روش های تولیدنایلون
در این مقاله می خوانیم

تا به حال به این فکر کرده اید که روش تولید نایلون عریض به چه صورت است؟ آیا می‌دانستید که مراحلی برای تولید نایلون ها وجود دارد تا یه فرایندی طی شود تا یک نایلون با کیفیت تولید شود. در جهانی که در آن زندگی می‌کنیم در طول روز با انواع پلاستیک‌ها، نایلون‌ها، نایلکس‌ها، سفره‌های یکبار مصرف و … سروکار داریم. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا شما را به طور کامل با روش های تولید نایلون آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

روش های تولید نایلون

به طور کلی می‌توان روش های تولید نایلون را به سه مرحله کلی تقسیم بند کرد. مرحله‌های تولید نایلون شامل موارد زیر است:

  1. ذوب مواد اولیه
  2. سردکردن و شکل‌دهی
  3. تبدیل به رول‌ها

ذوب مواد اولیه

گرانول های پلی‌اتیلن و نایلون طبق فرمول خاصی که هر تولیدکننده برای تولید محصولات خود از آن استفاده می‌کند، با یکدیگر ترکیب می‌شوند و آن ها را داخل قیف ماشین اکسترودر می‌ریزند. مواد در داخل آن با حرارت مشخص شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو می‌رود، سپس این مواد وارد سیلندر ماردون می‌شوند، که در این مرحله سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است.

با چرخش ماردون و حرارتی آن پلاستیک به خمیر تبدیل می‌شود. چرخش ماردون در انتها به دای متصل خواهد شد. دای مواد اولیه را به لایه نازکی از نایلون تبدیل می‌کند. در این هنگام نایلون توسط خرطوم‌هایی اطراف دستگاه سرد می‌شوند و دیگر حالت چسبندگی ندارند. مراحلی که در بالا بیان شد مراحل کلی تولید نایلون است.

روش تولید با فرایند اکستروژن پلاستیک

فرایند اکستروژن پلاستیک

فیلم اکستروژن بادی رایج ترین فرایندی است که در صنعت بسته بندی و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند شامل ورود مواد پلاستیکی مذاب به درون محفظه‌ای بادی است که به‌طور‌مداوم دمیدن ادامه پیدا می‌کند تا اینکه لایه های بادی تشکیل شوند. پس از اتمام فرایند اکستروژن پلاستیک فیلم بدست آمده هم به‌ صورت مستقیم و هم به صورت قطعات جداگانه ی فیلم برای ساخت یک فیلم یکدست و مسطح قابل استفاده است.

مراحل روش تولید فیلم به وسیه فرایند اکستروژن پلاستیک

پلاستیک مذاب از طریق یک دهانه ، جهت تشکیل دیواره ای نازک به درون محفظه دمیده می‌شود. هوا از میانه ی دهانه وارد محفظه می‌شود تا اینکه تیوب شکل یک بالون به خود بگیرد. برای خنک کردن فیلم، حلقه ای از هوای خنک که در بالای دهانه هست که کار خنک سازی فیلم را انجام می‌دهد. به دستگاهی که تمام این فرایند در‌‌‌‌‌آن انجام‌ می‌شود اکسترودر‌ می‌گویند. همچنین ما برای آشنایی بیشتر با فرایند اکستروژن در مقالات سایت به طور کامل به این موضوع اشاره کرده ایم. فرایند اکستروژن یکی از روش های عالی برای تولید فیلم پنج لایه است.

روش تولید نایلون کشاورزی

روش تولید پلاستیک کشاورزی

نایلون کشاورزی نوعی نایلون عریض بر پایه پلی‌اتیلن به شمار می‌رود که در بخش کشاورزی کاربرد دارد. نایلون کشاورزی به صورت یک تا چندلایه با عرض ۱۰ سانتی‌متر تا ۲۰ متر و ضخامت ۲۵ میکرون تا ۶۰۰ میکرون قابل تولید و عرضه است که این اعداد باتوجه‌به نیاز مشتری متغیر است. این محصول در انواع متفاوتی از نظر تعداد لایه، رنگ و ضخامت ساخته و عرضه می‌شود.

