردترین نوع پوشش در تجهیزات گلخانه به علت قیمت بسیار مناسب، طول عمر و بازدهی بالا، پوشش پلی اتیلن است که برای گلخانه‌هایی با کشت وسیع بهترین انتخاب ممکن هستند.

پانل‌های پلی کربنات: یکی دیگر از پوشش‌های گلخانه‌ای، پانل‌های پلی کربنات هستند که یک پلاستیک سخت و محکم و نیمه شفاف است که تقریباً به اندازه شیشه شفافیت دارد. انتقال نور به وسیله پلی کربنات بسیار خوب عمل می‌کند و این مواد سبک وزن به راحتی قابل برش، جابه‌جایی و نصب هستند.

پوشش‌های دیگر مصرفی برای گلخانه:

  • پوشش شیشه‌ای گلخانه: اغلب برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر جنبه تزیینی دارد.
  • پلی وینیل فلوراید: این پوشش برای محافظ بر روی صفحات فایبرگلاس قرار می‌گیرید که طول عمر و مقاومت بالایی دارد اما به دلیل قیمت بالا زیاد مقرون به صرفه نیست.
  • پلی وینیل کلراید: با وجود ورق‌های پلی اتیلن اصلاً کار عاقلانه و منطقی نیست که از این پوشش برای تجهیزات گلخانه استفاده کنید زیرا دارای قیمت بالا، نصب سخت و شکنندگی بسیار است.

2) وسایل گرمایشی: تهیه بخاری‌های گلخانه‌ای

یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز در تجهیزات گلخانه بعد از پوشش گلخانه تجهیزات گرمایشی هستند. این تجهیزات گرمایشی وظیفه تأمین گاز پروپان گلخانه‌ای را بر عهده دارد که با توجه به ابعاد گلخانه و نوع کشت گیاهان باید با یک مهندس کشاورزی برای انتخاب بهترین آن نوع کمک و مشاوره بگیرید.

3) سیستم خنک کننده: فن تهویه هوا

به وسیله سیستم خنک کننده یا فن تهویه هوا می‌توان، هوای راکد گلخانه را جابه‌جا کرد تا محیطی سالم ایجاد شود. فن تهویه برای رشد گیاهان بسیار عالی هستند. یک محیط رشد خنک‌تر را ایجاد می‌کند که به طور مستقیم می‌تواند به سودآوری و تولید با کیفیت محصولات شما کمک کند.

قیمت و تجهیزات گلخانه

4) تجهیزات روشنایی گلخانه‌ای

اگر می‌خواهید بذرهای بهتر، سالم‌تر و گیاهان پرانرژی‌تر با عملکرد بسیار بالا و گلدهی فراوان داشته باشید تجهیزات روشنایی گلخانه را بسیار جدی بگیرید. چراغ‌های گلخانه‌ای که درون فضای گلخانه و داخل محیط نایلون گلخانه نصب می‌شوند و تجهیزات مخصوص روشنایی گلخانه در برابر رطوبت و شرایط خاص گلخانه‌ها مقاوم هستند و برای کار در محیط‌های گلخانه‌ای، طراحی شده‌اند و عملکرد خوبی در این زمینه داشتند. تجهیزات روشنایی تکمیلی گلخانه می‌تواند یک سرمایه گذاری سودآور برای شما باشد.

5) تجهیزات گلدان‌ها و سینی‌های مخصوص کشت بذر در گلخانه

  • تشک گرم کننده مخصوص نهال
  • ایستگاه جوانه زنی گرم
  • کابل‌های گرم کننده سریع خاک
  • تشک پخش مجدد گرما
  • تکیه‌گاه‌های مخصوص گیاهی

ابزاری که در بالا ذکر شد مورد نیاز برای تمام گلخانه‌ها نیست بلکه با توجه به نوع کشت باید وسایل مورد نیاز گلخانه خود را انتخاب کنید.

6) تجهیزات آبیاری گلخانه‌ای

سیستم‌ها و تجهیزات آبیاری گلخانه انواع متفاوتی دارد که عبارت‌اند از: سیستم آبیاری قطره‌ای، سیستم‌های مه پاش، سیستم‌های آب‌پاش و وسایل آبیاری دستی هستند. اما بهترین و مؤثرترین روش در آبیاری گلخانه آبیاری قطره‌ای است که تا 70 درصد آب کمتری در مقایسه با انواع دیگر آبیاری مصرف می‌کند و می‌تواند عملکرد محصول شما را تا دوبرابر افزایش دهد.

7) سیستم‌های هیدروپونیک: سیستم رشد هیدروپونیک ، شامل سیستم هوازی ، تجهیزات باغبانی هیدروپونیک ، لوازم باغبانی هیدروپونیک و چراغ مخصوص رشد گیاهان را شامل می‌شود. گیاهان با رشد هیدروپونیک تانیم برابر سریعتر رشد می‌ محصولاتی بارور تر از سبزیجات ، میوه‌ها ، گیاهان و گل‌ها تولید می کنند. سیستم های هیدروپونیک ضمن کنترل کامل آب و هوا ، مواد مغذی و شرایط رشد ، هدر رفت آب و میزان منابع طبیعی مورد نیاز برای رشد را کاهش می‌دهد.

 

نایلون گلخانه

قیمت تجهیزات گلخانه

یکی از مهم‌ترین اجزای گلخانه، نایلون گلخانه است. برای خرید این نایلون ابتدا دقت کنید که چه نوع نایلونی برای شما مناسب است سپس از سایت کیهان پلاستیک اقدام به خرید کنید. باقی تجهیزات گلخانه نیز دارای مدل‌های زیادی است که ممکن است به دلیل تفاوت در کیفیت و یا خارجی بودن کالا، قیمت‌های بسیار مختلفی داشته باشد. بهتر است برای دریافت قیمت و خرید تجهیزات گلخانه ای، از سایت‌های معتبر اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله ما به بررسی کامل تجهیزات گلخانه پرداختیم و با تمامی تمهیدات مورد نیاز آشنا شدیم. البته باید توجه داشته باشید که اگر شما هم قصد احداث گلخانه خانگی کوچک یا بزرگ را دارید با توجه به نوع گلخانه و گیاهانی که کشت می‌کنید ممکن است تجهیزات بیشتر و یا متفاوت‌تری احتیاج داشته باشید. به منظور مشاوره و یا راهنمایی‌های لازم جهت احداث گلخانه خود می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها