تفاوت بین فیلم شیرینگ و فیلم استرچ چیست؟

بسته‌بندی کردن محصولات جزء کارهای اساسی در کارخانه‌های تولید محصولات مختلف است. یکی از روش‌های بسته‌بندی کالاهای تولیدی، استفاده از فیلم شیرینگ یا فیلم استرچ است. فیلم شیرینگ معمولاً برای بسته‌بندی در حجم و ابعاد کوچک به کار می‌رود و اکثراً به رنگ شفاف یا نیمه شفاف است. فیلم استرچ غالباً به صورت رول در ابعاد مختلف و رنگ‌های گوناگون قابل تولید است. در این‌ مقاله به مقایسه فیلم شیرینگ و فیلم استرچ پرداخته خواهد شد. پس اگر مایل هستید با تفاوت فیلم شیرینگ و فیلم استرچ آشنا شوید حتماً در ادامه با ما همراه باشید. قبل از این مقایسه، ابتدا به تعریف مختصری از فیلم شیرینگ و استرچ می‌پردازیم.

فیلم شیرینگ چیست؟

این فیلم شامل نایلون‌های بسته‌بندی متشکل از پلیمرهایی مانند پلی‌اتیلن، پلی الفین و پلی وینیل کلراید است. فیلم شیرینگ از طریق حرارت دهی جمع شده و به دور بسته مورد نظر کشیده می‌شود. این‌ روش گرمادهی از طریق اسلحه گرمایی یا تونل گرمایی در دستگاه شیرینگ پک انجام می‌شود. اسلحه گرمایی، مخصوص بسته‌های کوچک است و دستگاه شیرینگ پک برای بسته‌بندی محصولات در حجم‌های بزرگ کاربرد دارد. از فیلم شیرینگ اکثراً جهت بسته‌بندی انواع مواد غذایی عرضه شده در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

مزایا و کاربرد فیلم شیرینگ

فیلم شیرینگ پلی الفین، بیشتر در بسته‌بندی محصولاتی که نیاز به وجود هوا و اکسیژن در داخل بسته‌ دارند به کار می‌رود. زیرا اين نوع از فیلم شیرینگ دارای منفذهای ریزی بر روی نایلکس‌های تولید شده است. برای بسته‌بندی محصولاتی که نسبت به گرما نیز حساس هستند از برخی دیگر از انواع فیلم شیرینگ می‌توان استفاده کرد. مشتریانی هم که نسبت به حفظ محیط زیست و زمین پاک حساس‌تر و هوشیارتر هستند بهتر است از فیلم شیرینگ تجزیه پذیر، در بسته‌بندی‌های خود استفاده کنند.

حال که با فیلم شیرینگ آشنا شده‌اید، لازم است فیلم استرچ هم بشناسید تا بتوانید به درک درستی از فرق بین فیلم شیرینگ و فیلم استرچ برسید.

فیلم استرچ چیست؟

این فیلم شامل نایلکس‌های کششی بر اساس پایه‌های پلیمری است که مخصوص بسته‌بندی پالت محصولات در صنایع مختلف است. فیلم استرچ به طور متوالی توسط دستگاه استرچ به دور محصول پیچیده می‌شود تا بسته‌بندی به طور کامل انجام شود. بسته‌بندی محصولات با استفاده از فیلم استرچ، مانع از ورود رطوبت به داخل بسته‌ می‌شود. این فیلم همچنین از استحکام کششی و ضربه پذیری بالایی برخوردار است‌. بسته‌بندی محصولات، توسط این فیلم کششی، از دقت و سرعت بالایی نیز برخوردار است. به طور کلی، بسته‌بندی توسط این فیلم از دو طریق دستی و ماشینی انجام می‌گیرد.