کشاورزان و باغ‌داران، از نایلون‌های عریض برای نگهداری و محافظت از محصولات خود در مقابل تغییرات جوی آب‌وهوای و جلوگیری از سرما و یخ‌زدگی محصول استفاده می‌کنند. این نایلون‌ها با پلی‌اتیلن سنگین تولید و عرضه می‌شود که وارد ماشین اکسترودر می‌شود و مواد در داخل آن با حرارت مشخص شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو می‌رود. سپس این مواد وارد سیلندر ماردون می‌شوند که این سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است. با چرخش ماردون و حرارت آن پلاستیک به خمیر تبدیل می‌شود. چرخش ماردون در انتها به دای متصل خواهد شد و  مواد اولیه را به لایه نازکی از نایلون تبدیل می‌کند. در این هنگام نایلون توسط خرطوم‌هایی اطراف دستگاه تولید نایلون سرد می‌شوند و دیگر حالت چسبندگی ندارند و تبدیل به نایلون کشاورزی می‌شود.

روش تولید نایلون گلخانه ای

روش تولید نایلون گلخانه‌ای

در هر گیاهی برای نمو و رشد ایده‌آل نیاز به شرایط خاصی از لحاظ دمای روزانه، دمای شبانه، شدت نور، میزان رطوبت خاک و میزان رطوبت نسبی هوا دارد. پس در پرورش گیاهان گلخانه‌ای باید به‌تمامی عوامل بیان شده دقت کرد.

یکی از روش های تولید نایلون، روش تولید نایلون گلخانه‌ای است. در تولید نایلون گلخانه ای مواد اولیه بعد از توزین، توسط تسمه نقاله به مخلوط‌کن انتقال داده می‌شود تا به طور کامل باهم مخلوط و ترکیب شوند. این مخلوط در مرحله بعدی وارد دستگاه اکسترودر می‌شود. سپس فیلم تولیدی وارد دستگاه خنک‌کننده شده، در این قسمت عرض و ضخامت فیلم در هنگام تولید باید تحت کنترل دقیق باشد. بعد از خنک شدن کامل فیلم به صورت رول درمی‌آیند. 

اما گاهی مشتری ها نایلون گلخانه‌ای خود را، متناسب باشرایط محیطی و محل احداث گلخانه خود، سفارشی درخواست می‌کنند، که پوشش نایلونی خود دارای قابلیت های ویژه ای باشد این قابلیت ها با اضافه کردن برخی از افزودنی ها به مواد اولیه در دستگاه، در اول کار به وجود می‌آید، این گونه می‌شود که نایلون گلخانه‌ تولید می‌شوند.

مواد تشکیل‌دهنده فیلم استرچ

روش تولید فیلم استرچ

فیلم‌ها یا رول‌های استرچ نوعی نایلون از جنس سلفون هستند که دارای ابعاد وسیع و کاربردهای گوناگونی است. جنس این فیلم‌ها از پلی‌اتیلن (PE) و یک محصول نایلونی بر پایه پلیمرهای صنعتی است. این محصول دارای ویژگی‌های کشسانی، شفافیت و چسبندگی است. این نایلون‌ها از پلی‌اتیلن سبک ساخته می‌شوند و وارد ماشین اکسترودر می‌شود. مواد در داخل آن با حرارت مشخص شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو می‌رود سپس این مواد وارد سیلندر ماردون می‌شوند.

این سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است. با چرخش ماردون و حرارتی آن پلاستیک به خمیر تبدیل می‌شود. چرخش ماردون در انتها به دای متصل خواهد شد و  مواد اولیه را به لایه نازکی از نایلون تبدیل می‌کند. در این هنگام نایلون توسط خرطوم‌هایی در اطراف دستگاه سرد می‌شوند و دیگر حالت چسبندگی ندارند. و نایلون به دست امده همان فیلم استرچ است.

روش تولید انواع استرچ غذایی

روش تولید انواع استرچ غذایی

یکی از روش های تولید نایلون، روش تولید استرچ مواد غذایی است استرچ مواد غذایی یا همان نایلون محافظ مواد غذایی در حقیقت فیلم‌های سلفون شفافی است که دارای ویژگی چسبندگی و کشسانی بالا هستند. استرچ مواد غذایی در صنایع غذایی، برای روکش کردن مواد غذایی سرد و گرم استفاده می‌شود.

استرچ غذایی یا همان به زبان عامیانه سلفون روکش و محافظ مواد غذایی نظیر محصولات و فراورده‌های پلاستیکی است که دارای مصرف‌ و استفاده خانگی هستند و در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. کاربرد این محصول اصولاً در خانه برای ایجاد پوشش برای محصولات غذایی نظیر سبزیجات، گوشت، میوه، مرغ، ماهی، قارچ، و انواع شیرینی جات و دسرها است.

