آشنایی با انواع شیرینگ بسته بندی و کاربرد های آن

شیرینگ‌ها پوشش‌های پلاستیکی شفافی هستند که در ماشین شیرینگ پک به منظور بسته بندی و پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرند. برشی از این لایه‌های شفاف با توجه به میزان اندازه کالایی که قرار است شیرینگ شود، دور محصول قرار داده می‌شود. بعد از عبور دادن کالا از تونل حرارتی دستگاه شیرینگ پک و خنک‌کاری آن، در قسمت انتهایی تونل، این برش‌ها منقبض شده و به صورت غلافی، محصول را در خود جای می‌دهند، در ادامه این مقاله سعی داریم که بیشتر با انواع شیرینگ بسته بندی و کاربردآن آشنا شویم.

بررسی انواع شیرینگ بسته بندی

شیرینگ بسته بندی در اندازه و ابعاد و طول و عرض های متفاوتی قابل تولید و دسترسی است. در برخی موارد نیز نایلون‌ها را سفارش می دهند، تا آن ها در ابعاد مورد نیاز تولید کنند چرا که برای بسته بندی محصولات، اندازه نایلون شیرینگ بسته بندی در درجه اول  قابل اهمیت است. شیرینگ بسته بندی  در دو نوع تولید می‌شود. شیرینگ بسته بندی  یک لایه و شیرینگ بسته بندی چند لایه. قطعا هر چقدر که این نایلون ها لایه های بیشتری داشته باشند، مقاوم و محکم تر هستند.

میزان ضخامت آن ها از حدود 30 میکرون تا 200 میکرون متغیر است. معمولا شیرینگ بسته بندی یک لایه به اندازه کافی ضخامت ندارد و برای استفاده از آن بهتر است چند بار و چند لایه از آن را برای بسته بندی به کار ببرید. انواع فیلم شرینگ از نظر جنس نیز می توان به نایلون pvc, po, pp و.. اشاره کرد. برای اینکه محصولی با دستگاه و نایلون بسته بندی شود باید اول تعیین کرد که به چه نوعی از بسته بندی برای آن محصول نیاز است.

هر کالا و محصولی با توجه به اینکه چیست و در چه دسته ای از محصولات قرار می گیرد، باید به شیوه خاص خودش بسته بندی شود. مثلا بسته بندی مواد غذایی تازه، محصولات فله‌ای، مواد شیمیایی، دارو ها، تجهیزات پزشکی، بطری های نوشابه و آب معدنی، بیسکوییت و شکلات و … همگی با هم متفاوت است و در خط تولید هر کدام از این‌ها نوع به خصوصی از بسته بندی و یا نایلون شیرینگ استفاده می شود.

تاثیر لایه ها بر انواع شیرینگ بسته بندی

بعضی از افراد به اصطلاح، تاثیر چند لایه بودن نایلون‌های شیرینگ بسته بندی رو بر ضخامت نایلون می‌دانند، که این موضوع کاملا اشتباه است. تاثیر چند لایه بود یک نایلون باعث مقاومت و محکم بودن نایلون بر اثر پارگی و سوراخ شدن آن است. درواقع، کیفیت نایلون شیرینگ بسته بندی با چند لایه بودن، بالا‌تر می‌رود.

جنس نایلون شرینک

جنس شیرینگ بسته بندی 

شیرینگ بسته بندی بسته بندی از مشتقات پلی‌اتیلن مثل LDPEL تولید می‌شود و  ضخامتی تا 50 میکرون دارند. هنگامی که حرارت به این مواد تابیده می‌شود خواصیت جمع شدگی و پوششی پیدا می‌کنند و در همان حالت می‌مانند. این حرارت می‌تواند با عبور از یک تونل گرمایشی دستگاه شیرینگ پک اعمال شود و یا با مشعل به صورت دستی گرما انتقال داده شود. معروف‌ترین ماده‌ای که از آن فیلم ‌های شیرینگ تولید می‌شود پلی‌اولفین (polyolefin) نام دارد که از نظر شفافیت، استحکام و انقباض مناسب است. سایر موادی که رول‌های شیرینگ از آن‌ها ساخته می‌شود شامل:

شیرینگ PVC و Polyethylene و Polypropylene هستند. برخی از این مواد مناسب صنعت بوده و برخی دیگر مناسب مواد خوراکی و دارویی هستند. این رول‌ها بسته به کاربرد می‌تواند یک یا چند لایه نیز تولید شوند و درجه شفافیت متفاوتی داشته باشند. جدای از نایلون‌های شفاف شرینگ که در بالا اشاره شد، رول‌هایی تولید شده‌اند، که دارای نماد و نوشته‌های مختلف هستند. این رول‌ها به کمک دستگاه بر روی کالا، شیرینگ شده و چسبانده می‌شوند و دیگر ماهیت سادگی و یکنواختی رول‌های شفاف تک رنگ را ندارند، به این نوع شرینگ ، لیبل شیرینگ اسلو گفته می‌شود.