مزایا و کاربرد فیلم استرچ

محصولات بسته‌بندی شده توسط فیلم استرچ، به خاطر وزن پایین این فیلم، از سبکی و راحتی در جابجايي برخوردار هستند. این فیلم به خاطر مقاومت بالایی که دارد، برای جابجایی نیاز به تجهیزات خاصی ندارد بنابراین می‌توان گفت هزینه انتقال محصولات بسته‌بندی با فیلم استرچ پایین است. از دیگر ویژگی‌های مهم فیلم استرچ می‌توان به شفافیت و قدرت چسبندگی بسیار بالای آن اشاره کرد. به همین دلیل است که در بسته‌بندی انواع مواد غذایی نیز کاربرد دارد.

حال که با مزایا و کاربردهای هر دو نوع فیلم بیشتر آشنا شدید؛ بهتر می‌توان به مقایسه فیلم شیرینگ و فیلم استرچ پرداخت.

تفاوت فیلم شیرینگ و فیلم استرچ از لحاظ ظاهری و فیزیکی

با مقایسه فیلم شیرینگ و فیلم استرچ مشخص می‌شود که فیلم شیرینگ، قطر، ضخامت و وزن بالاتری نسبت به فیلم استرچ دارد. نایلون شیرینگ همچنین در عرض‌های کوچک‌تری نسبت به نایلون استرچ تولید می‌شود. نایلون‌های شیرینگ در اثر حرارت دهی بدون هیچ‌گونه چروک و تا شدگی،‌ به دور محصول، بسته‌ می‌شوند اما نایلون استرچ از این ویژگی برخوردار نیست. یکی دیگر از انواع تفاوت فیلم شیرینگ و فیلم استرچ مربوط به استحکام کششی در آن‌ها می‌شود که ضریب کششی در فیلم استرچ بسیار بالاتر از فیلم شیرینگ است. در واقع فیلم شیرینگ، کششی هنگام بسته‌بندی ندارد بنابراین استفاده از فیلم استرچ مقرون به صرفه نیز است.

فرق بین فیلم شیرینگ و فیلم استرچ از نظر کاربردی

این دو فیلم از نظر کاربرد نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به این صورت که فیلم شیرینگ بیشتر مخصوص بسته‌بندی‌های لوازم خانگی و صنعتی است در حالی که از فیلم استرچ جهت بسته‌بندی محصولات آماده حمل و نقل استفاده می‌شود یعنی این کالاها از قبل به صورت یک پک آماده شده‌اند.

حال اگر از جهتی دیگر به مقایسه فیلم شیرینگ و فیلم استرچ بپردازیم مشاهده می‌شود که از فیلم شیرینگ در ساخت نایلون‌های تبلیغاتی مورد استفاده در فروشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود اما فیلم استرچ از چنین قابلیت و کارایی برخوردار نیست. فیلم شیرینگ همچنین در زیبایی و طراحی منحصر به فرد انواع بسته‌بندی محصولات، مؤثر است.

تفاوت فیلم شیرینگ و فیلم استرچ در قیمت و کیفیت

قیمت نایلون شیرینگ و استرچ با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. عوامل مؤثر بر قیمت آن‌ها شامل کیفیت، نوع کاربرد نایلون، وزن، ضخامت فیلم مورد نظر و مواردی از این قبیل است. به طور کلی می‌توان گفت قیمت نایلون استرچ به دلیل‌ هزینه‌بر بودن ماشین‌های استرچ بندی و مخزن پخش فیلم‌های استرچ معمولا گران‌تر است.

جمع‌بندی

نایلون شیرینگ و نایلون استرچ جهت بسته‌بندی محصولات متنوع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله با مقایسه فیلم شیرینگ و فیلم استرچ نتیجه گرفتیم که هر کدام از این فیلم‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص خود را دارند. عمده‌ترین تفاوت فیلم شیرینگ و فیلم استرچ در نوع پلیمر سازنده آن‌ها و کاربردشان است. از طرفی مهم‌ترین فرق بین فیلم شیرینگ و فیلم استرچ، در نوع و ابعاد محصولی است که توسط این نایلون‌ها بسته‌بندی می‌شود.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

برترین و بروزترین ها