 این نایلون با جلوگیری از ورود میکروب، باکتری، گردوغبار و رطوبت باعث حفظ طراوت، تازگی و شادابی مواد خوراکی می‌شود و مانع فاسد شدن زودهنگام آن می‌شود. با استفاده از این سلفون‌ها دیگر دغدغه خراب و فاسد شدن مواد خوراکی را نخواهید داشت. استرچ های مواد غذایی به‌عنوان بهترین محافظ مواد غذایی شناخته می‌شوند. نام دیگر استرچ مواد غذایی در بازار “پلاستیک استرچ” گفته می‌شود.کار فیلم استرچ مواد غذایی به‌این‌ترتیب است که اصلاً اجازه نمی‌دهد که هوای داخل به بیرون برود و به همین خاطر مانع کپک زدن و فاسد شدن مواد غذایی و مواد خوراکی می‌شود و طول عمر مواد غذایی را دوچندان می‌کند.

روش تولید فیلم استرچ غذایی

تولید نایلون استرچ خوب نیازمند استفاده از ماشین‌آلات مجهز و مدرن است که در این عصر مدرن‌ترین ماشین‌ها برای تولید نایلون استفاده می‌شود و هرکدام از این ماشین‌ها روش های تولید نایلون متفاوتی دارد. برای تولید فیلم استرچ مرغوب و باکیفیت باید دقت زیادی کرد که دارای ضریب کشسانی بالا باشد.

همچنین چسبندگی و شفافیت خوب از دیگر مواردی است که باید موردتوجه زیادی قرار گیرد. تولید استرچ با مواد اولیه خوب و باکیفیت مخصوصاً چسبی که در آن ها برای تولید به کار گرفته می‌شود سبب می‌شود که محصول نهایی عملکرد و کارایی بهتر و مناسب‌تری نیز داشته باشد. روش تولید این نایلون مشابه روش تولید فیلم استرچ است و فقط ضخامت آن کمی متفاوت است.

روش تولید نایلون خیاری

روش تولید نایلون خیاری

یکی از روش های تولید نایلون، روش تولید نایلون خیاری است. نایلون خیاری به نایلون‌های بزرگ، ضخیم و بدون دسته‌ای می‌گویند که برای بسته‌بندی میوه‌ها و صیفی‌جات در میوه‌فروشی‌ها و میدان‌های تره‌بار استفاده می‌شوند. این نوع نایلون‌ها همان‌طور که از اسمش مشخص است در ابتدا باهدف بسته‌بندی خیار برای تروتازه نگه‌داشتن آن تولید و عرضه شده است ولی پس از گذشت زمان به دلیل ویژگی‌های مثبتی و کارآمدی که این محصول داشت، تبدیل به یکی از نایلون‌های پرمصرف و پرکاربرد در بازار شده است. این نایلون‌ها به دو صورت کیلویی و رولی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر دو صورت دارای کیفیت یکسانی است.

روش تولید پلاستیک خیاری

تفاوت این نوع نایلون‌ها یعنی نایلون‌های خیاری رولی و نایلون‌های خیاری کیلویی در نوع استفاده از آن ها است که در مدل رولی برگه‌ها به‌وسیله پرفراژ به طور کامل از یکدیگر تفکیک و جدا می‌شوند اما در نوع کیلویی برگه‌ها از اول یکدیگر جدا هستند و نیازی به هیچ وسیله‌ای برای جداسازی ندارد. این نایلون‌ها با پلی‌اتیلن سنگین تولید و عرضه می‌شود و وارد ماشین اکسترودر می‌شود که مواد در داخل آن با حرارت مشخص شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو می‌رود.

سپس این مواد وارد سیلندر ماردون می‌شوند که این سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است. با چرخش ماردون و حرارتی آن پلاستیک به خمیر تبدیل می‌شود. چرخش ماردون در انتها به دای متصل خواهد شد. مواد اولیه را به لایه نازکی از نایلون تبدیل می‌کند. در این هنگام نایلون توسط خرطوم‌هایی اطراف دستگاه سرد می‌شوند و دیگر حالت چسبندگی ندارند و تبدیل به نایلون خیاری می‌شود.