امروزه از لیبل شیرینگ در سطح وسیعی از محصولات استفاده می‌شود و دیگر کمتر جعبه و بطری‌های پلاستیکی رویت می‌شود که نقش و نگاری از لیبل شرینک اسلو نداشته باشد. اغلب چاپ این لیبل‌ها با استفاده از فرایند فلکسو انجام می‌گیرد. جنس این لیبل‌ها می‌تواند از موادی همچون PETG، OPS  و رزین K ساخته شود. مرسوم‌ترین جنس آن‌ها، پلی‌وینیل کلراید است که ضمن در دسترس بودن، از سایر مواد ارزان‌تر است.

کاربرد شرینک پک

کاربرد شیرینگ بسته بندی

به کمک شیرینگ کردن می‌توان چندین محصول را که از جهت تعادل ناپایدار هستند در کنار یکدیگر قرار داد. شیرینگ بطری‌های آب نمونه بارز این استفاده است. پلاستیک عایق خوبی برای رطوبت است، با شرینگ کردن از ورود خیسی و نم به کالا می‌توان جلوگیری کرد. شیرینگ بر خلاف بسته بندی با کارتون و مقوا، پوششی شفاف است که ظاهر محصول به راحتی در آن نمایان است. شاید این ویژگی جذاب سبب رونق و پیشرفت شرینگ‌های رنگی و چاپی شده باشد. در برخی موارد برای نمایش اندازه و شکل کالا نیاز است محصول داخل پوششی نازک قرار بگیرد، پس شرینگ کردن تنها گزینه خواهد بود.

مقایسه انواع شیرینگ بسته بندی و کاربرد آن‌ها

مقایسه انواع شیرینگ بسته بندی و کاربرد آن‌ها

به‌طور کلی سه نوع اصلی شیرینگ بسته بندی  وجود دارد که در بسته بندی این فیلم‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  •  پلی اتیلن(PE)
  •  پلی وینیل کلرید (Polyvinyl chloride)
  •  پلی الفیناین (polyolefin)

هر کدام از این مواد، قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند و برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. به علاوه هر کدام با استفاده از افزودنی‌های متفاوت به فیلم های چند لایه تبدیل می‌شوند تا خواص مشخص و متمایزی را به‌وجود آورند و ماندگاری یا شکل ظاهری به ‌خصوصی داشته باشند. شیرینگ بسته بندی به فرم‌های رول استاک، کیسه‌ای و تیوبی وجود دارند و از آنجا که برای بسته بندی و حمل و نقل به‌کار برده می‌شوند، به شدت مقاوم هستند. در این مقاله سه نوع شیرینگ بسته بندی و کاربردهای رایجشان را بررسی خواهیم کرد:

شیرینگ (پلی اتیلن)

پلی اتیلن نوعی پلی الفین است که با اضافه شدن اتیلن در طول فرایند پلیمرازسیون (بسپارش) شکل گرفته است. PE در بسیاری از فرم‌های بسته بندی مثل فیلم شرینک و فیلم استرچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سه مورد از رایج‌ترین فرم‌های PE عبارتند از:

  • پلی اتیلن با چگالی پایین (LDPE)
  • پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE)
  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

هر کدام از این پلیمرها، کاربردهای مختلفی در صنعت دارند اما پلی اتیلن با چگالی پایین (LDPE) برای تهیه شیرینگ بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی اتیلن با چگالی پایین  (LDPE)

 LDPEها یا پلی اتیلن های با چگالی پایین در برابر ضربه، نم، رطوبت و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. از این نوع پلی اتیلن بیشتر در تولید نایلون شیرینگ، بعضی از سرپوش‌ها، روکش کابل و … استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از LDPE نسبت به سایر ساختارهای پلی‌اتیلن، برای تولید شیرینگ بسته بندی می‌توان به استحکام و دوام بالای برای وسایل سنگین و بزرگ مانند بطری یا شیشه‌های نوشیدنی با تعداد زیاد اشاره کرد.

پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE)

پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE) در مقایسه با (LDPE) ضخیم‌تر است اما به همان اندازه، شفاف و محکم است. این پلیمر هم، برای تولید شیرینگ بسته بندی استفاده می‌شود.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک پلی اتیلن ترموپلاستیک است که از نفت خام بدست می‌آید و وزن کمی دارد.  به دلیل قدرت چگالی بالا، پلی اتیلن های با چگالی بالا در تولید بطری‌های پلاستیکی، لوله‌های مقاوم در برابر ضربه خوردگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پلی اتیلن به دلیل چند منظوره بودن فوق‌العاده‌اش، وسیع‌ترین کاربرد پلاستیک را دارد و برای طیف گسترده‌ای از محصولات کاربرد دارد. همچنین در بسته بندی هایی که خیلی کششی است و به مقاومت بالا نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیرینگ pvc

پلی وینیل کلرید (PVC)

PVC زمانی یکی از پرکاربردترین فیلم‌های شیرینگ در دنیا بود. یکی به دلیل وزن سبک و دیگری قیمت مناسب و ارزانی که دارد. PVC به چند دلیل جای خودش را به پلی اتیلن (PE) و پلی الفین (POF) داده است.

  •  خطرات ناشی از گرما و سوزاندن آن
  •  سطح تداوم پذیری

PVC به دلیل شکل و فرم سفت و سختی که دارد، بادوام است و برای پروژه‌های ساختمانی و تولیدات وسایل آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر بسته بندی، PVC  شامل ساختار سفت و سخت ( مثل بسته بندی حبابی و تاشو ) و ساختار انعطاف پذیر (مثل فیلم شرینک و کیسه ای) است.

آیا PVC شیرینگ برای بسته بندی مناسب است؟

پی وی سی از ۳ ترکیب تشکیل شده است:

  1. کربن
  2. هیدروژن 
  3. کلر
  • به خاطر بوی قوی و مضری که در حین گرم شدن از خود رها می‌کند برای استفاده در مکان‌هایی که تهویه خوبی ندارند، توصیه نمی‌شود. این ماده به دلیل عناصر شیمیایی و مضری که در حین تولید و تجزیه از خود رها می‌کند در بعضی کشورها کاربرد آن ممنوع است.

  • از طرفی بسیاری از شرکت‌های کاهش استفاده از PVC را در فرآیند بسته بندی محصولات خود مورد هدف قرار دادند.

  • اگر شما هم از فیلم PVC استفاده می‌کنید در نظر داشته باید که این بسته بندی با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد.

حساس بودن PVC

یک جنبه منفی قابل توجه و مهم در مورد PVC  و عملکرد آن نسبت به تغییرات درجه حرارت گرما و سرما است.  فیلم PVC در درجه حرارت پایین، ترد و شکننده و در درجه حرارت بالا، در معرض چین و چروک قرار می‌گیرد. با توجه به طبیعت شکننده آن، این نوع فیلم برای بسته بندی چندان مناسب نیست. همچنین PVC بر روی سیلر (دستگاه پرس پلاستیک) رسوبات کربن به جا می‌گذارد و فقط از یک جهت جمع می‌شود.

مزایای PVC

  •  سبک، نازک و پایدار است
  •  ظاهر زیبا، کریستالی شفاف و براق دارد.
  •  مقاومت بالا در برابر سوراخ شدگی و پاره شدگی

معایب PVC

  •  در درجه حرارت های زیاد، این فیلم های شیرینگ، نرم می شوند و چین و چروک پیدا می کنند.
  •  این نوع از شیرینگ بسته بندی در درجه حرارت بسیار سرد، شکننده و سخت می شود.
  •  به دلیل وجود کلرید در فیلم شیرینگ، برای محصولات خوراکی استفاده نمی‌شود.
  • برای بسته بندی چندین محصول، مناسب نیست.
  •  به دلیل انتشار بوی مضر و سمی در حین گرم شدن و آب بندی، خطراتی برای سلامتی انسان  به همراه دارد.  بنابراین باید در مکان هایی با تهویه مناسب استفاده شود.
  •  برای دفع یا بازیافت، نیاز به استانداردهای دقیقی دارد.

شرینک بسته بندی و کاربرد آن

فیلم پلی الفین  (POF)

  • فیلم شرینک پلی الفین بسیار با دوام و چند منظوره است که کیفیت بالایی دارد.
  • این نوع فیلم در بسیاری از موارد جایگزین PVCها شده است.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی الفین قدرت کشش بالا، صافی و شفافیت آن برای بسته بندی کالا است.
  • به دلیل قدرت کشسانی بالای  POFها این فیلم ها معمولا در ضخامت‌های کم تولید می‌شوند.