روش تولید نایلون عریض ساختمانی

روش تولید نایلون عریض ساختمانی

یکی از روش های تولید نایلون، روش تولید روش تولید نایلون عریض ساختمانی است که به صورت یک تا چندلایه با عرض ۱۰ سانتی‌متر تا ۱۲ متر و ضخامت ۲۵ میکرون تا ۶۰۰ میکرون قابل تولید و عرضه است. این اعداد باتوجه‌به نیاز مشتری متغیر است. در ساختمان‌سازی‌ها نیز از نایلون عریض استفاده بسیار زیادی می‌شود و کاربرد زیادی دارد. همچنین در پوشاندن نمای ساختمان استفاده می‌شود. پوشاندن سطح سازه‌های در حال ساخت‌کار آسانی ساده‌ای نیست و نمی‌توان با هر پوششی این کار را به‌راحتی انجام داد اما با استفاده از نایلون عریض به‌راحتی می‌توان سطح را پوشش خوبی داد.

خرید-و-قیمت-نایلون-عریض-کیهان-پلاستیک

این نایلون‌ها از پلی‌اتیلن سنگین ساخته می‌شود که مشابه روش تولید نایلون خیاری است یعنی، مواد اولیه وارد ماشین اکسترودر می‌شود که مواد در داخل آن با حرارت مشخص شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو می‌رود. سپس این مواد وارد سیلندر ماردون می‌شوند که این سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است. با چرخش ماردون و حرارتی آن پلاستیک به خمیر تبدیل می‌شود. چرخش ماردون در انتها به دای متصل خواهد شد. مواد اولیه را به لایه نازکی از نایلون تبدیل می‌کند. در این هنگام نایلون توسط خرطوم‌هایی اطراف دستگاه سرد می‌شوند و دیگر حالت چسبندگی ندارند و تبدیل به نایلون ساتمانی می‌شود نایلون ساخامانی یک نوع از نایلون عریض است. و تنها تفاوت آن در ضخامت و ابعاد با نایلون خیاری است.

نایلون-پنج-لایه-شرکت-نوآوران-کیهان-پلاستیک-پارسام

مشکلات تولید نایلون

تا اینحای مقاله روش های تولید نایلون را بیان کردیم، اما حال زمان آن است که خودمو رو برای مشکلات تولید نایلون هم اماده کنیم. یکی از مشکلات اصلی تولید این است که روش های حرفه ای را برای تولید نایلون و نایلکس با کیفیت یادبگیرید. کارگاه‌های تولید نایلون و نایلکس که به عنوان مجموعه‌های کاملا وابسته به صنایع پتروشیمی به شمار می‌روند. مشکلات تولید، چالش های زیادی را در اوایل شروع کار و اواسط کار، برای تولید کننده ها به همراه داشته است. خیلی از تولید کننده‌ها بعد چندین سال کار، خیلی از فرمول‌های ترکیب، برای تولید انواع نایلون و نایلکس ها را به درستی انجام نمی‌دهند، و با شکست مواجه می‌شوند. کلی ترین علت و اصلی ترین آن، عجله کردن، در شروع کار تولید است. باید قبل شروع هر کاری به خوبی آموزش دید و همه نکات و عوامل را بررسی کرد.

آیا میدانستید که یک نایلون ساده برای آن که تولید شود چه مراحل ساختی راطی میکند تا به دست مصرف کننده برسد؟ ممکن است که نایلون برای تولید شدن روش های خاصی را داشته باشد اما مهم آن است که بهترین روش تولید نایلون باکیفیت کدام است؟ خیلی از تولید کننده های نایلون و نایلس به دنبال نحوه صحیح و حرفه ای مراحل تولید نایلون مرغوب برای مشتریان خود هستند.

 

حرف آخر

در مطلب فوق به ارائه نکاتی درباره روش های تولید نایلون پرداختیم و طی آن انواع روش هایی نظیر ورق روش تولید نایلون کشاورزی، روش تولید نایلون گلخانه ای، روش تولید فیلم استرچ، روش تولید انواع استرچ غذایی، روش تولید نایلون خیاری و روش تولید نایلون عریض ساختمانی و… را بیان کردیم و کاربرد آن را در صنعت برایتان بیان کردیم. امیدواریم مطلب ارائه شده برای شما بزرگواران مفید بوده و آگاهی‌تان را نسبت مراحل تولید این نایلون ها برده باشد. اگر سوالی در رابطه با نحوه مراحل روش تولید نایلون داشتید در قسمت دیدگاه همین مقاله نظر خود را ثبت کنید.

  • تولید نایلون چگونه صورت می‌گیرد؟
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*