چند منظوره و بازیافتی بودن POF 

پی او اف از ۱۰۰ درصد مواد قابل بازیافت ساخته شده است.  به خاطر صافی و شفافیت و ظاهر براق، این فیلم برای شیرینگ و بسته بندی، مناسب و مطلوب است. POF با دوام است و کمتر تحت تاثیر تغییرات درجه حرارت قرار می‌گیرد. قدرت کشش پذیری عالی و مقاومت در برابر پاره شدگی دارد، و توانایی این را دارد که به محض خارج شدن از تونل گرمایی سریع و کامل شرینک شود.

مزایا POF

  • برای محصولات خوراکی و غیر خوراکی استفاده می‌شوند.
  • برای بسته بندی چند کالا مناسب است.
  • شفاف و براق هستند
  •  قابل بازیافت است
  •  در طی فرآیند گرمایش و آب بندی بوی کمتری دارد.

معایب POF

  • به نسبت سایر شیرینگ ها قیمت بالایی دارند
  • برای جلوگیری از محبوس شدن هوا و سطح برآمده روی بسته بندی، ممکن است نیاز باشد، روی بسته‌ها سوراخ ایجاد شود.

مقایسه انواع فیلم شرینک و کاربرد آن‌ها

استفاده از دستگاه گرمایشی برای هر نوع بسته بندی شیرینگ لازم و ضروری است. برخی از دستگاه‌های بسته بندی شرینک برای گرم کردن عبارتند از:

  • اسلحه های حرارتی که جریان هوای گرم را آزاد می‌کنند، تونل‌های شرینک که بر روی یا اطراف سیستم نوار نقاله برای عبور محصول و اجاق‌ها نصب می‌شوند.
یکی از نایلو‌های مهم در صنعت بسته بندی، نایلون صنعتی شیرینگ است؛ انواع شیرینگ بسته بندی و کاربرد‌های آن در صنعت بسته بندی، تنوع و توضیحات زیادی را به همراه دارد. زمانی که شما به یک فروشگاه بزرگ جهت خرید برای منزل خود مراجعه می‌کنید طی ردیف‌های دسته بندی شده محصولات، از مواد شوینده تا انواع مواد غذایی، بسته بندی‌های متنوعی را مشاهده می‌کنید. خیلی از این بسته بندی‌ها با انواع شیرینگ‌ بسته بندی شده است. با توجه به نوع محصول شیرینگ بسته بندی خاصی به کار گرفته می‌شود.

 

 

شرینگ بسته بندی

نکات مهم دیگر برای شرینک بسته بندی 

رول‌های شیرینگ را روی هم تلمبار نکنید به این دلیل که اگر مدت زیادی بی‌استفاده بمانند، لوله مقوایی درون آن‌ها دچار تغییر شکل می‌شود. لوله‌های مقوایی داخل آن‌ها در صورتی که تغییر شکل دهند استفاده از رول را در داخل دستگاه با مشکل رو به رو می‌کند. پس از آن‌ها به درستی مراقبت کنید. نکته دیگر برای حفاظت از مقواها این است که مطلقا رول‌ها را در معرض رطوبت قرار ندهید.

رول‌های نایلون را تحت فشار قرار ندهید یا به شکل عمودی قرار ندهید، زیرا به مرور نایلون‌ها سر می‌خورند و استفاده از آن با مشکل مواجه می‌شود، استفاده از یک رول مخروطی باعث بسته بندی ناقص محصول می‌شود. پس آن‌ها را افقی نگه دارید.حتما مراقب حرارت دستگاه باشید که نایلون را دچار ذوب شدگی یا سوختگی نکند. طول عمر  شیرینگ در برابر نور خورشید به مرور کم می‌شود، پس آن‌ها را از آفتاب دور نگه دارید.

آشنایی با شیرینگ و ویژگی های آن هدف کلی این مقاله بود برای بررسی های مربوطه به نایلون این محصول به صفحات محصول کیهان پلاستیک مراجعه کنید تا با کاربرد شرینگ بیشتر آشنا شوید. اگه راجب این محصول هنوز سوالاتی دارید میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید یا برای اطلاعات بیشتر به صفحه نایلون شیرینگ مراجعه کنید.

شماره های تماس شرکت کیهان پلاستیک

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*